Gutterotte ønskes!

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
utyske
Sofaspiser

Gutterotte ønskes!

Post by utyske »

... ingen annonse, foreløpig!

Men jeg har to jenterotter av typen am. berkshire. Jeg ønsker å få et kull på ho ene framover, dette er noe jeg ikke stresser med, men de er nå litt over halvåret.

Men spørsmålet mitt er følgende, før jeg evt skaffer meg en gutterotte... Hvilke farger/varianter o.l. hadde vært fint å blande med bershire? Dette er kanskje ikke så viktig?

Jeg har i alle fall lest masse om rotteavl nå, og kommer til å lese enda mer framover, og jeg har allerede skaffa "kjøpere". Dessuten jobber jeg i dyrebutikk, så jeg får nok lett gitt dem bort dit sånn i tilfelle.

Så jeg føler jeg har forberedt meg mye, men er nok mer av praktiske ting jeg må forberede før noe evt. kull.

Såå, etter mye skravling her, lurer jeg altså på hvilken type hannrotte jeg burde skaffe meg for avl? Nå tenker jeg på utseende, for jeg skjønner selvfølgelig at gemytt og helse er viktigst. Og at den bør være et år før den avles på.

Håper på svar her! :)

Intet
Alfatryne

Post by Intet »

Hvilken tegning hannen bør ha, kommer jo ann på bl.a om du vil ha hooded unger i kullet eller ikke.
Og hvilken farge har de?
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

med en self rotte får du self og berkshire, med en hooded får du hooded og berkshire. men dine er vel sorte, så da blir det vel mest sannsynlig sorte unger med en sort basert hannrotte og agouti med en agouti basert hannrotte, hvis ikke han bærer sort da kommer det begge deler. hvis du ikke vet om de bærer på noen farger så er vel ikke farge på hannen viktig, da du burde forvente sorte/agouti unger. Er det snakk om å låne en hann eller kjøpe en hann?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

utyske
Sofaspiser

Post by utyske »

kikky wrote:Er det snakk om å låne en hann eller kjøpe en hann?
Det veit jeg ikke heilt enda. Som sagt, er ikke dette noe jeg stresser med.
Slik ser mine ut:
Image

Image

Blinkskuddet! :P
Image

utyske
Sofaspiser

Post by utyske »

... Så hvordan farge ville dere anbefale meg å ha på hannen jeg evt skal anskaffe meg? Begge foreldrene deres er svarte.

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

svart hvis du vil ha sorte unger eller sgouti hvis du vil ha agouti unger. eller agouti som bærer svart hvis du vil ha begge. men det å kjøpe seg en 1 års gammel han som er god nok til avl blir vel litt vansklig? hvor gamle er snuppene dine nå?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

utyske
Sofaspiser

Post by utyske »

Ok, takk for svar! :) Som jeg skreiv i første post, er de litt over et halv år.

Edit: Ja, kanskje, jeg får prøve å finne i alle fall. Jeg tenker på å gjøre det best mulig for at ungane ikke skal bli aggressive. Men jeg kan jo prøve å finne en på rundt 8 mnd også. Jeg får se hva det blir til!

Babbett
Sover i do

Post by Babbett »

Hva bärer de på av farger?
Mvh. Ann E.

Post Reply