store flokker?
Moderator: Moderatorer
store flokker?
jeg har tre rotter nå, og synes det er passelig, får snart to til, og har hatt 5 før og, og synes fortsatt det er ganske passelig, men er det noen begrensig på hvor mange rotter man kan ha i samme bur (gitt at det er stort nok), jeg har sett mange på internett som har absurd store bur og noen har til og med egne rotterom. jeg regner med at to er nedre grense, men finnes det noen øvre grense for hvor mange rotter som går greit sammen? kan feks se for meg at 20 rotter kan bli litt bråkete. jeg regner med at det ikke har vært noen større forskning på dette, men hva mener dere er for stor flokk, og hva er optimal?
Jeg tror kanskje det er ei dame som heter Joanne, som kaller seg for Jorats du har sett? På youtube?:P
Hun har tre store bur, og tilsammen ca 20 rotter. Hun har tatt noen plastplater og inngjerdet en del av stua, der hvor rottene står, som hun har fylt med leker. Virker som de har det fantastisk, og hun er utrolig flink med dem!
Så sånn sett så virker det som at så lenge du faktisk har tid og energi til å passe på så mange, så er det nesten ingen grenser. Men kommer du opp mot 30 er det vel litt vel drøyt. Da må det være mange mennesker som deler på ansvaret, kanskje
Og så må jo man være dyktig, og også ha en del flaks med å få rottene til å gå godt sammen.
Jeg har to nå, men skulle gjerne hatt ei til. Vet ikke hvordan de to andre skulle tatt imot henne, i og med at de er søstre og har vært sammen siden fødselen.
Hun har tre store bur, og tilsammen ca 20 rotter. Hun har tatt noen plastplater og inngjerdet en del av stua, der hvor rottene står, som hun har fylt med leker. Virker som de har det fantastisk, og hun er utrolig flink med dem!
Så sånn sett så virker det som at så lenge du faktisk har tid og energi til å passe på så mange, så er det nesten ingen grenser. Men kommer du opp mot 30 er det vel litt vel drøyt. Da må det være mange mennesker som deler på ansvaret, kanskje

Og så må jo man være dyktig, og også ha en del flaks med å få rottene til å gå godt sammen.
Jeg har to nå, men skulle gjerne hatt ei til. Vet ikke hvordan de to andre skulle tatt imot henne, i og med at de er søstre og har vært sammen siden fødselen.
Sier meg enig med Alvrina her, jeg tenker at man fort mister oversikten i en større flokk, at det blir vanskeligere å se og forstå rottene, spesielt hvis det oppstår problemer. Også skal de jo ha kos og oppmerksomhet og alt mulig. Dyrt blir det og, når alle må få middbehandling f.eks.
Men dette er bare mine tanker, jeg vet lite om hva som er "riktig" for rotter, de lever vel i større flokker i naturen.
Det meste jeg har hatt var fem stk. Det er den morsomste rotteflokken jeg har hatt, det var jo alltid en eller annen som var våken og syslet med noe, og det var utrolig gøy å se på samspillet dem i mellom. Men faktisk ganske mye mer jobb enn med to eller tre
Men dette er bare mine tanker, jeg vet lite om hva som er "riktig" for rotter, de lever vel i større flokker i naturen.
Det meste jeg har hatt var fem stk. Det er den morsomste rotteflokken jeg har hatt, det var jo alltid en eller annen som var våken og syslet med noe, og det var utrolig gøy å se på samspillet dem i mellom. Men faktisk ganske mye mer jobb enn med to eller tre

Maria H.
Jeg har tre grupper; en flokk på 3, en på 6 og en på 5.
Kan ikke tenke meg å ha flere i en flokk enn 8-10 stykker.
Jeg har alltid hatt svært godt fungerende flokker, og det høyeste antallet jeg har hatt i ett bur, er 8 rotter.
Jeg vet om flere som har grupper på 20-30 dyr, og folk som har hatt opptil 80 rotter.. Det syns jeg er litt vel. Tviler på at alle dyr kan få daglig kos, stell, lek og oppmerksomhet.
Kan ikke tenke meg å ha flere i en flokk enn 8-10 stykker.
Jeg har alltid hatt svært godt fungerende flokker, og det høyeste antallet jeg har hatt i ett bur, er 8 rotter.
Jeg vet om flere som har grupper på 20-30 dyr, og folk som har hatt opptil 80 rotter.. Det syns jeg er litt vel. Tviler på at alle dyr kan få daglig kos, stell, lek og oppmerksomhet.
Ut fra hva rotter i laboratorier foretrekker, er 3-7 rotter greit nok, og 5 visstnok ideellt i forhold til å redusere stress og konflikter
Disse rottene har mindre plass enn det anbefales i tamrottekretser. Men større plass gjør ikke alltid at det blir færre konflikter. Hvis buret er så stort at to rotter kan unngå hverandre mesteparten av tiden, kan det hende rottene aldri "kommer til en ordning", men fortsetter å krangle hver gang de møtes. En annen sak er at flere rotter i ett bur øker lukten som kommer derfra. Og jo mere lukt, desto mer territoriale blir rottene. Derfor tror jeg tallene er nogenlunde overførbare til tamrottehold.