Avl som påvirker rottenes værhår

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

§ RatGirl §
Gammelrotte

Avl som påvirker rottenes værhår

Post by § RatGirl § »

De lange værhårene som sitter på øyenbrynene, skinnene og haken til rotten brukes hele tiden og er viktigere enn synet. Rottene bruker noen små muskler rundt hårsekkene til å bevege værhårene opp og ned. På denne måten oppfatter de alt innenfor rekkeviddet. Trente rotter kan utmerke forskjellen på en glatt overflate og en med furer på 30 mikrometer og 90 mikrometer fra hverandre. Rottene bruker værhårene til å navigere og orientere. For eksempel til å finne ut om en åpning er stor nok til at rotta kommer igjennom. Rottene kan føle vinden, noe som kan være nyttig i huleganger under jorden. Værhårene hjelper også rottene til å føle når nesen deres er over vannoverflaten, slik at de unngår å puste inn vann.
Rottene bruker også værhårene i sosiale sammenhenger. Møter en rotte en aggressiv rotte, kan rotten forsøke å ha værhårene sine i kontakt med værhårene til den aggressive rotten. Så lenge værhårene er i kontakt med hverandre, er det vanskelig for rotten å bite den andre rotten, fordi rotten vil merke en hver bevegelse.

Som du kan se på bildene under, så vil variantene rex, dobbelrex o.l. miste mye av værhårenes funksjoner.

Image
Standard/normale værhår

Image
Rex

Image
Dobbelrex

Er det riktig av oss å sette vårt "skjønnhetsbehov" framfor rottenes sanser? Eller er det greit fordi vi holder rottene i bur?

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Er det bevist at krøllete værhår ikke fungerer slik som rette?
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Av å vite hvilke funksjoner normale værhår har og så se hvordan værhårene hos de forskjellige variantene ser ut - gir meg gode nok bevis.

Jeg tror ikke det er foretatt noen vitenskaplig undersøkelse omkring værhårene til rotter hos de forskjellige variantene.

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Såvidt jeg vet, fungerer de normalt, men de stikker jo mye kortere ut enn rette hår. Derfor blir det omtrent som å sette skylapper på rotta. En begrensning av de normale sanseorganene :(

Følehårene er nok likevel mye viktigere for ville rotter enn for tamme. De har ikke det samme behovet for å bevege seg i trange, mørke ganger i et bur som i en hekk, for eksempel. Er det noen av dem som har rex som har sett forskjeller på orienteringsevnen :?:

Jeg har ikke sett noen studier som sammenlikner orienteringsevnen til rex og vanlig rotte, men det er en kjent sak at en vanlig rotte som får klipt av seg værhårene, blir deperimert og forvirret. Det er så ille at i en stresset situasjon kan det være dødelig. :shock: Rotta gir rett og slett opp. Hvis den slipper å bli satt i en livsfarlig situasjon bruker den omtrent en uke på å tilpasse seg forholdene. Det går ikke an å sammenlikne klippe-mishandlingen med å avle på rex. Rotter som er født med krøllete barter vet jo ikke av noe annet - heldigvis.

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Da kan man også spørre seg selv om det er greit å avle bort deler av kroppens funksjoner fordi vi holder dem i fangenskap? Selv om egenskapene ikke er livsviktig, så er de vel viktige for rotten i og med at de er skapt slik fra naturen sin side?

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Men, når rottene er født med krøllete værhår.. Da vet de jo uansett ikke hva de går glipp av?

Er ikke rotter en av de mest tilpassningsdyktige dyrene? Da vil det jo være logisk at de rottene som blir født med korte/krøllete værhår tilpasser seg livssituasjonen de er i? Akkurat som rotter som mister halen f.eks under fødselen eller som får ringtail i ung alder og må amputere vekk halen? De klarer seg helt fint uten halen, selv om halen egentlig er veldig viktig for rottene..

tore
Sover i do

Post by tore »

Ingen av oss vet om de klarer seg helt fint. De overlever vel, men det kan godt være at de har problemer med for eksempel å orientere seg eller kommunisere korrekt med andre rotter. Det er ikke så lett for oss å se. Hvorfor må vi gjøre dyra våre så mye dårligere fra naturen sin side enn det de opprinnelig var?

Til Ailani, normale værhår er noe rotter har endt opp med som følge av millioner av år med evolusjon. Værhår som ikke har vært rette har blitt selektert mot i naturen fordi de ikke er like overlevelsesdyktige.

Når det gjelder rotter og tilpasningsdyktighet gjelder ikke dette for slike situasjoner med enkelte rotter. Det man snakker om da er oftest rotter som populasjoner. Hvis en rottepopulasjon møter en ny rottegift som dreper nesten alle sammen bortsett fra noen få som tåler giften, så vil de overlevende få barn som også tåler den og populasjonen kommer seg raskt på bena. Det er slike situasjoner man tenker på.

Nå er jo slik tilpasningsdyktighet avhengig av genetisk diversitet og det er det nok heller ikke så mye av i kjælerotte-genomet her til lands.

Rex er en uting synes jeg!
Last edited by tore on 30 Nov 2007, 01:24, edited 1 time in total.

Maja
Klatrer på møblene

Post by Maja »

Alvrina wrote:Men, når rottene er født med krøllete værhår.. Da vet de jo uansett ikke hva de går glipp av?

Er ikke rotter en av de mest tilpassningsdyktige dyrene? Da vil det jo være logisk at de rottene som blir født med korte/krøllete værhår tilpasser seg livssituasjonen de er i? Akkurat som rotter som mister halen f.eks under fødselen eller som får ringtail i ung alder og må amputere vekk halen? De klarer seg helt fint uten halen, selv om halen egentlig er veldig viktig for rottene..
Dette er vel omtrent det samme som å si at et menneske som er født blind ikke vet hva han/hun går glipp av, så da er det greit.

Og det er dessuten en stor forskjell mellom å tilpasse seg en fremavlet egenskap som blir "tvunget på" dem, slik som defekte værhår, og et resultat av en sykdom, slik som en amputasjon. Og dette handler vel egentlig ikke heller om hva en kan klare seg uten, hvilket er ganske mye, men alle funksjoner hos en organisme er jo der for et formål.
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

dette blir en diskusjon om hva som er best for rotta og hva som er naturlig, men hvis vi skal fokusere veldig på hva rotta er laget for, hvorfor i det hele tatt ha dem som kjæledyr, de er jo ikke ment til å bo i fangenskap!

Jeg er ikke for eller i mot rex på rotter, men hvis man først skal starte med en slik diskusjon så kan man jo også tenke på det at rotter ikke er født for å bo i bur heller, men vi fortsetter jo å avle disse tamrottene for vår egen skyld.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Randi
Betarotte

Post by Randi »

Kikky: Men når vi har valgt å ha rotter som kjæledyr er det ikke vi som er ansvarlige for å ta de valgene på vegne av rottene som er det beste for rottene? Vi har satt oss selv i en stituasjon er vi bestemmer hvilke gener som går videre, dette er et stort ansvar som jeg synes vi må utføre med respekt for arten rattus norvegicus. Å være i bur er ikke naturlig for rottene, burde vi da ikke gjøre livet ellers så naturlig og godt som det er mulig for dem?
§ RatGirl § wrote:Da kan man også spørre seg selv om det er greit å avle bort deler av kroppens funksjoner fordi vi holder dem i fangenskap? Selv om egenskapene ikke er livsviktig, så er de vel viktige for rotten i og med at de er skapt slik fra naturen sin side?
Veldig enig. Og selv om rottene klarer seg med begrensede sanser i fangenskap så skjønner jeg ikke hvorfor vi ikke lar de ha alle sansene intakt. Selv om noe fungerer betyr ikke at det er det beste..

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

jo selvfølgelig fortjener de det beste, men skal vi bare ha agouti self standard rotter da? jeg har hatt til nå 4 rex rotter og jeg kan ærlig si at jeg finner ingen forskjell på rex og de med glatt pels. de er ikke noe mer syke, fryser ikke mere og har heller ikke større problemer med å orientere seg eller fortelle sine kompiser/fiender hva de mener.

Før jeg ser noe bevis på at rex er skadelig for rottene så vil jeg fortsette å ha rex pelsede rotter. nå har vi jo hatt en del diskusjoner om dette tidligere og vi havner alltids opp på samme sted, ingen bevis...

Randi
Betarotte

Post by Randi »

kikky wrote:jo selvfølgelig fortjener de det beste, men skal vi bare ha agouti self standard rotter da?
Min personlige favoritt er for tiden utegnede agoutirotter. Jeg synes de er flotte! Men det er jo masse andre fine farger og avtegninger en kan avle på som ikke får negative konsekvenser for rottene. Det at higen etter fancy farger kan få en å sette to uegnede dyr i avl er en annen sak..
kikky wrote:Før jeg ser noe bevis på at rex er skadelig for rottene så vil jeg fortsette å ha rex pelsede rotter. nå har vi jo hatt en del diskusjoner om dette tidligere og vi havner alltids opp på samme sted, ingen bevis...
Det er vanskelig å finne bevis, det har vært lite forskning på dette. En må følge magefølelsen sin og finne ut hvor grensa går for en selv. Ved rødøyede, rex, dobbelrex, fuzz, pearl, overtegnede osvosv. Hvor mye er det greit at rottene mister av normale sanser og hvor store risikoer synes en det er greit å ta i forhold til om ungene overlever? Dette må hver og en finne ut selv.

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

Tror ikke avlere som setter seg inn i rottene sine velger å sette sammen to rotter med fancy farger uten å tenke på gemytt og helse FØRST.

men denne diskusjonen er om rex og dobbelrex, har aldri opplevde noe negativt med mine rex rotter, og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor man begynner en slik diskusjon igjen, men hvis dere finner gode bevis så er det noe å tenke på at rexpels ikke er velegnet i tamrotte avlen.

I mellomtiden koser jeg meg med min nydlige lille rex gutt..

Randi
Betarotte

Post by Randi »

kikky wrote:Tror ikke avlere som setter seg inn i rottene sine velger å sette sammen to rotter med fancy farger uten å tenke på gemytt og helse FØRST.

Det skjer jo dessverre, men skulle ikke ha skjedd. Heldigvis så setter de fleste avlere helse høyt om enn ikke først. Men som du sier denne tråden handler om rex og værhårene deres.

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Maja wrote: Dette er vel omtrent det samme som å si at et menneske som er født blind ikke vet hva han/hun går glipp av, så da er det greit.

Og det er dessuten en stor forskjell mellom å tilpasse seg en fremavlet egenskap som blir "tvunget på" dem, slik som defekte værhår, og et resultat av en sykdom, slik som en amputasjon.
Ja, en blind person vet ikke hva han har gått gipp av. Og de tilpasser seg et liv uten syn. Det var foreldrene som bestemte seg for å få barn, og kanskje de også visste at barnet kulle bli blindt? Skulle de da latt være å få barn, bare fordi at for mennesket fra naturens side er avhengi av synet.

Hvis rottene blir så deperimerte av av å ha korte/krøllete værhår.. Hvorfor legger de seg ikke bare til å dø? Slik vanlige rotter med avklippte/bitte/rivde væhår gjør? Hvorfor gir de da ikke opp?

Post Reply