Hvorfor er det mange som sier "hetterotter" når de mener Hooded?
Begynte dette når boka "Svein og rotta" kom ut?
Når jeg har besøk og folk vil se på rottene mine sier di alltid: "ÅÅ er det hetterotter?"
Det er så knudrete og forklare dem hele tiden at det ikke er hetterotte, men hooded!
er ikke hette på engelsk hood da tro, jeg mener det, akkurat som på robbin hod på norsk skulle det da het robin hette siden han alltid gikk med hette , kan være derfor oxo at det blir kalt hette rotte, men er usikker da, jeg har alltid hørt hette rotte jeg da helt til jeg ble voksen hehe å det sto norsk tamrotte på nett å på bøkene om de
I bunn og grunn er det ikke feil å kalle en hooded rotte for hette rotte, men å kalle en helfarget altså berkshire, self og husky for hette rotte er feil.
i dyrebutikkene står det gjerne hette rotter uansett hvilken variant det er. jeg har gått bort til flere å sagt det ikke heter det men tamrotter og at varianten de har er f.eks European berkshire, som de var sist. da ser de ofte rart på meg, og er det så farlig da, nei men feilinformasjon til de som ikke har så peiling på rotter.
Jeg hadde ikke hørt ordet tamrotte før jeg fikk hamstere, og slik kom innpå andre som også hadde tamrotter. Jeg har inntrykk av at hetterotte har vært det navnet man har brukt på tamrotter i flere tiår, det er altså ikke noe nytt. Jeg har egentlig ikke brukt noen av ordene noe særlig, og sier rotte akke som - så sant jeg ikke er i en situasjon hvor jeg vet jeg kommer til å bli hakka på om jeg ikke sier tamrotte.
Når det gjelder dette med bruk av "de rette" ordene som hooded osv, blir jeg kanskje like irritert som de som irriterer seg over bruk av ordet hetterotte. For det første syns jeg det er unødvendig og litt ekkelt å dele fysiske trekk opp i kategorier, men jeg syns også det er irriterende at man ikke kan oversette dem. Men sistnevnte har mer å gjøre med språkpolitikk og det at spredning av engelsk mer eller mindre er i ferd med å utslette andre mindre språk.
jeg syntes det er fint at det bare blir brukt et ord for tegning og slikt, ellers blir det altfor mye rot, som med amber/silverfawn, to ord for samme farve.
kikky wrote:jeg syntes det er fint at det bare blir brukt et ord for tegning og slikt, ellers blir det altfor mye rot, som med amber/silverfawn, to ord for samme farve.
Men hvem bryr seg? Det er jo ikke akkurat livsviktig informasjon heller.
Jeg bryr meg veldig, det er vansklig å finne informasjon om diverse varianter og farger hvis de i hvert sitt land kaller fargen noe annet, og som oppdretter er det viktig å kunne mye om de varianter man vil avle på. Selv om du ikke bryr deg om dette, betyr det ikke at andre deler samme synspunkt som deg selv
Hadde man ikke hatt navn på hver enkelt farge/tegning kunne man vel ikke vite at f.eks to varianter av Pearl Genet er dødelig? Eller at Highwhite genet kan føre til megacolon?
Hadde alt bare vært hette rotte, kunne vi jo ikke vite hvor og hva de 'dødelige genene' kom av?
heidiii wrote:Jeg er blant de svært så få som mener man ikke skal avle etter varianter hos dyr
nå er det ikke varianter det avles mest for, gemyttet og friske rotter er viktigst, farger å hårtyper er noe som kommer ved siden av!
gener er viktig å vite om når man skal avle å da er det viktig å ha navn på de slik at det ikke blir surr
Man hadde helt fint kunnet finne egne begreper og navn på det helse- og sykdomsrelaterte innen avl uten å måtte dele hele rottepopulasjonen inn i egne grupper basert på deres fysisk-estetiske egenskaper.
Jeg synes dessuten det er noe betenkelig å bevisst avle på mutasjoner.
Ut over det, jeg vet at tamrotter heter akkurat det, og at hetterotte kan være noe misvisende. Jeg vet også hvordan bruk av ordet hetterotte indirekte kan føre til fortsatt feilinformasjon blant rotteeiere og dyrebutikker.
Men det jeg syns rottemiljøet bør være litt forsiktig med, er å være så raskt (og brått) ute med pekefingeren hver gang noen bruker ordet hetterotte. Jeg har sett dette mange ganger, og jeg syns faktisk det av og til kan bli riktig så pinlig, og jeg kan tenke meg at enkelte (jeg sier ikke nødvendigvis her) kan ha følt seg litt dum etter å ha blitt irettesatt slik.