Avl på dobbelrex/hårløse rotter

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

miroxx
Sofaspiser

Avl på dobbelrex/hårløse rotter

Post by miroxx »

Lurte på om dette er rikitg? da jeg har lest at det er et resultat av innavl osv.

Siden jeg for det første synes dobbelrex er nydelig og for det andre så er det jo ganske allergivennelig. Jeg har i hvertfall ikke lagt merke til noen allergi når jeg har kost med Maxi. (er veldig allergisk mot mine to andre rotter :/ )

Har lest rundt om kring at det er en del defekter med disse rottene, som f.eks innadvente dievorter(eller hvordan det skrives)

Så ja, lurer på hva dere synes om det. For jeg er jo allergisk og kunne tenke meg flere av disse nydelige hårløse rottene :)
_ Kaja _ :D

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

jeg syntes ikke avl på ekte hårløs er noe som burde gjøres, spesielt ikke når de har inadvendte die vorter, hvordan skal ungene få mat? men dobbelrex trenger jo ikke være innavl siden du bare krysser 2 rex rotter :) men det blir jo vanskligere for de å holde varmen og de kan få problemer med inngrodde værhår.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Har du lest tråden som heter Rex? Du finner den litt lengre ned her. Ta også å søk litt her på forumet. :)

Jeg syntes ikke man skal avle frem hårløse eller dobbelt rex, blir for ekstremt i mine øyne. Rottene mister eller blir svekket når det gjelder sanser og beskyttelse.

Jeg tror ikke hårløse/dobbelt rex er noe mer allergivennlig enn andre rotter? Er det ikke slik at det man kan reagerer på er hud, flass, hår og væske fra dyret? Hvis du har allergi, så bør du være forsiktig med å anskaffe deg flere dyr, er svært mange rotter som omplasseres av den grunnen.

miroxx
Sofaspiser

Post by miroxx »

det med allergi er jeg fult klar over, det er noe jeg har hatt hele livet.
det stopper meg ikke fra å holde på med dyr, går på medisiner :)

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Så fint at medisinene fungerer for deg :)

tore
Sover i do

Re: Avl på dobbelrex/hårløse rotter

Post by tore »

miroxx wrote:Lurte på om dette er rikitg? da jeg har lest at det er et resultat av innavl osv.
Alle homozygote karakterer var, da de først kom, resultat av innavl.

En gang dukket det opp rex rotter i et kull og da man parret to rex rotter sammen fikk man et nytt kull som inneholdt dobbelrex. Parret man dobbelrexene sammen igjen ville man fått et kull som bare inneholdt dobbelrex.

Jeg er imot avl på både rex og dobbelrex, et tema som ble diskutert på denne tråden : viewtopic.php?t=6055

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Jeg har hatt de fleste typer rotter, standard, rex og dobbelt rex.
Jeg er allergisk mot rotter, er periode var jeg så dårlig at jeg måtte kvitte meg med dem. Den rottetypen jeg regarte mest på, og som utløste den kraftige allergien, var en dobbelrex.

Det var ikke fordi den var halveis hårløs, men fordi den fikk pels og røytet den av. I tilleg til dette, så flasset den som alle andre dyr gjør. Og de fleste med rotte allergi reagerer også på slve lukten, urin, spytt og klor. Så ingen rotter er mer allergivennelige enn andre.
Hvis man samenlikner med allergiveneliog hunderaser, f.eks puddel, er ikke den mer allergi vennelig enn andre. Men den røyter ikke, pelsen vokser hele livet, dermed trenger den mye pelsstell. En puddel bør bades og klippes en gang i mnd, dette gjør at all skitt og flass fra hunden blir vasket vekk, og hunden lukter ikke like mye hund som andre hunder.

miroxx
Sofaspiser

Post by miroxx »

sry for å dra opp en GAMMEL tråd som jeg starta for lenge siden, men jeg har ikke vært her så masse i det siste.

for å si det sånn. jeg har hatt 14 rotter tilsammen nå. og reagert på alle.
men maxi, hun kan jeg kose med i evigheter uten å reagere på. jeg vet ikke hvorfor ?
men har tengt litt på dette i det siste å synes det er rart.
for av alle rottene jeg har hatt. har det vært hanrotter jeg har reagert mest på.
og legen sier det er fettet som dannes i pelsen jeg reagerer på . kan dette stemme?

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

og legen sier det er fettet som dannes i pelsen jeg reagerer på . kan dette stemme?
Jeg har ikke sett den forklaringen før, men det kan godt være det stemmer. Ellers pleier standardforklaringen å gå på at hanrotteurin er mer allergent enn hunrotteurin - og rottene vil alltid ha rester av urinen i pelsen.

tore
Sover i do

Post by tore »

Beklager hvis noen synes det er dumt at jeg gjenoppliver en gammel tråd, men jeg bare lurer på, hva er det folk synes er fint med hårløse og dobbelrex-rotter?

For meg ser de helt sykelige ut, stakkars nakne små. De som har områder med pels ser jo ut som om de har skabb. Hvor er attraksjonen?

Kanskje vi skulle hatt hårløse og dobbelrex-hunder, hester og katter også? :p

Elisabeth
Betarotte

Post by Elisabeth »

Det finnes jo hårløse hunder og katter... Men jeg er egentlig enig. Kan ikke helt skjønne hva som er å foretrekke med rotter som er nakne eller halvnakne. Jeg mener helt klart at de som faktisk har pels, er myyye søtere. I tilegg er jeg overbevist om at en del av de trekkene som avviker fra standarden, som fuzz og hårløs og manx og egentlig dobbelrex også, gjør at rotten har et dårligere liv enn en standard rotte....
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

H+B+S
Betarotte

Post by H+B+S »

Elisabeth wrote: Kan ikke helt skjønne hva som er å foretrekke med rotter som er nakne eller halvnakne. Jeg mener helt klart at de som faktisk har pels, er myyye søtere.
Enig ;)
Rotteløs ! ;o
Savner Boss, Søppel og Lavendel ! :/

http://sites.google.com/site/kiddosrats/
Ny = Under oppbygging

tore
Sover i do

Post by tore »

Elisabeth wrote:Det finnes jo hårløse hunder og katter...
Haha, ja det glemte jeg visst et øyeblikk. :p

Nakne eller skabbete hester hadde vært et syn da! ;)
Elisabeth wrote:I tilegg er jeg overbevist om at en del av de trekkene som avviker fra standarden, som fuzz og hårløs og manx og egentlig dobbelrex også, gjør at rotten har et dårligere liv enn en standard rotte....
Veldig enig. Hvis jeg kunne velge hva slags rotte jeg ville vært ville jeg nok valgt en med pels og fungerende bart.

Det er jo moralteori som går ut på det - at man ikke skal gjøre mot andre det du ikke ville andre skulle gjort mot deg. Men kanskje det finnes folk som ville valgt å være en hårløs rotte? ;)

BabyLizz
Stjeler søppel

Post by BabyLizz »

Har sett en hest som var så full av skabb at hun faktisk var NAKEN.. Ikke et fint syn, nei!

Syns heller ikke at nakne rotter er noe særlig vakkert, men det er jo hver sin smak. Chineese Crested (kinesisk nakenhund) har jeg derimot VELDIG lyst på!

Christi
Bygger bol

Post by Christi »

Jeg synes avl på dobbeltrex og fuzz/hårløs er DYREPLAGERI på lik linje med avl på altfor korte snuter (pustebesvær, heteslag) hos katter og hunder som for eksempel perserkatter og bulldog.

Et av kjennetegnene på pattedyr er at de har HÅR, så å si alle pattedyrene som går på landjorda har pels - det er rett og slett en tilpasning som alle har bruk for (ja, jeg vet at hvaler er pattedyr, derfor sa jeg på landjorda). Pelsen beskytter huden mot bitt fra andre rotter, rifter og sår fra miljøet rundt dem, hjelper med temperaturregulering og energibudsjettet.

Sist men ikke minst skjønner jeg ikke attraksjonen med delvis eller helt hårløse rotter. Jeg forstår bare ikke at noen kan synes at de er søtere enn rotter med pels --- Og hva er vitsen med snakket om at de avler på velbalanserte rotter med godt gemytt, når det tydeligvis er utseendet som teller mest likevel? Hyklersk.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Post Reply