Det er ikke uvanlig at rotter vokser i forskjelig hastighet. Vi får håpe det bare er det... Hvis hun begynner å få struttemage, derimot har du havnet i en ubehagelig situasjon...
Hvis dyrebutikken får solgt rottene, vil de mye heller det enn å ta livet av dem! Rotter bukker ikke under av innavl like fort som mennesker - i snitt. Vanligvis ser man ikke tegn til at en rotte er innavlet før etter mange, mange generasjoner. Man kan selvsagt være uheldig og få syke eller skadede rotteunger likevel.
Jeg håper inderlig at rotta ikke er gravid

Selv om du nok kan forlange overfor butikken at du ikke skal ha ekstrautgifter på rotta fordi den var gravid da den kom til deg, vet du jo hvordan butikken behandler rottene de får inn. Det er ikke særlig hyggelig at neste kunde der også kanskje får en gravid, innavlet rotte. Så jeg ville prøvd å få til en ordning hvor dyrebutikken låner deg egnet bur, strø og mat til ungene er 5 uker gamle, står ansvarlig for veterinærutgifter du måtte få på grunn av graviditeten, og tar over unger du ikke får solgt selv. Og erstatter rotta di hvis noe skulle gå galt under graviditeten. Hvis du ikke er over 18 år bør du nok få med deg en voksen til å slå i bordet. Det er ikke så dumt å true med å gå til avisen eller forbrukerombudet hvis de ikke tar til vettet. Jeg vet ikke om du kommer noen vei med det. Likevel synes jeg det er viktig at dyrebutikken får høre at det er både umoralsk og ulovlig å selge gravide rotter på den måten.
Det er ikke umulig at de heller vil tilby deg å ta rotta i retur. Men hvilken garanti har du da for at den nye rotta ikke er gravid? Retur av rotta og pengene tilbake er en annen ting de kanskje vil tilby deg. Men da sitter du med en alenerotte som må ha selskap.