Valg av avlsrotter

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Topolinis
Stjeler søppel

Post by Topolinis »

Føler fremdeles ikke at jeg har fått svar fra dere som kanskje har noe å si?
Med tanke på hvor mange av de små vennene våre som plages med diverse arvelige sykdommer, hvorfor avle på rotter der en VET at det ligger slike gener, og der en VET at noen av ungene vil bli syke? Er det ikke da bedre å ikke avle? Hvorfor sette kull på en rotte i det hele tatt når en vet at foreldre og søsken har blitt syke av en arvelig sykdom?
Mvh Ida S. Eggen

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Jeg vet ikke om det er meg du mener du vil ha svar fra, men jeg mener (nesten) alltid noe, så jeg svarer gjerne en gang til, basert på hva jeg ville ha gjort (mine personlige meninger, og skal ikke tolkes som et svar fra avlsrådet):
Jeg ville ikke ha avlet på rotter med mange kjente problemer i linjen, f.eks. Cindy. Men vi skal være forsiktige med å si hva som er arvelig og hva som ikke er, dette vet vi ikke nok om ennå. Og selv om du avler på en rotte som har en familie som er plaget av sykdom, er det ingen garanti at det blir et dårlig kull. Akkurat som at det ikke er en garanti at det blir et bra kull om du avler på problemfrie rotter. JEG ville ikke ha tatt sjansen basert på det jeg vet i dag, jeg synes det er mange ting som peker i retning av at det var for høy risiko. Jeg ville ha ventet til jeg hadde linjer med færre problemer. Ki valgte å ta sjansen, og det gikk ikke så bra. Spørsmålet er vel så om hun har lært noe av det?

Topolinis
Stjeler søppel

Post by Topolinis »

Jeg vet ikke om det er meg du mener du vil ha svar fra, men jeg mener (nesten) alltid noe, så jeg svarer gjerne en gang til, basert på hva jeg ville ha gjort
Jeg vil gjerne vite hva flere enn Heidi mener om dette jeg! :) Selv har jeg samme synspunkt som Heidi angående hvilke rotter som bør brukes i avl.
Mvh Ida S. Eggen

Adyssa
Hamstrer mat

Post by Adyssa »

Heidi...jag har lärt massvis. Lärer ting varje dag. Speciellt när det gäller avel. Avel handlar inte bara kunskaper om råttor. Det är också kunskaper om människor. För att få kunskaper måste man avla och avlar man vill man uppnå resultat och också misslyckande. Förer statistik för att se en viss tendens och se vad som gick galet. Som ni ser så tog jag en chans för att starta en ny linje som inte skulle blandas med min Adyssa avel. Detta var för att garantera mig själv att jag kanske hade bommat på min egen linje som trots allt har gått vidare med bra resultat.

Men för att återgå till avelsveiledning. Ja, då kan man säga att då Melody avlade på det kullet så brukte hon två butiksråttor. Det var en chans att ta. Och jag fortsatte att ta chansen, för jag menade att Cindy var frisk och att hon hade fått ett bra kull tidigare. Och valde då Astrix som också hade fått ett bra kull med en annan hona. Upprepar mig själv...

Tidigare inlägg har jag skrivit att det inte är en marknad med finaste bakgrund. I stället för att importera prövar jag att avla fram min egen material till framtiden.

Cindys sista kull blev redan misslyckat från början. Det ser ni på hemsidan. Hade jag inte lärt mig hade jag inte satt avelsförbud. Och sätta avlelsförbud vet jag inte helt om det hjälper. Man kan antingen välja att inte avla på myco djur (må ha obd.rapport för att få konstaterat) eller man kan fortsätta och avla för att se hur det ärvs. Vet man det så är det löst. Vem vet?

Och Alues (Ida-Elise), beklagar att du har gjort ett dåligt köp. Det har skedd med oss andra också. Det är beklagligt att en sån liten råtta måste gå på mediciner så tidigt. Du vet att jag var väldigt orligt för henne redan som liten hårlös unge.

Ki

Topolinis
Stjeler søppel

Post by Topolinis »

Och sätta avlelsförbud vet jag inte helt om det hjälper. Man kan antingen välja att inte avla på myco djur (må ha obd.rapport för att få konstaterat) eller man kan fortsätta och avla för att se hur det ärvs. Vet man det så är det löst. Vem vet?
Avlsforbudet er jo der for at vi ikke skal sitte igjen med bare syke dyr tilslutt. Det er rottene som lider under disse "testparringene", og jeg tror ikke det er så lurt å avle på dyr man vet vil gi syke avkom. Hvis du først skal forske på arveligheten på luftveisinfeksjon/myco, hvorfor ikke samarbeide om et testkull med de andre oppdretterene i NTF? Slike testkull skal jo helst ikke selges privat, men bo hos en som kan forske videre på de, skrive opp når og hvem som ble syke o.s.v Du vil jo ikke finne ut så mye om arvelighet hvis du selger slike "testkull" til private? Ikke alle er like nøye på å sjekke dyrene sine, veie de jevnlig og få de obdusert når de dør. Og ikke alle kjøperene vil vel ikke være så interesserte i å kjøpe rotter av en oppdretter som avler frem syke/svake dyr? Selv om det er for å finne ut hva som er arvelig, og til hvilken grad.. :)
Mvh Ida S. Eggen

kittykatt

Post by kittykatt »

Uff...stakar små da.
Jeg sysn det er kjempeflott at alle seriøse oppdrettere arbeider hardt for å få frem friske dyr som lever lenge! selv synes jeg det er uansvarlig å avle på rotter man vet har familie/selv som lider av sykdommer. Slike forsøk burde vi overlate til labratorier, eller opdrettere som skal ha testkullet oppgjennom hele livet deres slik at man får se resultater av parringene.. Mange gode poeng i denne tråden

Adyssa
Hamstrer mat

Post by Adyssa »

Avlsforbudet er jo der for at vi ikke skal sitte igjen med bare syke dyr tilslutt. Det er rottene som lider under disse "testparringene", og jeg tror ikke det er så lurt å avle på dyr man vet vil gi syke avkom. Hvis du først skal forske på arveligheten på luftveisinfeksjon/myco, hvorfor ikke samarbeide om et testkull med de andre oppdretterene i NTF? Slike testkull skal jo helst ikke selges privat, men bo hos en som kan forske videre på de, skrive opp når og hvem som ble syke o.s.v Du vil jo ikke finne ut så mye om arvelighet hvis du selger slike "testkull" til private? Ikke alle er like nøye på å sjekke dyrene sine, veie de jevnlig og få de obdusert når de dør. Og ikke alle kjøperene vil vel ikke være så interesserte i å kjøpe rotter av en oppdretter som avler frem syke/svake dyr? Selv om det er for å finne ut hva som er arvelig, og til hvilken grad.. :)
Detta var inget testkull. Det som sker är när man får ett 'misslyckat' kull och noterar ner det och försöker finna en konklusjon.

Du har ju tidare haft ett testkull för att checka mc. Vad gjorde du med de ungarna? Sålde privat eller lät andra forska vidare?

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Adyssa wrote:Och Alues (Ida-Elise), beklagar att du har gjort ett dåligt köp. Det har skedd med oss andra också. Det är beklagligt att en sån liten råtta måste gå på mediciner så tidigt. Du vet att jag var väldigt orligt för henne redan som liten hårlös unge.

Ki
Det går bra, Jeg vil ikke akkuratt kalle det får et dårlig kjøp. Paige har jo en utrolig personelighet.Hun er morsom hun gjør jo så mye rart! Hun er den eneste rotta jeg har hatt som ikke frykter kattene våre ! Tvert imot , jeg tror at kattene er litt flaue jeg ...hehe

Men jeg synes vi alle har lært noe av dette ,Vi har vel lært at ingen er perfekt :!: og at det ikke er noen garant for om rotter blir syke eller ikke, self om de bærer det i genene eller ikke ? ! ( synes jeg da!)

Søsknene hennes er vel friske så vidt jeg vet . Og det er jo mulig at Paige har et svakere imunforsvar enn de andre rottene fra linjen ??

Topolinis
Stjeler søppel

Post by Topolinis »

Du har ju tidare haft ett testkull för att checka mc. Vad gjorde du med de ungarna? Sålde privat eller lät andra forska vidare?
Ingen av ungene i kullet mitt hadde MC, og heller ikke kullet til Kristin (Koserotta) fikk unger med MC - så konklusjonen var at ingen av foreldrene var bærere, og da heller ingen av søsknene til foreldrene hadde MC ble ungene solgt privat, og til oppdrettere. Alle ungene i dette kullet var friske, og ingen viste tegn til arvelige sykdommer. Kjøpere jeg har holdt kontakten med er svært fornøyd med rottene, og det eneste av sykdom jeg har funnet er at to har operert bort en svulst.

Jeg hadde kullet hjemme hos meg, og ungene fikk prefixet Topolinis - men det var Kristin (Koserotta) som plukket ut dyrene som skulle parres, og som holdt seg selv ansvarlig for resultatet. En av grunnene til at jeg hadde kullet var at det ble foretatt flere parringer i løpet av den høsten, for å finne ut om denne linjen bar MC. Jeg var også villig til å beholde ungene selv hvis det skulle dukke opp MC i kullet - noe det heldigvis ikke gjorde! :) Noen av ungene fra dette kullet er brukt i videre avl, og der har det heller ikke dukket opp MC. :D
Mvh Ida S. Eggen

Adyssa
Hamstrer mat

Post by Adyssa »

Det går bra, Jeg vil ikke akkuratt kalle det får et dårlig kjøp. Paige har jo en utrolig personelighet.Hun er morsom hun gjør jo så mye rart! Hun er den eneste rotta jeg har hatt som ikke frykter kattene våre ! Tvert imot , jeg tror at kattene er litt flaue jeg ...hehe

Men jeg synes vi alle har lært noe av dette ,Vi har vel lært at ingen er perfekt :!: og at det ikke er noen garant for om rotter blir syke eller ikke, self om de bærer det i genene eller ikke ? ! ( synes jeg da!)

Søsknene hennes er vel friske så vidt jeg vet . Og det er jo mulig at Paige har et svakere imunforsvar enn de andre rottene fra linjen ??
Tack för att du förstår. Det är inte heller lätt att veta vad man ska göra när man får en unge som Paige. Jag var villig att behålla henne. Hennes syskon är friska av det jag har hört. Jag har mött Morris par gånger. Han bor ute i Asker. Han är så söt med sina små ögon. Lekfull och anpassade sig med sina nya vänner. Ni andra som har köpt från samma kull kan också svara här. Piper, Phoebe och Leo mår bra antar jag.

Ki

Adyssa
Hamstrer mat

Post by Adyssa »

Jeg hadde kullet hjemme hos meg, og ungene fikk prefixet Topolinis - men det var Kristin (Koserotta) som plukket ut dyrene som skulle parres, og som holdt seg selv ansvarlig for resultatet. En av grunnene til at jeg hadde kullet var at det ble foretatt flere parringer i løpet av den høsten, for å finne ut om denne linjen bar MC. Jeg var også villig til å beholde ungene selv hvis det skulle dukke opp MC i kullet - noe det heldigvis ikke gjorde! :) Noen av ungene fra dette kullet er brukt i videre avl, og der har det heller ikke dukket opp MC. :D
Kristin skulle vara ansvarlig om det blev nåt fel, eftersom hon plockade ut djuren till avel. Du bara gjorde som hon sa utan att vilja det själv? Jag skulle föreslå att hon tog den chansen själv om hon så gärna ville testa det ut. Vad hade du för glädje av det kullet? Du skulle inte avla det vidare ändå?

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Jeg har møtt Piper og Phoebe et par ganger etter de ble solgt, siste gang den 19. juni. De har det bare bra, og er blitt store fine jenter (rundt 250 gram begge to). Eieren fortalte at Piper avogtil har litt porphyrin rundt nesen, men det har ikke vært noen ulyd på henne.

Fikk også en mail fra Elin som kjøpte Leo (vet ikke om hun er så ofte på forumet), han har det også bare bra. Det har ikke vært noen tegn til sykdom hos ham.

Så får vi bare se hvordan de utvikler seg senere, de er jo fortsatt unge.

Topolinis
Stjeler søppel

Post by Topolinis »

Kristin skulle vara ansvarlig om det blev nåt fel, eftersom hon plockade ut djuren till avel. Du bara gjorde som hon sa utan att vilja det själv?
Nei, jeg diskuterte jo dette lenge med Kristin (Koserotta), og vi ble enige om at vi skulle gjøre det slik. Sjangsen for at det skulle komme MC i kullet var liten, og med den avtalen vi hadde mente jeg at det var greit å gjennomføre parringen. :)
Mvh Ida S. Eggen

Topolinis
Stjeler søppel

Post by Topolinis »

Jag skulle föreslå att hon tog den chansen själv om hon så gärna ville testa det ut. Vad hade du för glädje av det kullet? Du skulle inte avla det vidare ändå?
Hvorfor legger du ikke ut nye innlegg i stede for å forandre på de gamle?

Kristin gjorde jo det, hun hadde jo et kull på samme tid som jeg hadde mitt. Du er jo selv oppdretter, så da vet du jo hvilken glede det er å ha et kull med rotteunger. Og ja, jeg ville avle videre på det kullet - jeg beholdt jo Topolinis Lanidar selv for videre avl :) Dessverre ble jo jeg syk, og rottene mine omplassert. Og jeg fikk også vite senere at det hadde blitt holdt tilbake informasjon om aggressivitet i linjen. Dette ville jeg jo mest sannsynligvis ha funnet ut selv etterhvert som Lanidar ble gamlere, men irriterer meg fremdeles over at de som visste dette ikke informerte meg.
Mvh Ida S. Eggen

Jorunn
Klatrer på møblene

Post by Jorunn »

Denne diskusjonen har gått altfor langt , den får heller forsette på PM. Jeg kommer til å ta opp saken med styret.

Locked