Trenger råd ang rotter og katt

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

oriGINAl
Pinky

Trenger råd ang rotter og katt

Post by oriGINAl »

Jeg har to omplasseringsrotter som jeg fikk rett før jul og en katt som jeg fikk for 3 uker siden. Rottene er enda redde for katten og nekter å komme ut av buret, og jeg er derfor redd de aldri kommer til å bli vant med katten... :(
Noen som har noen tips til tilvenning? Eller vil det beste være å omplassere rottene igjen..? Dette er noe jeg helst vil unngå, men om det er det beste for rottene så prøver jeg det...

h3gzi
Hamstrer mat

Post by h3gzi »

trenger du å ha rottene og katten i samme rom? Ville ikke gjort dette når rottene skal gå løse hvertfall, ettersom katten er rovdyret og rotta er byttet.
http://www.h3gzistamrotteri.de H3gzi's og Anexet's oppdrett.
- oppdatert 2 desember 2009
- sjekk på velkomstsiden

Mail: h3gzis@h3gzistamrotteri.de

Lilly-Marie
Markeringsbehov

Post by Lilly-Marie »

jeg tror du skal i førtse omgang konsentrere deg om at rottene blir kjent med deg, når de blir trygge på deg vil de automatisk komme til deg selv om det er andre ting rundt i rommet. men jeg tror ikke du skal la katten sitte å "vokte" buret. klart det kan være skremmende.

det er vel ikke akkurat noe mål og få katten og rottene til å ble "venner" da det ligger i kattens natur å jakte på rotter. men dte er klart at rottene skla få slippe å sitte redde i buret.
Image MVH Koala Jenta & Koala`s Rotter Image
http://www.geocities.com/koalajenta/rottene.html

oriGINAl
Pinky

Post by oriGINAl »

Katten har jeg innestengt på kjøkkenet når jeg tar ut rottene, men det hjelper ikke : /
Tror nok de kjenner meg ganske godt nå. Har brukt masse tid på dem siden jeg fikk dem og det er jo tross alt litt over 2 måneder siden...

Lilly-Marie
Markeringsbehov

Post by Lilly-Marie »

oki men sitter katten mye ved buret sånn ellers? de vte han er der så vil de sikert ikke ut nei.

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Hvorfor anskaffe katt når man har rotter fra før? :hm:

Lilly-Marie
Markeringsbehov

Post by Lilly-Marie »

Alvrina wrote:Hvorfor anskaffe katt når man har rotter fra før? :hm:
det trenger ikke være noe prib. det. men en må ta visse forhånds regler.

jeg har tre katter og 4 rotter :lol: og det har aldri vært noe prob. jeg må nesten fortelle en liten historie om det der. for jeg var litt uforsiktig en gang og det kunne gått riktig galt, men jeg hadde Amandus, gammle rotta mi ute og han "hjalp" meg å bygge hylle han var rundt meg hele tiden, men jeg så ikke katta til Siri som jeg bodde med den gangen, og hu sneik seg innpå Amandus, jeg hører et hyl og snur meg forskrekka rundt blir redd for hva som kan ha skjedd. men det jeg fikk se var katta til siri med Amandus etter :lol: han hadde bitt katta og hu løp og han hissig som søren.

men det støkke gav meg en lærepenge, alltid å holde kattene unna når rottene er løse. nå skal det sises at jeg alt hadde hevet ut mine katter, men siri som ikke viste at jeg hadde rotta løs slapp inn sine egne.

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Det finnes en tråd her inne om emnet,som du også kan søke på :idea:

oriGINAl
Pinky

Post by oriGINAl »

Har lest en del av de, men føler ikke at de gir meg svar på det jeg egentlig lurer på. Det jeg lurer mest på er egentlig om rottene burde omplasseres hvis nervøsiteten aldri går helt over!? Eller om de kan ha et godt liv her sammen med meg og katten...

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Det siste kan nok skje ja :D Men da må du være flink til å gjøre forholdene trygge for rottene.De må stå på et kattefritt område. :rottehode:

Woodgirl
Stjeler søppel

Post by Woodgirl »

Rottene dine er nok generelt nervøse og jeg tror du må jobbe med å få de trygge på deg.
Jeg fikk to omplasseringsrotter og hadde to katter fra før.
De brydde seg fint lite om rottene. Kan du svare på om katten din står mye ved buret eller om den er uinteresert i rottene.
Mener du rottene er nervøse bare fordi det er en katt i huset?
Jeg har nå Anettes rotter som jeg passer på. de er i et stort bur oppå mitt spisebord og den ene katten min legger seg tilogmed for å sove på en av stolene under bordet uten at rottene bryr seg så meget om det.
Så jeg tror nok at nøkkelen ligger i å sosialisere rottene dine og bli ordentlig kjent med dem.
Det har nok minimalt med katten å gjøre.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Titti
Stjeler mat

Post by Titti »

Det er jo litt rart at de er "redd" for katten.. Når de bodde hos meg sto bikkja og masa ved buret titt og ofte... så synes det høres litt merkelig ut :?
Hilsen Siri,Chevy,Viper,Castro,Lancia og Felicia

oriGINAl
Pinky

Post by oriGINAl »

Dette er ikke mine første rotter. Har hatt ei rotte som var generelt nærvøs og ei som bare var nysgjerrig på alt. Så jeg vil påstå at jeg vet forskjell på de to typene. Mine nåværende rotter var nærvøse den første perioden jeg hadde dem, men har ikke vist tendenser til dette i ettertid. Så jeg kan trygt si at det ikke er noe i veien med sosialiseringen.

Når det gjelder det med hund så reagerer de fremdeles ikke på dette. Vi har en hund som kommer innom iblant og han er de ikke redde for. :)

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

bikkje og katt er to forskjellige dyr, rottene mine reagerer ikke på bikkja mens noen av rottene blir utrolig nervøse når de lukter katta i nærheten.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Sedra
Bygger bol

Post by Sedra »

Har en liten pus i hus :D
Embla har respekten til katta, Cleo. Cleo er litt redd for rottene, siden Embla er så flink til å forsvare buret sitt :bravo:

Post Reply