De lukter sånn!

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Trollmor

De lukter sånn!

Post by Trollmor »

Jeg har tre kjempemorsomme rottejenter, alle ca 4 mnd gamle. Jeg strever med det at de lukter så sterkt (urin). I begynnelsen syntes jeg ikke det luktet noe i det hele tatt, men spesielt de siste ukene er det virkelig ille. Jeg vasker buret ofte, vanligvis 2 ganger per uke, men det lukter likevel etter bare en dag. De spiser rottepellets og får vitaminer i vannet, og ser veldig friske og fine ut. Fikk høre at mye "menneskemat" kan gjøre lukten sterkere, så jeg har begrenset veldig hva de får.
Noen som vet hvilke matsorter som evt er verre å gi dem enn andre?
Jeg har prøvd alt fra miljøstrø til allspon til avispapir i buret, men jeg synes ikke at noe hjelper.
Buret har ganske stor bunnflate, så jeg vurderer å skaffe et bur med en mindre flate, som heller har mer rom i høyden. Noen som har prøvd begge deler og har merket forskjell?
Rottene henger forresten på sprinklene og tisser UT av buret :roll: , fra 2.etasje sånn at sprinklene blir grisete hele veien ned....
Har prøvd å sette inn en do, men den ble brukt som matlager :hm:
Tar gjerne imot alle mulige tips dere måtte ha om dette, regner med at jeg ikke er den eneste som har dette problemet.
Jeg absolutt elsker rottene mine, men skulle gjerne fått litt årnings på dette buret ;)

Maja
Klatrer på møblene

Post by Maja »

Hva slags hyller/sovehus har du? Er de laget av tre vil spesielt hyllene være en velkjent kilde til skikkelig - unnskyld uttrykket ;) - drittlukt. Har hatt én trehylle og den gikk rakt i søpla etter kort tid. Ellers kan selve sprinklene være problemet, hvis de ikke er lakket. Urinlukta fester seg mye bedre på ulakkerte sprinkler enn på lakkerte. :)
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

Ida
Betarotte

Post by Ida »

Jeg hadde to jenter som bodde i et lite hamsterbur en periode, og etter noen dager stanket det utrolig ille, men så fort de fikk et nytt og større bur kjente jeg ikke noen ting. Så det å skaffe et bur med mindre bunnflate er kanskje ikke så lurt :?

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Dopapir i hus og krypinn,f.eks. krukker,gjør det enkelt å ta ut tisset hver dag.De liker jo tydeligvis å tisse i "bolene" sine.Jeg syns ikke du skal ta bort menneskematen deres,mat betyr sikkert enormt når man sitter i bur.... ;)

Trollmor

Post by Trollmor »

Takk for svar til dere alle :)
Jeg har ingen trehyller i buret, men de har et trehus og et klatrestativ i tre. Har også tenkt på lukt ift. ting av tre, men når jeg lukter på huset synes jeg egentlig ikke det lukter noe særlig av det. Og de elsker det så høyt at jeg ikke har tatt det bort foreløpig. Det er egentlig et hamsterhus, og var ment som en midlertidig løsning da de var små, men de trøkker seg fortsatt inn der :lol: Ellers har jeg bygget et legohus til dem, og det er rimelig greit å vaske siden det er plast. De tisser forresten aldri inne i husene sine, så det er jo positivt.
Når jeg snakker om et bur med mindre bunnflate, mener jeg absolutt ikke å gi dem et bur der de ville få mindre plass, men jeg tenker på et høyt men smalere bur, med en sånn skuff til å trekke ut i bunnen.
Sprinklene er forresten lakket, og de blir rene når jeg vasker buret. Problemet er ikke å få vasket buret rent, men at lukten kommer så fort tilbake.
Jeg tror også at det betyr mye for dem å få menneskemat, jeg ser jo hvor ville og glade de blir når det kommer noe godt, så det er ikke aktuelt å aldri gi dem noe. Men dersom noen matvarer forårsaker lukt vil jeg kutte ut enkelte ting, det er jo så mye forskjellig man kan gi dem.
Hvis andre som leser dette har noen gode råd sier jeg takk for det.

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Det kan nok være maten som gir avføringen en sterkere lukt, ja. Jeg vet ikke helt hvilke, men du kan jo prøve å unngå noen matvarer og se om det blir svakere lukt.

Rotter trenger ikke vitaminer i vannet, hvis de får et fór beregnet til rotter. :)

Post Reply