Har sett veldig mange rotteeiere i utlandet som bruker fleece i bunn og på hyller.
Jeg skal mest sannsynlig gå over til dette nå. Noen her som har erfaringer og vil fortelle?
Fleece trekker ikke til seg så mye fuktighet, så det tror jeg funker dårlig.
Håndklær og annet stoff går vel, men kommer nok til å lukte veldig fort, så da må man nok skifte ofte.
Rottene mine har håndklær og andre tekstiler der de sover, det funker fint!
Har sett at noen i utlandet bruker "bleier" i bunnen, slike veterinæren noen ganger bruker i burene til dyr. De suger vel opp fuktiheten ganske bra.
Fordi kjempeburet mitt består av tre bur oppå hverandre, har jeg to store sprinkelavsatser i buret. Og fordi sprinkler ikke er særlig behagelig å gå eller ligge på for rottene, legger jeg ut "gulvtepper" til dem
Noen av "gulvteppene" er istykkerbitte hengekøyer i tykt bomullsstoff (tallerkenbrikker). Noen er i tovet ull. Jeg kjører alt i vaskemaskinen på kokevask 1 gang i uken. Det blir ikke mer lukt av dette enn av hengekøyene! Jeg er ikke så glad i fleece til noe rottene kommer til å tisse på. Som det ble sagt tidligere, tar ikke fleece opp fuktighet. I lang tid hadde jeg noen gamle rotter som tisset store mengder. Da var det spesiellt viktig at de ikke ble liggende i en dam.
Jeg går ut fra at de "bleiene" som veterinærer legger hunder på, er det jeg er vant til å kalle stikk-laken. Man kan få dem i ca. 70 x 90 cm til en rimelig penge (i forhold til dyrt bunnstrø) på apotek og hos bandagist. Men de er plastbelagte på undersiden, så spesiellt miljøvennlig er det ikke.
der må jeg si meg enig...jeg liker ikke fleece så godt, det er deilig å gå på og ligge i, men når de til stadighet tisser i det får jeg bare rotter som stinker og blir gule i hvit pels...det gidder jeg ikke.....
skal du bruke tekstil på platene, sånn at rottene kan sove der? har jeg ikke engang tenkt på=) mine bruker ikk platene til å sove på.. men Intet viste meg et tirks.....riv til en avisside og legg oppå hyllen som du skifter hver dag,.. de fanger opp mye avføring så det ikke blir så mye tørking=) jeg er fornøyd med den løsningen iallefall:)
slike tissekladder, som man kjøper på apoteket er også ypperlige når man har valpekull.
har prøvd å ha dem i marsvinbur men det funket ikke. de tygget på plastkanten, og bæsjen ble liggende oppå slik at de tråkket i den.
Jeg har kjøpt en slik hylle man henger i dusjen til å ha såper på, og vet ikke helt hvordan jeg skal lage hyllene tette, for det er ganske store åpninger i den. Tenkte bruke fleecepledd, men det er kanskje ikke noen god i de. Hva anbefaler dere å dekke disse sprinkelhyllene med?
Ååå...disse rottene,disse rottene...
Man kan sannelig si mye rart om at de er kloke og renslige dyr men i forhold til hva?? En baby...
Mine er flinke til å bruke hjørnedoen sin, den renser jeg hver dag men de er sannelig flinke til å tisse og bajse både her og der nå de er late.
Jeg bruker også endel fleece fordi de er myke og er billige å kjøpe som store pledd som jeg klipper opp. Disse blir skiftet et par ganger i uka for at de ikke skal stinke for sannelig er de noen sengevætere disse damene mine.
Rottepasseren: Jeg har også sånn hylle som man kan ha i dusjen, på min er det tre "etasjer". Jeg har egentlig lagt oppklipt håndkle, eller stoff av noe slag, men de tar det med seg bort til platene istede, så jeg har igrunn gitt opp. De sover ikke så mye der, så de får heller ommøblere selv.
Det er tre hyller i min også, kjøpte den på europris. Jeg løste det med å dekke hyllene med papp, og så tøy oppå. Så får vi se hvor lenge det holder. Rottene går vel løs med tenner og klør