hei igjen! en ny på 5 uker er nå i hus
Moderator: Moderatorer
hei igjen! en ny på 5 uker er nå i hus
jeg tokk jo til meg en hanrotte på 1 år.
nå har jeg kjøpt en venn til han. men må nok vente til den er 10 uker før jeg lar di komme sammen, det hørte jeg hvertfall. fikk ett stort bur også i dag .hjemme laget ikke værdens fineste her i hybelen, men men. skal snart legge inn bilde av den nye.
noen som kommer på noen gøye navn? en han. svart og hvit
nå har jeg kjøpt en venn til han. men må nok vente til den er 10 uker før jeg lar di komme sammen, det hørte jeg hvertfall. fikk ett stort bur også i dag .hjemme laget ikke værdens fineste her i hybelen, men men. skal snart legge inn bilde av den nye.
noen som kommer på noen gøye navn? en han. svart og hvit
-
- Gammelrotte
Gratulerer med ny rotte!
Hvorfor vente med å sette de sammen? Jeg tror jeg hadde forsøkt å la dem møtes uten for buret og så sette dem sammen i det nye. Det sies at det er enklere jo yngre rotten er.
Kommer ikke på noen morsomme navn akkurat nå, men du kan jo også søke på google og se om du finner noen. F.eks. "funny names", "pet names", "rat names" osv.
*Flyttet fra generelle spørsmål*
Hvorfor vente med å sette de sammen? Jeg tror jeg hadde forsøkt å la dem møtes uten for buret og så sette dem sammen i det nye. Det sies at det er enklere jo yngre rotten er.
Kommer ikke på noen morsomme navn akkurat nå, men du kan jo også søke på google og se om du finner noen. F.eks. "funny names", "pet names", "rat names" osv.
*Flyttet fra generelle spørsmål*
Julianne
Julirottenes omplassering
Hei og gratulerer med en ny rottegutt.
Jeg er veldig enig med Ratgirl her at du burde la de hilse på hverandre på nøytral grunn så fort som mulig. "Vente til han er 10 uker" har jeg sannelig aldri hørt om...bare sludder. Den andre rotta di kommer sikkert bare til å synes det er toppen med selskap.
Jeg pleier alltid å legge inn nye unge,5uker, rotter inn i buret etter de har møttes i sofaen eller bordet. Jeg sitter selvfølgelig og følger med på hvordan introduksjonen går da.
Lykke til.
Jeg er veldig enig med Ratgirl her at du burde la de hilse på hverandre på nøytral grunn så fort som mulig. "Vente til han er 10 uker" har jeg sannelig aldri hørt om...bare sludder. Den andre rotta di kommer sikkert bare til å synes det er toppen med selskap.

Jeg pleier alltid å legge inn nye unge,5uker, rotter inn i buret etter de har møttes i sofaen eller bordet. Jeg sitter selvfølgelig og følger med på hvordan introduksjonen går da.
Lykke til.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.
svarte § RatGirl § i går på PM
får fikk meg ikke inn her. jeg skreiv
jeg ble rådet til det av hun som eide rotten min(den voksne)
å hun så den nye i dag, hun syntes den så ALT får liten ut til å bli solgt, å den er VELDIG liten i forhold til den store, så venter litt, får den gamle er veldig snill med rotter.. så håper og tror di går sammen om noen uker, mener du det er forsent?
jeg har lyst at noen med rotte erfaring skal være der. får jeg har aldri sett to rotter møtes osv.
Håper flere også kommer med meninger
får fikk meg ikke inn her. jeg skreiv
jeg ble rådet til det av hun som eide rotten min(den voksne)
å hun så den nye i dag, hun syntes den så ALT får liten ut til å bli solgt, å den er VELDIG liten i forhold til den store, så venter litt, får den gamle er veldig snill med rotter.. så håper og tror di går sammen om noen uker, mener du det er forsent?
jeg har lyst at noen med rotte erfaring skal være der. får jeg har aldri sett to rotter møtes osv.
Håper flere også kommer med meninger

Hvis den lille rotte er veldig liten synes jeg det kan være et godt argument for å forsøke en tidlig introduksjon. Jo mindre rotteungene er, desto viktigere er det at de får være sammen med andre rotter.
Fordi den er så liten er den selvsagt mer utsatt for å bli skadet hvis den voksne rotta slår seg vrang. Derfor er det viktig at du er helt trygg på at den store ikke vil bite småttingen før du setter dem i samme bur. Du kan gjerne bruke lang tid på introduksjonen, men jeg synes du skal forsøke å begynne så fort som mulig
Fordi den er så liten er den selvsagt mer utsatt for å bli skadet hvis den voksne rotta slår seg vrang. Derfor er det viktig at du er helt trygg på at den store ikke vil bite småttingen før du setter dem i samme bur. Du kan gjerne bruke lang tid på introduksjonen, men jeg synes du skal forsøke å begynne så fort som mulig

jeg er ikke 100% sikker på han, jeg har bare hatt den voksne i en uke. å han har ikke vært med noen rotter.
å så lenge hun rådet meg til å vente så er jeg ikke sikker :S
hun kommer ned etter jul en gang, ska jeg heller la rottene møtes når hun er der? hun er flinkere enn meg i rotte språk osv.
takker får alle svarene
å så lenge hun rådet meg til å vente så er jeg ikke sikker :S
hun kommer ned etter jul en gang, ska jeg heller la rottene møtes når hun er der? hun er flinkere enn meg i rotte språk osv.
takker får alle svarene

jeg er sikker på at du forstår mer en du selv tiltror deg=) og jeg enig med det matmor og de andre har skrevet, dess mindre rotten er, dess mindre "trussel" er den mot den store rotten...
jeg har prøvd begge deler, og de to små rottene ble mye fortere akseptert av sjefsrotta enn når jeg introduserte en ganske stor unge=) det kan bli litt knuffing og hyling og piping og poffing, men du skal jo ikke sette ham inn å så gå fra ham, du sitter og følger med, og kan gripe inn hvis du syns det blir for mye...
den lille kan sove i eget bur alene om natten... jeg har jo heller ikke bare sluppet den nye inn og så bare gått fra dem, de sover for seg selv de første dagene....(om de IKKE blir godtatt med en gang da, det vil jo vises)
når rottene ikke er sammen kan du la burene stå tett inntil hverandre slik at de kan hilse gjennom sprinklene og bli vant til den andres nærvær.
jeg har prøvd begge deler, og de to små rottene ble mye fortere akseptert av sjefsrotta enn når jeg introduserte en ganske stor unge=) det kan bli litt knuffing og hyling og piping og poffing, men du skal jo ikke sette ham inn å så gå fra ham, du sitter og følger med, og kan gripe inn hvis du syns det blir for mye...
den lille kan sove i eget bur alene om natten... jeg har jo heller ikke bare sluppet den nye inn og så bare gått fra dem, de sover for seg selv de første dagene....(om de IKKE blir godtatt med en gang da, det vil jo vises)
når rottene ikke er sammen kan du la burene stå tett inntil hverandre slik at de kan hilse gjennom sprinklene og bli vant til den andres nærvær.
Anne-Mette og 5 små
skjønner, syntes dere jeg skal gjøre det uansett om jeg aldri har sett to rotter sammen?
å det er STOR frskjell på di :/
ble bare i tvil når gamle eieren sa jeg burde vente litt, får hun kjenner jo den store mye bedre enn meg.
å hun tilbydde seg etter jul å komme så kunne hun være der å hjelpe å se osv...
veldig glad dere svarer så fort her inne
håper dere stikker innom den hjemme siden jeg akkurat har laget om di
å det er STOR frskjell på di :/
ble bare i tvil når gamle eieren sa jeg burde vente litt, får hun kjenner jo den store mye bedre enn meg.
å hun tilbydde seg etter jul å komme så kunne hun være der å hjelpe å se osv...
veldig glad dere svarer så fort her inne

håper dere stikker innom den hjemme siden jeg akkurat har laget om di

-
- Gammelrotte
- Kjønn: Ikke oppgitt
det er jo egentlig ikke så vansklig å sette to rotter sammen. putt begge ned på et nøytralt sted(ingen av de har vært før) og la de møtes, piping og slikt er lov men fresing, biting og slikt er ikke lov. gjør dette i noen dager til du er helt trygg på at de oppfører seg fint sammen. så vasker du buret og alle tingene i det og så lar du de møtes inne i buret. lykke til 

Anexet med tottebasser og corgis frøkner.
nei er nok ikke vanskelig, utenom at jeg er så usikker, spes når han er så mye større liksom, har hatt di med gitter i mellom, men den lille var ganske så redd. hehe.
jeg får ikke vasket all lukten ut av buret di skal stå i, får er laget av tre:(
men har sett ett bur jeg skal overtale typen min til å si ja til. hehe
jeg får ikke vasket all lukten ut av buret di skal stå i, får er laget av tre:(
men har sett ett bur jeg skal overtale typen min til å si ja til. hehe
-
- Gammelrotte
- Kjønn: Ikke oppgitt
men da har du jo god tid til å la de bli venner på et nøytralt sted først, er ikke noe vits i å vente, de har allerede luktet hverandre en stund så da er det vel like greit å sette de sammen og se. hver klar med hansker og håndkle hvis du er nervøs for at det skal skje noe=)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.
-
- Betarotte
Er enig med de andre her. Jo før jo bedre for de begge. Så litt på bildene du hadde på hjemmesiden sin, og jeg vil tro det er lite sannsynlig at en så godt voksen rotte vil skambanke et lite rottebarn.
Som folk har sagt ellers her, litt hyling og krangling er greit, men skill de om de biter hverandre. Det ser og høres mye verre ut enn det egentlig er.

Som folk har sagt ellers her, litt hyling og krangling er greit, men skill de om de biter hverandre. Det ser og høres mye verre ut enn det egentlig er.

Det er ikke så dumt å ha to små som kan holde hverandre med selskap, og dessuten være noe den store må spre oppmerksomheten på. Men bruk litt tid på å lese om introduksjoner ved hjelp av søkefunksjonen
Det er vanlig at den store rotta setter munnen sin mot pelsen på en ny og liten en. Vanligvis vil den store forsøke å rulle den lille over på ryggen, og rote rundt i småttingens pels på magen. Det er også normalt at den minste ikke liker behandlingen. Noen smårotter fatter poenget med en gang og legger seg på rygg så snart den store kommer. Da mister den store vanligvis interessen veldig raskt. Andre er litt tregere til å ta signalet. Hvis den minste rotta protesterer veldig (hyler lenge, i stedet for et kort skrik), og absolutt ikke vil la seg kue, vil den store holde på og holde på...
Men rotingen i pelsen betyr ikke at den minste blir bitt. Det kan du også finne ut av ved å sjekke pelsen på rotteungen etter møtet.
Når vi har skrevet om tidlig introduksjon, mente vi ikke å sette den lille i buret til den store med en gang. Da vil bare den store føle seg invadert, og den lille fortumlet.
Kikky skrev at de kunne møtes "et nøytralt sted", og det betyr et sted som ingen av rottene føler noe eierskap til. Baderummet, hvis du har badekar eller dusjkabinett er mye brukt. Eller et høyt bord eller kjøkkenbenk - eller sengen, hvis du kan beskytte den med et teppe. Bare det er et sted den store ikke er vant til å råde grunnen alene
Når de er trygge på hverandre utenfor burene, kan du for eksempel sette inn buret til de små med alle dører åpne på det "nøytrale stedet". Den store vil nok oppføre seg penere da, enn hvis han hadde sitt eget bur å forsvare. Og de små trenger ikke være der inne sammen med den store hvis de er redde. Etterhvert vil de små underkaste seg, og den store føler ikke at autoriteten er truet lenger.

Det er vanlig at den store rotta setter munnen sin mot pelsen på en ny og liten en. Vanligvis vil den store forsøke å rulle den lille over på ryggen, og rote rundt i småttingens pels på magen. Det er også normalt at den minste ikke liker behandlingen. Noen smårotter fatter poenget med en gang og legger seg på rygg så snart den store kommer. Da mister den store vanligvis interessen veldig raskt. Andre er litt tregere til å ta signalet. Hvis den minste rotta protesterer veldig (hyler lenge, i stedet for et kort skrik), og absolutt ikke vil la seg kue, vil den store holde på og holde på...
Men rotingen i pelsen betyr ikke at den minste blir bitt. Det kan du også finne ut av ved å sjekke pelsen på rotteungen etter møtet.
Når vi har skrevet om tidlig introduksjon, mente vi ikke å sette den lille i buret til den store med en gang. Da vil bare den store føle seg invadert, og den lille fortumlet.
Kikky skrev at de kunne møtes "et nøytralt sted", og det betyr et sted som ingen av rottene føler noe eierskap til. Baderummet, hvis du har badekar eller dusjkabinett er mye brukt. Eller et høyt bord eller kjøkkenbenk - eller sengen, hvis du kan beskytte den med et teppe. Bare det er et sted den store ikke er vant til å råde grunnen alene

-
- Gammelrotte
Så koselig at han får bo med broren sin! Det er han sikkert fornøyd med! 

Julianne