Ville rotter i hus.

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Hoyst_87
varamedlem
Kjønn: Kvinne

Ville rotter i hus.

Post by Hoyst_87 »

Jeg fikk meg to unge villrotter i hus i dag, da de satt oppi fôrbøtta til en av hestene og ikke klarte å hoppe ut(høy bøtte, små rotter).

Iom sjefen har planer om å legge ut rottegift(vi har utrolig mye rotter på låven), så fant jeg ut at jeg tar med disse to inn, ser hva kjønn de er, og ser om de kan temmes. Dersom det ikke går, skal de heller få en human avlivning.

Bare lurte på om noen hadde gode råd, evt peiling på hvordan jeg helst bør forholde meg til dem, og i forhold til den eventuelle introduseringen til de to hunnrottene jeg har(Deana og Kija). Det viste seg jo, såvidt jeg klarte å se gjennom veggen på reiseburet, at begge de små er hunner.

Evt er det noen som mener at jeg bare bør sette dem ut igjen og håpe på at de unngår rottegiften, eller bare avlive dem med en gang?

De er ikke så gamle, kanskje 7-9 uker. :) Kjempesøte småting, den ene er litt mindre enn den andre.

Takk på forhånd. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

de kan bære på sykdommer som kan være utrolig smittsomt. det er vel heller ikke lov til å fange ville dyr? men hvis du bestemmer deg for å beholde de så ikke ta de hjem til jentene dine.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Hoyst_87
varamedlem

Post by Hoyst_87 »

Ok. Godt å vite. Hvilke sykdommer kan dette være? Regner med at ville rotter som bor på en låve, kanskje ikke har LIKE mye sykdommer som ville rotter som bor i kloakk, men satte dem i kjelleren likevel.

Jeg bor på stedet, men har de to nye i kjelleren, og jentene oppe på soverommet, lot det gå en 4 timers tid før jeg gikk opp til jentene. Det er uansett rotter i veggene fra før da, så har de noen sykdommer ville vel kanskje jentene mine fått det allerede? (bodd her i 4 mnd nå.)
Jeg skiftet også genser før jeg gikk opp, selv om jeg også hadde varmedress på når jeg fikk tak i dem da, og vaska hendene.

Nei, det er kanskje ikke lov, men spørs vel også om det er skadedyr eller ikke? Burde jeg bare slippe dem ut igjen?
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Jeg vil tro det er utrolig stressende for ville rotter og bli holdt i fangenskap. Selv om det er skummelt med tanke på rottegift ( :( ) - så hadde jeg nok sluppet dem ut igjen framfor å holde dem inne.

Hoyst_87
varamedlem

Post by Hoyst_87 »

Så du tror ikke det gjør noen forskjell at de er så unge? Når jeg drev omplassering hadde jeg jo en tass som stakk av i 3 ukers alder, han fant jeg igjen mange uker senere, da var han som en vill rotte, men han ble tam. Men, selvfølgelig, han hadde jo vært inne hele denne tiden, men jeg hadde aldri sett ham.

Men er det mest stressende fordi de er stengt inne, eller pga meg som menneske? Begge deler like mye? Tror heller jeg vil få dem avlivet enn å la dem vente på rottegiften iallefall, eller er dere uenig i det?

De som er på låven er ikke fryktelig sky, kan være ganske skremmende iblant når noe piler over føttene ens i mørket. :P

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

jeg vet ikke hvilke sykdommer, det var bare det jeg fikk beskjed om da venninna mi fant en bunk med rotteunger i skapet.

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Hoyst_87 wrote:Så du tror ikke det gjør noen forskjell at de er så unge? Når jeg drev omplassering hadde jeg jo en tass som stakk av i 3 ukers alder, han fant jeg igjen mange uker senere, da var han som en vill rotte, men han ble tam. Men, selvfølgelig, han hadde jo vært inne hele denne tiden, men jeg hadde aldri sett ham.

Men er det mest stressende fordi de er stengt inne, eller pga meg som menneske? Begge deler like mye? Tror heller jeg vil få dem avlivet enn å la dem vente på rottegiften iallefall, eller er dere uenig i det?

De som er på låven er ikke fryktelig sky, kan være ganske skremmende iblant når noe piler over føttene ens i mørket. :P
Jeg har ikke noe erfaring med ville rotteunger, men her jeg jobber får vi stadig inn katteunger som er født ute av skye/hjemløse katter og selv om de kommer inn som unge så tar det ofte veldig lang tid før man kan håndtere dem normal - og i noen tilfeller forblir de skye. Tror det vil være ennå vanskligere med ville rotter som har vært vill i generasjoner. Jeg husker også å ha lest om forsøk der ville rotter ble tatt inn i fangenskap, og da døde de tidlig pga. stress blant annet.

Begge deler. Tror ikke det er noe morsomt for et vilt dyr og være stengt inne uten muligheter til å flykte, samtidig som de blir tvunget til kontakt med noe de har lært å frykte.

Jeg tror jeg hadde satt dem ut igjen, selv om det legges ut rottegift så betyr ikke det at de ikke har en sjanse til å overleve.

Monster

Post by Monster »

jeg vet ikke hvor stressende det er for dem, det kommer ann på rottene og omgivelsene tror jeg. rotter er ikke dumme, jeg tror de skjønner at å være et varmt, trygt (selv om de gansje er redd for deg i begynnelsen) og matfyllt sted er bra, selv om det nok er uvant i begynnelsen, og skummelt trangt. de blir sikkert ikke like tamme, med de er jo såpass unge, så du har nok en bedre sjangse enn med en voksen.

dyr i bur er ikke nødvendigvis galt, men måten det gjøres på er galt. feks har man tigere eller ulver i små jern-bur er det galt, men om man gjør som i feks kristiansand dyrepark og gir dem fjørten mål skog å boltre seg i, og en påkjørt elg nå og da tror jeg slett ikke de har det ille...

det er nok et kultursjokk å gå fra naturen til bur, men noen har jo temmet den første rotta engang... og jeg er ganske sikker på at bur-rotter lever lengre enn ute-rotter.

hvorpå det er lovlig for privatpersoner å ta inn ville dyr, og hvilke eventuelle sykdmmer de kan ha vet jeg ikke noe om...

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Livet er nok mer enn mat,for rotter som det er det for oss.....Tamrotter i bur er også på grensen syns jeg. :smack:

Monster

Post by Monster »

joda, men et stort nok bur da mener jeg :) alternativet er jo kulde og rottegift, men også flere artsfeller og større områder. kommer vel an på hvordan man teller fordeler og ulemper.

kansje litt som å være i fengles på livstid, men om fengselet er stort og koselig nok er det nok ikke så ille... eller jo, jeg tar tilbake det jeg sa :oops:

ssilje89
Betarotte

Post by ssilje89 »

er ikke noe gøy først får de nei, men er jo bedre enn å få rotte gift, la de være en del alene i begynnelsen osv, jeg har hatt rotte spmo ikke har vært tam å har vert veldig redd, men alt går etterhvert, men om hjerte holder på å hoppe ut av di hver gang du er ner di osv, så er de nok ikke så godt får de å være hos deg, om det ikke går fort over..
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Ser at inlegget jeg skrev er borte, så skriver igjenn :|

I Norge, så tror jeg det er forbudt å holde ville dyr som kæledyr.
Ikke minst, så bør du ikke ta fra rottene den friheten de er født i.. Er de født i friheten, har de fått smaken på friheten.. Og da er det dyreplageri å bure dem inne...!

Maja
Klatrer på møblene

Post by Maja »

Mitt er også borte, så jeg siterer meg selv:

Jeg synes ikke du bør beholde dem. For det første er det som Alvrina sier ulovlig å holde ville dyr i fangeskap. Og selv om det her bare er for å hjelpe...lov er lov. For det andre tror jeg ikke de kommer til å ha det særlig godt i fangenskap. Julianne hadde linket til noen gode artikler, men den posten er visst også vekk.

Jeg er enig i at det er dumt å bare sette dem ut igjen der du fant dem, det blir nesten selvgodt med å fôre dem med rottegiften. Hadde det gått an å frakte dem til en skog eller et annet egnet sted et godt stykke unna og sluppet dem ut der?
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

muligens vente til våren så de ikke kryper inn i noen hus og blir drept da?

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Innlegget mitt forsvant, ja.
Ingen skal holde vilt i fangenskap med mindre annet følger av lov eller vedtak med hjemmel i lov.
Sitert fra viltloven § 3.
Wild animals can be extremely stressed by the captive environment. Compared to the wild, the captive environment is extremely confined, provides few hiding places, is full of bright lights, and is surrounded by human "predators" who approach and handle the animal. These stressful conditions frequently lead to death or reproductive failure in captive wild animals.
Sitert fra artikkelen Wild Rats in Captivity and Domestic Rats in the Wild.
Many wild rats carry a number of diseases and parasites, but which diseases, and what percentage of the rat population is infected, vary with the population under study. Some parasites may have interesting effects on rat behavior which benefit the parasite.
Sitert fra Wild rats and disease.

Jeg syntes du skal slippe rottene fri igjen. Kanskje et annet egnet sted, hvis du har muligheten.

Post Reply