NB! Jeg skriver ikke dette for å sette Lille Lakris til veggs. Det ville være helt feil hvis hun ble assosiert med de verste legale overtrampene. Jeg er bare sjeleglad det er minst en avler her som er villig til å diskutere.
For meg kan aldri en oppdretter som opererer med ulovlige kontrakter være ordentlig seriøs. Jeg skal forsøke å forklare hvorfor. Det blir muligens sterk kost for noen. I så tilfelle håper jeg virkelig de går i seg selv, og erkjenner at kontraktene ikke har makt til å få noen til å gjøre det riktige, men at de kan provosere kunder til å trosse avtalene. For dette er ikke bare satt på spissen for å provosere avlere.
Når jeg velger å kjøpe en stamtavlerotte, framfor et dyr fra en dyrebutikk eller en omplasseringsrotte, er det for å støtte forsvarlig avl. Jeg forventer derfor at avleren er interessert i at de beste dyrene går videre til avl. Og så forteller kanskje avler meg at "kjøpskontrakt er greit, men du får ingen avlskontrakt på din, for det har jeg allerede lovet til X og Y." Avler og jeg kan selvsagt være uenige om hvilke dyr som er best egnet til avl, men ingen av oss er i stand til å avgjøre det ved 5 ukers alder! Så jeg vet allerede at avler ikke egentlig er interessert i forsvarlig avl likevel
Kanskje den inneholder trusler som jeg vet det er umulig å gjennomføre. Det er kanskje i beste mening, men jeg tenker at denne avleren er både dum og en bølle som tror h*n kan presse noen på den måten! Har jeg lyst til å la en dum bølle fortelle meg hvordan rottene skal behandles?
Kanskje avler ikke kommer med trusler, og ikke vil bestemme før salg hvilke dyr som skal gå til avl. Likevel står det i kontrakten at h*n skal bestemme over videre avl på dyret når det har nådd x eller y måneder. Dette er altså ulovlig i henhold til både Kjøpsloven og Konkuranseloven. Så jeg vet at avler gir blaffen i lovverket. Det er i utgangspunktet lite tillitsvekkende og utrolig uprofesjonellt. Ved å plassere det i kontrakten, prøver h*n rett og slett å lure meg, for dette er ikke en rettighet avler har! Er jeg interessert i å hjelpe en som prøver å lure meg? Er jeg interessert i å følge råd fra en person som forsøker å lure meg?
Jeg vet altså at avler har rotter jeg er interessert i, men at avler er en skurk uten tanker for rotteavlens beste, og høyst sannsynlig en tosk siden h*n ikke forstår at jeg gjennomskuer taktikken. Vel, jeg føler meg ikke bundet av noen æreskodeks overfor en person som prøver å lure meg og dessuten setter egne monopolinteresser framfor god rotteavl

Faktisk føler jeg personen har godt av å bli lurt selv. Så da blunker jeg med dådyrøynene, og forteller at selvsagt skal jeg rette meg etter alt som står i kontrakten - og skriver under uten noen intensjon om å holde en tøddel av det som står der :pir:
En kjøpskontrakt er en tillitssak begge veier. En ulovlig kontrakt fører til at forholdet mellom meg og avler starter VELDIG skjevt ut
MEN, en oppdretter som derimot presenterer en lovlig kontrakt (og forslaget til standardkontrakt på NTF's websider er ikke lovlig!), og i Informasjonsdelen av papirene
*forteller om lovverket som beskytter dyr i Norge
*ber om å bli kontaktet hvis jeg ikke lenger kan beholde rotta, for å hjelpe til å omplassere den,
*forteller meg skriftlig eller muntlig at for å kunne forbedre rotteavl er vi avhengig av informasjon og samarbeid (spesifisert), og at
*hvis jeg mener rotten jeg kjøper kan være egnet til avl ved x måneders av, kan jeg henvende meg til avler for å få råd og hjelp
- h*n kaller jeg seriøs. Da er det gode sjanser for at jeg vil forholde meg til de rådene jeg får. Ingen 100% sikkerhet - men mye, mye mer sannsynlig enn om jeg ble presset til å godta en ulovlig salgskontrakt.
Hvis folk bestemmer seg for å gå på tvers av oppdretters ønsker, er det ikke ordlyden i kontrakten som betyr noe. (Bortsett fra hvis avleren har klart å provosere fram det demoniske i kjøper

) Så hvorfor skal dere oppdrettere risikere å ødelegge forholdet til kjøperne fra starten av? De fleste rotteeiere er takknemlige for veiledning, men det er en forskjell på veiledning og overgrep. Og ekstremtilfellet som Lille Lakris fortalte om ville ikke blitt annerledes om det hadde stått enda flere forbehold i kontrakten.
Inger