Importere fra danmark...
Moderator: Moderatorer
-
- Stjeler mat
Importere fra danmark...
Hei...
kikket litt rundt på de danske sidene og har veldig lyst til å importere en blue derfra...
men det jeg lurer på da er åssen skal jeg gå frem?
Aldri importert noe som helst på den måten der...
Eventuelt om det er noen flere som skal importere i nærmeste fremtid og som kunne tenke seg og gjøre det sammen? el om det er noen som skal over som kunne tatt med seg rottene hjem til norge?
kikket litt rundt på de danske sidene og har veldig lyst til å importere en blue derfra...
men det jeg lurer på da er åssen skal jeg gå frem?
Aldri importert noe som helst på den måten der...
Eventuelt om det er noen flere som skal importere i nærmeste fremtid og som kunne tenke seg og gjøre det sammen? el om det er noen som skal over som kunne tatt med seg rottene hjem til norge?
Hanna med kosejentene&koseguttene:)
R.I.P Lille my.
06/03-08 R.I.P Vanilje!!
R.I.P Lille my.
06/03-08 R.I.P Vanilje!!
-
- Gammelrotte
Julianne
Julirottenes omplassering
Julirottenes omplassering
Ja det er helt riktig. 30 dager uansett.
Det er ganske dyrt å importere, men er også veldig forskjellig fra oppdretter til oppdretter.
Det er ikke alle som både tar 200 for rotta og 250 for helseatest. Så det må du undersøke med den oppdretteren du er interessert i å kjøpe fra.
Det kan være lurt å bli litt kjent med den du skal importere fra så du vet hva du får
Jeg skal ned til Danmark nå den 7.12 og hente en gutt. Da drar jeg fra Asker og neddover for å ta ferje. Det tror jeg er den billigste måten.
Veldig viktig å ha importpapirer i orden ellers risikerer du avlivning ved grensen.
Det er ganske dyrt å importere, men er også veldig forskjellig fra oppdretter til oppdretter.
Det er ikke alle som både tar 200 for rotta og 250 for helseatest. Så det må du undersøke med den oppdretteren du er interessert i å kjøpe fra.
Det kan være lurt å bli litt kjent med den du skal importere fra så du vet hva du får

Jeg skal ned til Danmark nå den 7.12 og hente en gutt. Da drar jeg fra Asker og neddover for å ta ferje. Det tror jeg er den billigste måten.
Veldig viktig å ha importpapirer i orden ellers risikerer du avlivning ved grensen.
*Med vennlig hilsen Erica Malene*
Jada, men ved privat import forventes det at du holder den nye rotten sammen med dine andre, og at karantenen inkluderer hele besetningen din. Jeg har sjekket dette med de lokale veterinærmyndighetene i Vestfold. Jeg vil likevel ikke anbefale denne framgangsmåten av smittehensyn.I henhold til regelverket gjelder 30 dagers karantene også dersom du bare imorterer en rotte.
Det er en annen metode som er vesentlig tryggere for de rottene du allerede har, og som kan korte ned på tiden rotta må stå i et rottefritt hus. I stedet for 30 dager kan du nøye deg med minimum 14 dager. (Tre uker burde i alle fall holde når det dreier seg om bare en rotte.) Da har du fått anledning til å sjekke om den er blitt syk. Hvis rotta er frisk og du tar den med hjem, må du fortsette karantenen der, nå med alle rottene. Selv om rotta har vært i Norge i mer enn 14 dager, må du holde karantene i minimum 14 dager etter at du har tatt den med hjem. Hvis noen blir syke, må karantenetiden utvides, naturligvis.) Men det er kanskje lettere å få rottepass til 14 dager en til en måned, og det tar kortere tid før du kan introdusere den nye til sitt enderlige hjem.
Da har de gitt deg feil beskjed - dette er ikke hva Mattilsynet sentralt sier.Matmor wrote:Jada, men ved privat import forventes det at du holder den nye rotten sammen med dine andre, og at karantenen inkluderer hele besetningen din. Jeg har sjekket dette med de lokale veterinærmyndighetene i Vestfold.I henhold til regelverket gjelder 30 dagers karantene også dersom du bare imorterer en rotte.
Men dette er altså ulovlig ifølge gjeldende regler.Det er en annen metode som er vesentlig tryggere for de rottene du allerede har, og som kan korte ned på tiden rotta må stå i et rottefritt hus. I stedet for 30 dager kan du nøye deg med minimum 14 dager.

Når man tar bryet med å ringe og forhøre seg hos Mattilsynet, tror man jo at svaret er riktig! Det jeg egentlig spurte om den gangen, var om det var tilstrekkelig å ha rottene i hver sin del av to eneboliger i rekke, hvor vi utvilsomt kom til å ha vinduene stående åpne samtidig til tider. Og fikk til svar at så lenge det var privat o.s.v.
Hvis Heidi har fått et annet svar ved det sentrale Mattilsynet, er det det som gjelder.
Fint du passer på!
-
- Stjeler mat
hva gjør du med denne gutten nå når du har måttet omplassere alle rottene dine??Ailani wrote:Ja det er helt riktig. 30 dager uansett.
Det kan være lurt å bli litt kjent med den du skal importere fra så du vet hva du får![]()
Hanna med kosejentene&koseguttene:)
R.I.P Lille my.
06/03-08 R.I.P Vanilje!!
R.I.P Lille my.
06/03-08 R.I.P Vanilje!!
-
- Stjeler mat