Hei!
Jeg har to hunrotter, som er ca 10 uker gamle. Har hatt de i 5 uker og de har oppførte seg kjempebra hele tiden. Litt skeptiske til å begynne med selvsagt, men nå er de ganske så tamme.
I går bet imidlertid plutselig den ene, når jeg skulle ta henne ut av buret. Tenkte først hun bare var litt "uheldig"...men senere på kvelden gjorde hun det igjen. Lurer på hva det kan komme av? i tillegg var hun litt skvetten...uten at jeg kan forstå hva som kan ha skremt henne.
Er redd at hun skal fortsette å bite? merker også at jeg blir litt skeptisk...
Har hatt flere rotter tidligere..og ingen har vært i nærheten av å bite (bortsett fra litt napping i strømpene), så jeg likte ikke dette..
Jeg kjøpte mine to hunrotte samtidig i samme dyrebutikk. Jeg synes imidlertid at de "krangler" ganske mye...småbiter og erter hverandre. Av og til angriper de hverandre og legger hverandre i bakken...mens de biter/renser pelsen til hverandre. Ofte piper de...så det er nok ganske voldsomme med hverandre. Den ene har dessuten fått ett sår på ene siden. Vet ikke om de skyldes kranglingen eller andre ting. Noen råd for hva jeg bør gjøre?
Takknemlig for svar og gode råd!!! :rottehode:
Plutselig bet hun...
Moderator: Moderatorer
-
- Klatrer på møblene
Uten å kunne gi noe svar på hvorfor hun har begynt å bite, vet jeg det er flere som har prøvd det såkalte hanske-trikset med hell.
Den "kranglingen" høres ut som helt normal atferd, etter det du beskriver
Hvis det såret bare er et lite et (ser ut som et insektstikk eller lignende), tipper jeg det bare er burvenninnen som har bommet litt under pelspussingen. Hvis de får flere slike sår og du ser de klør seg mye, ville jeg sjekket dem for utøy.
Den "kranglingen" høres ut som helt normal atferd, etter det du beskriver

Hvis det såret bare er et lite et (ser ut som et insektstikk eller lignende), tipper jeg det bare er burvenninnen som har bommet litt under pelspussingen. Hvis de får flere slike sår og du ser de klør seg mye, ville jeg sjekket dem for utøy.
Ærbødigst,
Maja :rottehode:
Maja :rottehode:
hei jeg kjøpte oxo mine to jenter i en dyrebutikk, men hadde bare en en stund før jeg kjøpe en venninde til henne, de små krangler mine oxo men aldri noe alvorlig, de jager hverandre å legger hverandre i bakken, å piper å herjer
kan høres veldig skummelt ut, synes jeg da men det går heldigvis fort over igjen, tror ikke det er noe uvanlig oppførsel hos de, ofte leke sloss de bare tror jeg, det med sår kan komme fra at hun har klødd seg veldig mye å hu
n har lange negler, kløen tror jeg kan være pga allergi for bunn strø eller lignende, men er ikke sikker, du kan jo prøve å bare å avis i bunnen på buret å kjøpe sån spesial sjampho mot utøy for små dyr
bitingen er jeg ikke sikker på grunnen til, hmm , desverre, men går sikkert an å avvenne henne med det, min oxo biter når hun er ute, i tåa så jeg har begynt å bruke tøfler , å det funker, lykke til med de små jentene dine 

har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.
pazuza06@live.no.
-
- Markeringsbehov
når det gjelder biting har jeg mye erfaring da jeg har tatt til meg og temmet flere rotter som andre har satt fra seg eller villet avlive.
det som er veldig viktig og kansje også vanskelig er at du MÅ være rolig. du må ikke vise at du er redd eller engstelig, da blir alt mye verre, for da blir hun redd igjen også bitter hun igjen og det dannes en ond cirkel. jeg kan ikke svare på hvorfor hun biter men jeg ville anta at hun er litt usikker. mange dyrebutikk rotter er det da det er mange som kommer å ser på de og det er mye mas rundt til de får et nytt hjem. mange som dunker og bråker, stikker hånden inn osv. så hu er nok usikker enda, men det er bare å beholde roen, la henne bruke tid til å bli kjent ed deg, kanjse gi henne en grun til å forbinne hånden din med noe godt, som en godbit av noe slag.
en annen ting som får de til å venne seg til deg er å gi de en gammel t-skjorte eller noe som lukter av deg. dette får de til å venne seg til lukten av deg, og da vil de reagere mildere mot deg.
når det gjelder at de krangler litt så er det heøt normalt, men som de andre sier så få de skjekket om de fortsetter å se ut som de klør.
masse lykke til
det som er veldig viktig og kansje også vanskelig er at du MÅ være rolig. du må ikke vise at du er redd eller engstelig, da blir alt mye verre, for da blir hun redd igjen også bitter hun igjen og det dannes en ond cirkel. jeg kan ikke svare på hvorfor hun biter men jeg ville anta at hun er litt usikker. mange dyrebutikk rotter er det da det er mange som kommer å ser på de og det er mye mas rundt til de får et nytt hjem. mange som dunker og bråker, stikker hånden inn osv. så hu er nok usikker enda, men det er bare å beholde roen, la henne bruke tid til å bli kjent ed deg, kanjse gi henne en grun til å forbinne hånden din med noe godt, som en godbit av noe slag.
en annen ting som får de til å venne seg til deg er å gi de en gammel t-skjorte eller noe som lukter av deg. dette får de til å venne seg til lukten av deg, og da vil de reagere mildere mot deg.
når det gjelder at de krangler litt så er det heøt normalt, men som de andre sier så få de skjekket om de fortsetter å se ut som de klør.
masse lykke til

jeg kjøpte en jente for 3 uker siden ca å hun var ganske stor, men hun bet hun oxo, jeg måtte selv ta henne ut av buret i butikken for hun som driver den dyrebutikken turte ikke gjøre det selv skylte på at hun fikk kløe i fingerene
men rotta bet meg jaffal så jeg begynte å blø, mye pga stress å redsel antagelig, så tok jeg henne hjem, å snakket rolig med henne med lav stemme å ga henne godbiter å som hun nølende tok i mot
hun har kun beti meg en gang etter det, å det var oxo pga stress å usikkerhet, forde vi måtte få tak i henne etter at hun hoppet ned på gulvet, nå biter hun ikke i det heletatt, å er rolig når jeg tar henne opp, så jeg vil anbefale å være tålmodig, gi henne tid, snakk rolig med henne med lav stemme å gi henne godbiter, så hjelper det mye
lykke til

lykke til
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.
pazuza06@live.no.