Hann/hunn - kosete?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Synnøve
Stjeler mat

Hann/hunn - kosete?

Post by Synnøve »

Jeg har jo oppdaget at flertallet mener at hanner er mest kosete.
Men noen sier jo at hunnene deres er kjempekosete!

Dette ligger vel litt i genene til de individuelle rottene, men det må vel ha en del med hvordan de blir temt å gjøre også?

Så hva gjør man i temmingsprosessen for å få de til å bli så kosete som går an, uten å ødelegge for den natulige nysgerrigheten såklart ;)

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Det heter seg at hannene er mer rolige enn hunnene, og dermed har mer tid til å kose.. Men jeg tror at hvor kosete rotte blir, kommer egentlig ann på mye mer enn hvilket kjønn de er.... Rotter fra dyrebutikker, blir gjerne ikke like tamme og kosete som de fra Oppdretter... ret og slett fordi de vanligvis har fått for lite menneske kontakt fra starten. Hos en oppdretter blir rottene tatt i og koset med fra starten, så de er vandt til menneske kontakt. Også har det jo noe med hvor mye tid man bruker på rottene, og selvsagt Individuelle forskjeller.

Min ene hann er veldig kosete, mens den andre ikke er så opptatt av kos. Samme med hunnene mine, 2 av dem er kjempekosete, mens nr 3 er en rakettrotte.

Synnøve
Stjeler mat

Post by Synnøve »

Takk for svar:)

Jeg har sett et kull i en dyrebutikk, som er rett og slett helt nydelige. De er 5-6 uker gamle, og de har kjøpt det fra en privat oppdretter, derfor er de mye mer vant til mennesker enn de som de pleier å ha der, sa hun som jobbet der.

De virka kjempepigge, var supernysgjerrige og utrolig søte. Blank fin pels, slank kroppsbygging og blanke øyne.

Har utrolig lyst på to små av det kullet. Nå må jeg bare få ræva i gir med å finne en burløsning :P (Les Generelle rottespørsmål -> "Spm før anskaffelse av rotter")

Post Reply