Spm før anskaffelse av rotter

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Synnøve
Stjeler mat

Spm før anskaffelse av rotter

Post by Synnøve »

Hei! Jeg har hatt mange fisker, hamstre og ei kanin oppgjennom det 15 år gamle livet mitt, og nå har jeg lyst til å prøve noe nytt.

Jeg har lest en del og prøvd å finne en del informasjon om forskjellige gnagere, og kom frem til at jeg synes rotter virker som et veldig bra valg!
Men jeg trenger svar på et par spørsmål før jeg begynner å komme igang med prosessen.
Det er flere spørsmål om litt forskjellige ting, så jeg bare skriver det her for å få alt på en plass :)

1. Jeg har funnet ut at de fleste mener at hanner har lettere for å bli skikkelig kosete, og derfor har jeg egentlig tenkt på å kjøpe to hanner.
Men siden jeg ikke har så veldig mye erfaringer fra utvokste rotter tidligere, så lurer jeg rett og slett på hvor store hannene blir? I en bok jeg leste litt i sto det at rotter kan være mellom 9 og 28 cm og det sa jo meg ikke så mye. Så hvor lange er deres rotter? Er de hanner eller hunner?

2. Jeg mistet desverre min siste, lille hamstergutt for noen dager siden, og bare for et par uker siden kjøpte jeg ett nytt bur til ham. Det måler ca (l)60x(b)35x(h)55 cm. Det sto at det var et hamster-/rottebur, men det er nok litt i minste laget for to hanner når de blir utvokste. Men i og med at buret er så nytt vil jeg ikke selge det, men jeg er ute etter løsninger på å utvide det. Noen tips? (oppå er det to firkantede "hull" i taket hvor det går rør ut av. Så det gir en mulighet til å koble det på et annet bur ol.)

3. Det er rør i buret, de måler ca 5,5 cm i diameter. Det er vel litt optimistisk å tro at rotter egentlig skal greie å bruke de, er det vel ikke?

4. Hvis/når jeg får rottene, skal de da få være i fred et par dager før jeg begynner å temme dem? Eller skal jeg begynne å venne dem til lukta/stemma mi, og gi dem godbiter osv. med en gang?

Tusen takk for svar på forhånd!

Øystein
Omegarotte

Post by Øystein »

Hei, og velkommen til forumet.

1) Mine rotter har blitt så store at de sammenkrøllet neste får plass i en stor hånd, med halen hengende utenfor.

2) Hvis du utvider buret, så vil jeg tro det blir veldig plundrete å hele tiden passe på at delene henger skikkelig sammen, det blir sikkert vanskeligere å holde det reint osv.

Selvsagt, hvis du finner en smart løsning, så er det jo helt fint, men jeg ville heller prøvd å selge det mens det fortsatt er nytt og pent, og heller kjøpe et større bur rottene kan vokse i.

3) Ja, de blir nok i minste laget, i alle fall når de blir litt større, men så lenge rottene er små går det nok greit.

4) Jeg ville latt de bli vant til buret i første omgang, men pass på å sitte ved siden av det, gjerne med hånden inn, så mye du kan, så venner de seg både til det og deg på en gang. Jeg ville ikke ha brukt så mye godbiter med en gang, små rotter er entusiastiske nok uten belønninger hele tiden :)

(alt dette er bare ut fra mine egne erfaringer).

Synnøve
Stjeler mat

Post by Synnøve »

Okei, takk for svar :)
Hvis du utvider buret, så vil jeg tro det blir veldig plundrete å hele tiden passe på at delene henger skikkelig sammen, det blir sikkert vanskeligere å holde det reint osv.
Hvis jeg kjøper et litt mindre gitterbur, tar av plastbunnen, plasserer det oppå det jeg har, fester de så de sitter godt fast og tar ut rørene så det blir firkanta hull så de kan klatre opp i den øverste, kunne det bli en bra "dobbeltbur-løsning"?

Øystein
Omegarotte

Post by Øystein »

Det tipper jeg kan bli veldig bra, jeg tenkte mest på hvor praktisk det vil være for deg å rengjøre osv.

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Hei!
Du har rett i at buret blir lite til to rotter. Men det går fint å stable bur oppå hverandre slik du skisserer :) Hanner liker gulvareal. Hvis du kan få tak i et bur nummer to med mer gulvplass og en toppluke du kan ta av, hadde det vært en fordel å få satt det gamle buret på toppen. Det er en fordel om du kan finne noe materiale å dekke sprinklene med for det som blir gulvet i annen etasje.

Men hvis du skal ha hanner, ville jeg undersøkt om jeg kunne fått solgt det nesten nye buret til en OK pris, og kjøpt et som var bedre egnet. Både med hensyn til gulvareale og luker. De fleste hamsterbur har nemlig små luker, og jeg har faktisk problemer med å få mine 500g+ ut av slike, hvis de ikke samarbeider. 500g regnes som gjennomsnitt for en hanrotte.

Du spurte hvor store hannene var, og om rørene kunne brukes. Vel, rørene kan kanskje brukes de første par ukene, hvis du får 5 uker gamle gutter av normal størrelse... Mine utvokste 600g+ hanner kan ligge ganske komfortabelt langs underarmen min mellom albuekrok og håndledd. Ja, ikke halen, da. De er omtrent så tykke som underarmen min, også. (Jeg er ikke tenåringsslank lenger.)

Lykke til med anskaffelse! Du virker som om du har erfaring med dyr, så da vet du sikkert litt om å velge ut friske og harmoniske dyr også. Hvis ikke finner du nok noe på forumet.

Synnøve
Stjeler mat

Post by Synnøve »

Har faktisk begynt å vurdere å kjøpe hunner nå av flere grunner. Men da kunne jeg vel tatt den løsninga med det buret jeg har nå og et til oppå. Så kunne jeg prøve å finne et bur som har litt større "dør" så jeg kunne lokket dem opp dit når jeg skal ta de ut :)

Og uansett vil vel kanskje "hamsterdørene" funke når jeg har hunner, siden de er mindre?

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Jeg har selv en burløsning med ikke to, men tre gitterbur stablet oppå hverandre. Vi fester dem med plaststrips, som må skjæres løs eller fjernes med tang når buret skal demonteres for vask. Det er litt jobb med det, ja. Men det går, og de sitter godt sammen ellers.

Det er mye lettere å få små rotter gjennom hamsterburdører enn store. Likevel høres det lurt ut å ha større åpninger på det ene buret hvis du kan få det til. Av og til er det veldig greit med to hender inni buret samtidig. Eller man har behov for å sette inn/ta ut matskåler eller andre gjenstander, som kanskje er for store for hamsteråpningen :)

Synnøve
Stjeler mat

Post by Synnøve »

Ok, takk :)

Hvor stort bur bør jeg egentlig lage til for to hunrotter?
Ser det er mange som skryter om disse svære scatolli og venezia-burene. Men de/dere har vel flere rotter i det buret?
Jeg blir bare litt motløs, for jeg har verken plass eller råd til et så stort og flott bur. Økonomien og gulvplassen til en 15-åring strekker seg ikke all verden, vet dere :P

Det er derfor jeg vil prøve å finne en løsning ved å bruke det buret jeg allerede har, pluss noe ekstra.

Maria
Klatrer på møblene

Post by Maria »

Neida, du trenger ikke monster-bur, men det er riktig at det du har er knapt. Bygg sammen slik du tenkte på og ta ekstrajobben rundt burvask, eller selg hamsterburet og kjøp Ferplast Furet Plus til 1350,- på www.snute.no. Ellers nærmer det seg jo jul...? :slede:
Maria H.

Synnøve
Stjeler mat

Post by Synnøve »

Hmm..

Jeg har noen veldig økonomitenkende foreldre, og de vil at jeg skal kjøpe et hamster igjen, i og med at jeg nettopp kjøpte et nytt hamster(/rotte)bur. De vil ikke at jeg skal begynne å selge det og få mindre for det enn jeg kjøpte det for for bare et par uker siden.

Men altså.. Jeg har regnet ut på burkalkulator at det er stort nok til 2 rotter. Og to hunner tar jo ikke like stor plass som hanner heller?

Hvis jeg skal bygge ut noe, og ikke tar et annet bur i tillegg, tenkte jeg litt på dette:
Tenker på å kanskje ta en sånn oppbevarings"dunk", slik som man triller under senga, lage en åpning i lokket, ta av bunnen i buret mitt, og feste det oppå..? Da har de på en måte et litt stort springeareal, hvor jeg kan feste hengekøyer og sånn, og så kan de ha etasjer og klatre i sprinkleburet oppå..

Nei, vet ikke helt hva jeg skal gjør jeg nå

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Hei :) Får du tak i to små jenter som er tamme og "rolige" :roll: ,og du lager det koselig med gode hengekøyer og godt strø,OG de kan være mye ut,syns jeg du kan ha de i det ene buret du har i 4-6 mnd f.eks....puh ;) ...lang setning!Sett buret på en benk,bord el. der du kan ha saker og ting de kan kravle litt på\i,legg et gammelt hådkle under..Dette blir en utvidelse av buret.Mine er ikke vent til å være på gulvet,de syns derfor det er stort og nifs og holder seg oppe på ting.Dette syns jeg er veldig praktisk :D Jeg hadde det slik med mine 3 første.Hadde burdøra åpen det meste av tiden,men de låg mest å koste seg i køyene.Altså lager du et artig uteområde og varmt og koselig i buret går det fint en stund til du får spart til noe annet. :D

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Da har de også buret utvendig å klatre på.Legg håndkle oppå så ligger de der også innimellom og har full oversikt ;)

Synnøve
Stjeler mat

Post by Synnøve »

Hehe, det var en smart ide!

Kan ha det buret i begynnelsen, og la de være masse ute, og legge til rette slik du sier:)

Så sparer jeg (har jo bursdag om 3-4 mnd:P) og når jeg da har penger, så har jeg jo pengene, og har tenkt å bruke de på bur, ikke noe annet teit.

Ja, det var smart :)

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

:thu: Er de søte små på Moa? ;)

Synnøve
Stjeler mat

Post by Synnøve »

Jepp, du vet hvilke jeg snakker om? :P

Post Reply