Jeg bruker eddikvann på alt som lukter mye piss. Eddik fjerner lukta. Ellers vasker jeg burbunn og plastrør med klor innimellom. Ellers så er den "daglige" vasken bare med en klut med vann på.
tantepose wrote:Eddik og klor kan stimulere til mer tissing da det har luktstoffer i seg som kan minne om urin."Regelen" er iallefall å aldri bruke det mot kattepiss.
Hmm du tenker ikke på amoniakk holdige vaskemidler nå, som salmiakk ol? Klor inneholder ikke amoniakk...
Jeg er mer plaga av at de pisser på meg og sofaen min, enn over alt i buret. De tisser mest i toan sin (med kattesand) Spesielt hun ene er veldig renslig slik.
Heldigvis har jeg skinnsofa som er lett å tørke ren. På denne bruker jeg våtserviett fra Jif (jeg er en dårlig husmor som liker å bruke våtservietter og aner enkle løsninger for rengjøring)
Jeg bruker eddikvann til burvasken. Brukte grønnsåpe før, men slitsomt å måtte skylle bort alle rester av såpa etterpå. Nå kan rottene til og med ta seg en slurk av bøtta hvis de vil uten at det er skadelig. Og det vil de gjerne.
Men hvor ofte vasker dere hele buret og hvor ofte skifter dere all strø? Og hvor mange rotter har dere i ett bur?
Greit å høre hva andre gjør
Selv tar jeg ut av toan hver dag, samt rosiner, som ikke har havnet oppi toan. Bytter hengekøyer, eller hengekøyeinnlegg en eller flere ganger i uka. Alt strø blir tatt ut en gang i uka, og bur vasket. Har tre rottejenter i ett Jenny-bur.
Jeg vasker hele buret og skifter alt strø en gang i uka, og hengekøyene enten hver uke eller annenhver alt etter som
Jeg har to halvveis do-trente rottejenter i et ferplast degus-bur.