Jeg forstår ikke helt hvorfor man skal ha kattesand i rotteburet De velger gjerne et hjørne der de gjør fra seg det meste.Der kan du ha en flat plastboks som du klipper av to sider,så det blir att et hjørne,som du setter i hjørnet på buret.Fyll i vanlig strø som du bruker i buret,GNAVS syns jeg er bra.Nå er det lett å ta ut og tømme boksen uten å tømme hele buret.
samme strø i bunn av buret og i toalettet funker ikke hos meg, jeg har grise rotter jeg vet ikke om kattesand, men en som er ufarlig å spise og ikke støver noe grønnjævlig er sikkert bra
Edit, har sett noen bruke ever clean kattesand og det funker visst bra
Hehe,tror ikke man kan "dotrene" en rotte slik man kan med en katt nei.
De gjør fra seg akkurat der det passer dem i øyeblikket
Men de velger ofte et hjørne der de gjør fra seg mer enn "overalt",og der er det lurt å ha en boks.Tror ikke de blir flinkere til å gå dit om det er kattesand eller strø i boksen
Jeg ser ikke helt for meg at kattesand kan være så sundt for små rotteføtter og rotteluftveier? Spises litt klumpesand så kan jo det fort bli veldig farlig, vil jeg tro... Med andre ord; jeg er skeptisk til å bruke kattesand til rottene.
Tror ikke de blir flinkere til å gå dit om det er kattesand eller strø i boksen
gjør du en forskjell fra vanlig bunnmateriale og do stæsj skjønner de det jeg har papir i bunnen og gnavz i toalettet, eneste gangene jeg ser bajs på utsiden er om jeg får inn nye rotter som trenger 1-2 dager på seg før de forstår poenget med doen. Men dette er guttene mine, jentene er det værre med
vi har do-trent rottene våre vi gitt! De tisser "for det meste" i egen boks også bæsjer de for det meste i en annen boks i et hjørnet. Når vi har vært litt sløve med å tømme ut bæsjen så bæsjer de generelt rundt om, men så lenge den er ren så er det der de bæsjer. Nå må vi kjøpe en litt større boks fordi vi kremt..ikke trodde eller tenkte på at de ble sååå svære. haha.
ellers vil jeg vel si at orvar er litt mer renslig en harry, og de er fæle til å tømme ut sanda si da! Eller leke sammen oppi boksene så de snur seg. Vi bruker en blå pose med noe sand fra felleskjøpet.
Det blei litt surr når Taz skulle registrere seg så han stjælte e-postadressen til Tinkerbelle, av denne grunnen bruker vi begge "Taz" profilen til vi får rettet opp i det. Vi skal prøve å huske å signere våre innlegg ;-)
Jeg bruker vanlig kattesand som klumper seg. Man må jo ha litt tillit da til rottene at de ikke spiser hva som helst. Mine spiser hvertfall ikke sanden.De er kjempeflinke til å bruke den og jeg må rense den to ganger om dagen.
Der så jeg de hadde både med og uten parfyme. Parfyme er kanskje ikke lurt til rottene? tviler. Suger det til seg og demper lukt den uten da? Er det klumpesand eller den andre typen?
Ja, kjøpt på dyrebutikken. Jeg bruker den i kattedoen vår og da bruker jeg den også til rottedoen. Personlig synes jeg den med parfyme er helt fryktelig. Greit at dritt lukter dritt men når det skal ha en liten duft av parfyme også blir det bare perverst.
Dessuten lukter bajsen til rottene betydlig mindre når de gjør fra seg i doen med sand. Jeg merket hvertfall stooor forskjell. Flinke er de. :sol:
Jeg har ikke hatt eget do til mine rotter, men ser helt klart behovet for det, mine er ikke akkurat helt renslige.. Det er jo et hjørne som er mer utsatt en de andre i huset. Hva er sjansen for å "omvende" rotter på rundt året? Jeg har til nå brukt alspån som strø, noe jeg har vært veldig fornøyd med (har prøvd diverse andre produkter som pellets o.s.v, men enten har de gått rart på det, luktet døden eller vert for støvete). Funderer litt på å introdusere avispapir i bunn, spon i do og filler inni huset. Noen ideer på hvordan jeg skal introdusere dette og få dem til å bruke det?
Jeg bruker aviser i hele buret, gnavz i bunnen oppå avisene. Genialt med tankepå lukt, og avisene på etasjene osv byttes ofte, nesten hver dag, og da holder det seg mye renere og bedre.