Sovehus eller ikke
Moderator: Moderatorer
Sovehus eller ikke
Jeg lurte på hvor vanlig det er å ha sovehus - sånn til forskjell fra hengekøyer eller andre anordninger med stoff e.l. uten at det faktisk er et hus med vegger og tak.
Dårlig forklart av meg der, men håper det ikke ble for vagt.
Dårlig forklart av meg der, men håper det ikke ble for vagt.
våre har et hus, men der lagrer de bare mat! Gale gutta mine. De sover enten i all fleecen sin i ikeahylla si, eller inni rørene! De er så snåle!
:rottehode:
:rottehode:
Det blei litt surr når Taz skulle registrere seg så han stjælte e-postadressen til Tinkerbelle, av denne grunnen bruker vi begge "Taz" profilen til vi får rettet opp i det. Vi skal prøve å huske å signere våre innlegg ;-)
Neida, det er helt forståelig
Hos meg har rottene alltid et sovehus, men det er ikke alltid de bruker det. Og de bruker det slett ikke alle samtidig, for det er ikke plass til alle seks.
Guttene mine velger soveplassen litt etter romtemperaturen, som varierer mellom 20 og 25 grader. Er det kaldt, klumper de seg sammen og vil gjerne ha noen vegger rundt seg. Er det varmt fordeler de seg ut så de ikke vamer hverandre like mye. Hvis det er mye aktivitet og ståk rundt buret kan det hende de er ivrigere til å gå inn i huset. Huset brukes også mye av rotter som er litt engstelige, for eksempel av de små når vi har fått nye rotteunger.
Selv om rotter ikke trenger tradisjonelle sovehus med (mimimum) tak og vegger liker rotter følelsen av å grave seg ned i en hule. Hulen kan være en hengekøye med "mage", en bolle med stoffrester i, en kurv å krype ned i eller hva som helst annet som gir dem en slags vegg rundt seg. Sovehusene mine har litt liten åpning til å få armen inn og hente ut en rottekropp. Derfor hender det jeg fjerner taket og bare henger en lav hengekøye over. Da kommer jeg bedre til, og rottene får bedre lufting. Lufting er viktig å tenke på, for f.eks. plasthus kan bli vel klamme

Hos meg har rottene alltid et sovehus, men det er ikke alltid de bruker det. Og de bruker det slett ikke alle samtidig, for det er ikke plass til alle seks.
Guttene mine velger soveplassen litt etter romtemperaturen, som varierer mellom 20 og 25 grader. Er det kaldt, klumper de seg sammen og vil gjerne ha noen vegger rundt seg. Er det varmt fordeler de seg ut så de ikke vamer hverandre like mye. Hvis det er mye aktivitet og ståk rundt buret kan det hende de er ivrigere til å gå inn i huset. Huset brukes også mye av rotter som er litt engstelige, for eksempel av de små når vi har fått nye rotteunger.
Selv om rotter ikke trenger tradisjonelle sovehus med (mimimum) tak og vegger liker rotter følelsen av å grave seg ned i en hule. Hulen kan være en hengekøye med "mage", en bolle med stoffrester i, en kurv å krype ned i eller hva som helst annet som gir dem en slags vegg rundt seg. Sovehusene mine har litt liten åpning til å få armen inn og hente ut en rottekropp. Derfor hender det jeg fjerner taket og bare henger en lav hengekøye over. Da kommer jeg bedre til, og rottene får bedre lufting. Lufting er viktig å tenke på, for f.eks. plasthus kan bli vel klamme

Til nå har vi brukt ganske provisoriske løsninger. Noe av hamsterutstyret har fungert så langt, men nå er buret kommet fram og da skal jeg begynne å finne litt bedre løsninger. Nå er de jo så små at det meste av små bokser og esker kan brukes som hus, men de blir jo nesten større for hver dag merker jeg.
Bruker du trehus? Jeg er litt usikker på hva jeg skal velge der. Som du sier kan det bli klamt i plasthus, mens trehus blir vel kanskje litt fort ødelagt av urinen?
Bruker du trehus? Jeg er litt usikker på hva jeg skal velge der. Som du sier kan det bli klamt i plasthus, mens trehus blir vel kanskje litt fort ødelagt av urinen?
Jeg ville tro at alt du får kjøpt av trehus til gnagere er "trygt nok". Riktignok skal man ikke bruke strø av bartrær til rotter, men overflaten på strøet er mye større enn overflaten på huset. Mine trehus er i furu - men materialene har vært igjennom oppvaskmaskinen noen ganger. Det kan man nok ikke gjøre med de husene jeg har sett i butikken.
Jeg kan ikke tenke meg at noen har funnet på å lage sovehus i tre av et giftig treslag
Jeg kan ikke tenke meg at noen har funnet på å lage sovehus i tre av et giftig treslag

Både guttene og jentene mine har helt ordinære trehus av typen buet dør og rundt vindu. Guttenes hus står i bunnen av buret, begge guttene elsker det. De flytter rundt etter tempratur og behov, men brukt blir det. Jentene begynte å bruke sitt når jeg satte det i andre etage, også de elsker huset sitt og ligger i en klynge der inne. Ellers supplerer jeg med hjemmesydde hengekøyer foret med fleec, og tuneller av samme materialet. Når det gjelder ting de kan sove i er det bare å eksprimentere. Jeg bruker gamle pledd og gardiner og syr selv. Jeg lagde et hus som en "eskimo"iglo, hektet den i en kjetting i taket slik at taket ble hevet og den holdt seg stående, det var en kjempe suksess. Her er det bare å prøve ut hva de liker 

Jeg snekret sammen et lite hus i bunnen av buret, og der lagrer de mat og stoff som jeg har hengt opp i buret(river det ned). Har i tilegg hengekøyer.
Rotteløs ! ;o
Savner Boss, Søppel og Lavendel ! :/
http://sites.google.com/site/kiddosrats/
Ny = Under oppbygging
Savner Boss, Søppel og Lavendel ! :/
http://sites.google.com/site/kiddosrats/
Ny = Under oppbygging