Trening og valg av kjønn

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Karin

Trening og valg av kjønn

Post by Karin »

Heia rotteelskere.

Jeg er en ny rotteeier. Jeg er utdannet klikkertrener og kjøpte rottegutten med mål om å klikkertrene han. Når jeg var inne å leste på tidligere innlegg i forumet stod det at det var kun rottejenter man kunne trene ... er det sant? Jeg ble anbefalt å kjøpe en hann...

jeg sliter også med å få han til å spise noe særlig ute av buret. Han spiser litt leverpostei eller rottesnop... men ikke noe særlige mengder slik at det er vanskelig å få trenet han til noe... Noen råd? typer av snacks osv....

klem fra karin og ludolf

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Angående det med spising utenfor buret tror jeg det har mye med trygghet å gjøre.Det vil nok trolig gå seg til. :)

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Du burde ikke bare ha en rotte da de er flokkdyr ;) Og det finnes eget rottefor man kan kjøpe :) Leser du litt på forumet så lærer du masse! :thu:
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Ida
Betarotte

Post by Ida »

En type godis som fungerer ganske godt er youghurt! Bare å duppe fingertuppen og la de slikke av som belønning. Fungerte veldig godt da jeg trente mine til å hoppe hinder :P
Tror kanskje guttene er litt mer "late" enn jentene, men det skal da kunne fungere å trene gutter og. Er vel bare å prøve.

margrethe

Post by margrethe »

Det har nok med trygghet å gjøre ;) Når han blir tryggere spiser han også utenfor buret.
Jeg så et spennende program på TV for noen år siden. Det var en gruppe studenter som fikk hver sin rotte som de skulle trene ved hjelp av klikkertrening. Etter X antall uker skulle de opp til eksamen og vise hva de hadde fått til. De brukte peanøttsmør som belønning. De hadde smurt det ytterst på en 50 cm. lang blomsterpinne for å nå rotten hurtig med belønningen, det så ganske praktisk ut ;)
Lykke til med klikkertreningen :D

Karin

Post by Karin »

takk for alle de gode svarene. Dette forumet er bare et mekka for nyfrelst rotteeier!

Er enig med at det trolig har en del med trygghet og gjøre, og enkelte ganger tror jeg simpelten han ikke har tid.

Vi har allerede bestemt oss for å kjøpe en rotte til. Ble anbefalt å kjøpe en rotte når jeg skulle trene, for da var de mer treningsinteresserte....? Nå angrer jeg litt på at jeg kjøpte hann, for da må jo den andre rotten også bli en hann?

klem fra karin og ludolf

Ida
Betarotte

Post by Ida »

Karin wrote:Nå angrer jeg litt på at jeg kjøpte hann, for da må jo den andre rotten også bli en hann?
Om du kastrerer den hannen du har nå så må du ikke kjøpe en hann til, men det er en ganske omfattende operasjon på et så lite dyr, så det skal vel ikke gjøres med mindre det er absolutt nødvendig.

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

hvorfor angre på at du kjøpte en hann :?: nå blei jeg nesten litt fornærma her :P har selv 5 hanrotter og syntes de er så utrolig nydlige og snille :) Det er jo ho rotter også så ser ikke helt problemet med å kjøpe en til hannrotte ;) jeg har introdusert 3 hannrotter, hvor den ene parten har vært fullvoksne hannrotter uten problemer :) og hannrotter er minst like glade i mat som ho rotter så tror ikke det skal være noe problem med å trene triks ;)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Wookie
Sofaspiser

Post by Wookie »

Det kan nok diskuteres om det er guttene som er "late" eller jentene som er "hyperaktive" ;) Hvis du har klikkertrent med hund, vet du kanskje hvordan hyperaktivitet kan slå inn på konsentrasjonen... Jeg har fem hanrotter, hvorav bare en er spesielt lat. Det virker som om hanrottene er mer glad i godbiter enn hunrottene, fordi de skal utforske og fikse mye "på en gang", men jeg har bare møtt fem jenterotter.

margrethe

Post by margrethe »

Ut fra den erfaring jeg har med hann og hunnrotter, tror jeg også det vil være enklest å trene hannene. Mine hanner har aldri vært late ;)

Karin

Post by Karin »

Tusen takk for all oppmuntringen. Nå er jeg skikkelig motivert for å trene!
Ja er insturktør innen klikkertrening for hunder, og vet altfor godt hva "hyperaktivietet" gjør med konsentrasjonen.

Takk for alle tips!!

Sliter forsatt med å få han til å spise skikkelig utenfor buret... men det kommer seg sikkert når han blir tryggere. Vi har bestemt oss nå for å kjøpe han en kamerat!

klem fra karin :rottehode:

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Så bra! :D

Gittiamo

Post by Gittiamo »

Spennende! Kan du ikke oppdatere oss om hvordan det går med klikkertreningen? Jeg skal selv ha hunnrotter, og jeg kommer til å se om de er motiverte for klikkertrening. Har selv drevet med klikkertrening av hund. Jeg valgte hunnrotter, fordi jeg generelt synes det er mye lettere å jobbe med hunndyr uansett om det er stor hest, hund mm. (har bare hunndyr og skal fortsette med dette). Synes jeg klarer å holde konsentrasjonen på hunndyr lengre, selv om de kan være mer lunefulle mtp trening. De trener når de selv vil og om de selv føler for det :lol:

Jeg tenkte jeg skulle begynne med tuchemetoden og ha godis på sticken. Men må se hvordan det funker. Så klikkertreningstips taes imot med glede.

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

*Tråden er delt, resten finner du her*

Post Reply