Hei alle sammen.
Jeg har en omplasseringsrotte som kom til meg veldig nervøs.. Han ble stadig tammere og tammere og etter hvert var han nesten på linje med den andre rotta vår, Skråtti.. Men så ble Skråtti syk forje uke og måtte avlives. Didrik (nye rotta) måtte settes på en medisinkur for å forebygge mycoplasma.. Men han vil ikke ta medisinen sin, så vi må tvangsholde han og presse det i han.. han spreller og piper og stritter imot.. i tillegg tror jeg han har merka at Skråtti er død nå så dette gjør han enda mer nervøs.. Han har begynt å miste tillit til oss, og er tilbake på det nervøse stadiet nå.. forslag til hva som kan gjøres for å få han trygg? Han må tvangsmedisineres en hel månede, redd han skal mista all tiltro til oss..
Kanskje du kan blande medisinen med noe godt? Biola, en liten brødbit, litt syltetøy, majones osvosv. Jeg synes det fungerer best med ting de må slikke opp, da er det lettere å vite om de har fått i seg alt. Prøv ut å se hva han liker. Men, hvis det er Vibramycin du har fått så skal det ikke blandes med melkeprodukter.
Han har fått to typer mdisin, baytril og en som jeg ikke husker i farten.. et langt ord som begynner på az.. Den siste er tilsatt smak (lukter godt) av banan, vanilje og bringebær.. men han slikker ikke frivillig for det.. men skal prøve i kveld å blande det, han liker yoghurt og is!
Går nok my bedre da. For to år siden var jeg i samme situasjon med omplasseringsjentene jeg hadde da. De var umulig å få baytril i de og jeg var ganske fortvilet. Så spurte jeg her og fikk tips om å blande det ut i melk. Da slikket jentene gladelig baytrilen opp og det ble en kosestund i stedet for stresset-livet-av-seg-selv-og-rottene-stund. Håper Didrik også vil ha litt digg. Lykke til!
tusen takk for tipset! Da krysser vi fingrene for at han lar seg lure med litt utblanda yougurt eller is ikveld:) Og at han snart kan tilgi oss for tvangsmedisineringen og bygge opp litt tillit til oss igjen..
Jeg har en slik tulle rotte, han nekta å bli bært etter første omgang med baytril(dette når han var rundt 2 mnd) han hadde rett og slett mistet all tillit. Problemet lå i å holde han på lik måte som når man gir medisin. så plukk rotta opp uten å ha et godt grep, gi gobiter. kos og snakk rolig, men ikke hold rotta fast, min fikk da pannikk og begynte å hyle. Men heldigvis sluttet fiolet ganske fort med dette, men han er en smart rotte og husker at hvis mor holder meg slik får jeg vond medisin.
Fiolet er i dag utrolig kosette og glad i kontakt, helst vil han at noen skal klå på han hele tiden
Baby mat, 6 mnd md kylling og grønnsaker er fin å blande medisin i
Kikky: Takk for svar.. fint å høre at en rotte i samme situasjon kom seg igjen og fikk tilliten tilbake.. skal prøve rådene dine, har gitt mais nå etter at vi har tvangsmedisinert han, han er skeptisk men kommer til meg når lysten tar nok overhånd.. prøver å være rolig og snill med han da så han stoler på meg. bærer han også på to forskjellige måter vanlig og når han får medisin, så håper han skjønner det.. Men skal prøve å gi han medisin på en skje utblanda med is ikveld uten å holde han, håper det fungerer!!
h3gzi: Didrik er veldig ensom nå som Skråtti døde.. de bodde ikke sammen, fordi Skråtti var alenerotte og tolerete aldri Didrik (puffa bare pels) så de bodde i hvert sitt bur, men ved siden av hverandre, så det er tydelig at det var noe selskap i Skråtti for Didrik selv om ikk de bodde sammen.. nå er han mindre aktiv og kommer mindre bort til oss en da skråtti levde, men heldigvis kommer det to nye gutter inn i huset om en uke (to gutter fra kullet til biamora) så da håper vi Didrik får livsgnisten tilbake...
Jippi!!! Dette gikk jo som smurt!! Blanda Baytril-en i babymat (kylling og grønnsaker) og azitromax i is med vanilje og skogsbær.. Didrik ble veldig glad og smatta og spiste i vei, han fikk i seg all medisinen og holdt til og med skjeene med hendene sine for at jeg ikke skulle ta det ifra han!! Tusen takk for gode råd, her ble det kosestund i stedet for grinestund og middag og dessert på en gang, veldig fornøyd!