Liker ikke helt gnavz

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Synnøve
Stjeler mat

Liker ikke helt gnavz

Post by Synnøve »

Jeg har brukt ca en halv sekk med Gnavz nå, og jeg vet ikke helt om jeg liker det.. Det fungerer godt og alt slikt, for det blir jo ikke sterk tisselukt. Men jeg liker ikke helt lukta av strøet i seg selv. Det blir en slags merkelig, sterk lukt som jeg ikke kan tenke meg rottene syns er så veldig koselig heller. Og når det er så mørkt så går jeg rundt med en konstand følelse av at buret ikke er rent, selv om det nettopp har blitt byttet strø..

Men så vet jeg ikke helt hva alternativ jeg kan bruke da. Har helt ærlig ikke sett så mye i dyrebutikken, i og med at jeg har brukt spon til hamsteren, og kjøpte den sekken med gnavz rett før han døde, og har nå brukt den til rottene.

Men jeg vet altså at spon skal ikke brukes, og ikke pellets som er laget av bartrær. Vet dere om noe rottevennlig som er vanlig i dyrebutikkene?

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Jeg bruker katte sand fra Felleskjøpet.

Min er faring med dette er at det støver lite, er lite tilsettningsstoffer, lyst, billig og ikke minst tar lukta sikkelig. Urinen blir til små "klumper"
og blir da enkele å fjerne. I tilleg virker det som at rottene trives mye bedre med sand enn med annet tre-strø, da de kan grave mer og samtidig slipe klørne. Det er iallefall det jeg har merket på mine rotter.

Maja
Klatrer på møblene

Post by Maja »

Jeg bruker Beekay som du får kjøpt i NTFs nettbutikk, og kattesand i dohjørnet deres. Funker kjempesupert :D
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

Synnøve
Stjeler mat

Post by Synnøve »

ok, takk for tipsene :)

er det dette du bruker, Alvrina?:
http://www.fk.no/trade/productview/781195

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Jepp, en av de få strøene jeg er fornøyd med :D

Synnøve
Stjeler mat

Post by Synnøve »

:)

Skal jeg ha det i bunn og i toalettboksen da?

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Mine har ikke toalettboks(ga opp det prosjektet), så jeg har strøet i hele bunnen.

Om du f.eks ønsker å bruke beekay ,så kan du ha det i bunnen, så kan du f.eks ha sanden i toelettboksen :)

Synnøve
Stjeler mat

Post by Synnøve »

Okei :)

Ingvild
Gnager på ledninger

Post by Ingvild »

Vi bruker Gnavz, og jeg er veldig fornøyd med det. Jeg bruker ikke så mye, for vi har to bilag av Aftenposten under. :-) MEN vi har to doer med kattesand, og nesten alt havner i dem. Disse skifter jeg hver dag (hvis ikke begynner hun å bæsje på hyller og i køyer). Men så har vi bare en rotte (foreløpig) og hun er svært sjelden i "underetasjen".

Kanskje jeg skal vente med å uttale meg til buret er fullt av rotter? :-)

Gittiamo

Post by Gittiamo »

Hører folk sier det lukter stramt at gnavz. Jeg har egentlig en litt overfølsom nese og liker ikke stram lukt. Men synes ikke det lukter stramt av gnavz. Eneste er at det bøsser litt mer, enn f.eks Cats Best eller Yester Days News. (men siden rotteburet står tre meter fra senga, orker jeg ikke lyden av bråket med pelletsstrø. Ikke tror jeg det er behagelig å gå på heller)

Og så har jeg kattesand i doen. Bruker en kattesandspade slik at jeg kan ta ut av denne doen hver dag.

Post Reply