Hjelp! Skjev rottegutt.

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Intet
Alfatryne

Post by Intet »

Aldri hørt om midd i øregangen, men det var en interessant teori.
Derimot vet jeg at de også ofte klør seg i øret pga ubehaget ved ørebetennelse.

Krysser fingre for at han blir frisk og fin med den nye doseringen du har fått!
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

hadde selv en rotte som ble behandlet for luftveisinfeksjon sammen med de andre. luftveiene hennes var ikke så gale, men på henne gikk det over i mellomørebetennelse da kuren var avsluttet.
desverre ragerte hun ikke på behandlingen og måtte avlives. hun fikk bare sterkere symptomer, antagelig hjernehinnebetennelse tilslutt.

husk at ved mistanke til mellomørebetennelse skal det brukes kortison (prednisilon) i tillegg til den vanlige antibiotikaen. kortison er kraftig og skal helst brukes i kortere perioder. dette anbefalte i hvertfall den veterinæren jeg nå bruker, da antibiotika alene sjelden er effektivt nok.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Intet
Alfatryne

Post by Intet »

Hvor lenge behandlet du, lakris?
Jeg vet at en god del av de danske bruker baytril i minimum 30 dager.
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

jeg behandlet to ukers tid, da var hun så dårlig at hun ikke kunne gå eller spise.
hvis det skjer igjen vil jeg bruke et mer virksomt antibiotikum samtidig med kortison- og forhåpentligvis oppdage det tidligere!
dette var min første rotte og jeg hadde ikke sett slikt før.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Cath

Post by Cath »

Elvins tilstand er fortsatt slik den var om fredagen. Men virker som om balansen er noe bedre, selv om hodet fortsatt er "på skakke". Han er raskere til bens, og klatrer bedre også, har mer kontroll liksom.

Veterinæren hadde visst gitt kortison på fredag, og nå har jeg fått med fire kortisonsprøyter hjem. Skal gi en hver dag intramuskulært. Gruer meg! Subcutant er en ting, da har man masse hud å holde i. Musklene er da virkelig noe annet...små som de er, ikke er det lett å holde rolig heller. Stakkars liten! Veterinæren sa heldigvis at jeg kunne sette dem subcutant hvis det ble for vanskelig, så vi får prøve i kveld og se hvordan det går. :akt: Må man så må man.... Blir mindre stress for han at jeg gjør det enn å måtte ta han med til dyrlegen hver dag i 4 dager ihvertfall.

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Krysser fingrene for dere! :thu:

Cath

Post by Cath »

Nå har Elvin snart fått antibiotika i 14 dager. Kortison sprøyter har han jo også fått. Fortsatt er han skjev, men har noe bedre balanse, og har ikke hodet helt vridd, bare "på skakke". Virker pigg ellers, hatt porphyrin rundt nesa et par dager tilsammen, men med flere dager imellom. Hva synes dere jeg bør gjøre, er så usikker. Skal jeg be om mer/annen antibiotika, eller skal jeg bare prøve uten en stund og se hva som skjer? Må jo spørre dyrlegen, men ville spørre her inne også.

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Jeg har lest litt om øreproblemer hos rotte på nett, :les: og funnet ut at hvis et nesebor er tett, vil øret på samme siden få skade enten det er en infeksjon på gang eller ikke. (Det holder å lukke neseboret kunstig.)

Hvis du holder et speil foran snuten hans, kan du se om det kommer luft ut av begge neseborene? Hvis han gjør det, har han frie luftveier, og det er i alle fall en sjanse for at ting vil "gå seg til". Hvis det ene neseboret fortsatt er tilstoppet, ville jeg kontaktet veterinær på nytt.

Jeg har svært begrenset praktisk erfaring med luftveisinfeksjoner og ørebetennelser hos rotter - så jeg håper det er flere som vil dele tanker om problemet :)

Cath

Post by Cath »

Har nå prøvd ut tipset ditt matmor. Vanskelig å se om det ene neseboret er tett.
Har begynt på ny kur, da Elvin etter noen dager uten antibiotika viste tegn til forverring igjen. Denne gangen fortsetter vi amoxicillin kuren, men kombinerer også med Baytril. Så da får vi håpe at dette skal ta knekken på problemene hans. Han er ellers i god form, spiser, springer rundt å leker, legger på seg. Super fyr, fryktelig synd at han skulle bli så syk!

Post Reply