Hvorfor?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

jeg syntes ikke man blir irrettesatt når noen forklarer for dem at de blir kalt tamrotter og hetterotte bare er et begrep på en tegning og syntes det er leit at du føler det. Det er jo dumt om noen skulle kallt en dalmatiner prikke hunden for eksempel.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Eller kalle alle hunder prikkehunder ;)

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

mennesker har alltids hatt den følelsen at man må sette ting i boks, dele de opp i kategorier. noe jeg ser på som viktig, og det ville kanskje du også hvis du ville satt deg mer inn i fargene :)

oppdrettere avler ikke hovedsaklig etter farger, men har man to flotte dyr som ville passet sammen i farger også er det et pluss. man opplever at man får solgt unger med litt mer sjeldne farger fortere enn "kjedlige" sorte og agoutier for eksempel.

heidiii
Betarotte

Post by heidiii »

kikky wrote:jeg syntes ikke man blir irrettesatt når noen forklarer for dem at de blir kalt tamrotter og hetterotte bare er et begrep på en tegning og syntes det er leit at du føler det. Det er jo dumt om noen skulle kallt en dalmatiner prikke hunden for eksempel.
Jeg syns det noen ganger blir gjort på en litt nedlatende måte. Hvor vedkommende blir irrettesatt, for så å kanskje oppleve at diskusjonen videre går på hvor oppgitt alle sammen er over å måtte forklare slike ting hele tiden. Eller at en tråd som dette blir dannet rett etter at noen her på forumet brukte ordet hetterotte.

Jeg syns forøvrig det er helt greit å kalle dalmatinere for "prikkehunder" hvis man føler for det. Det er jo det de er ;)

Jeg har satt meg inn i genetikken til flere dyr, men jeg har alltid systematisk hoppet over fargevariantdelene i bøker. Jeg syns det er unødvendig, og jeg syns det er en skummel utvikling når noen dyr f.eks. får en høyere pris fordi de er "penere" eller har en sjeldnere farge enn andre. Eller at det skal være et poengi å ha et dyr emd et sjeldent utseende. Det fører automatisk til en verdikategorisering/rangering av levende vesener, og ja, trenger jeg å si hvor betenkelig det er?

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

Det ser ut til at du tra allt på feilmåte så jeg skjønner ikke vitsen med å fortsette å diskutere med deg om dette, det når tydligvis ikke inn :roll:

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

*Tråden er flyttet fra Generelle spørsmål*

heidiii
Betarotte

Post by heidiii »

Det er helt greit det, men jeg vil legge til: Jeg syns det er litt pussig om du mener at jeg tar ting på feil måte bare fordi jeg ikke er enig med deg her. Jeg har skjønt hva du har prøvd å få fram, men jeg har som sagt ikke vært enig, og eksemplene dine har ikke nådd fram fordi jeg ikke er enig i grunnlaget dine eksempler er bygget på. Det er ikke slik at vi her snakker om et mattespørsmål jeg ikke har forstått som du så må forklare for meg, her er det ingen fasitsvar, så det at jeg ikke er enig med deg betyr ikke at jeg automatisk tar feil eller ikke skjønner problematikken.

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Man kan jo selvfølgelig kalle ting for det man vil, er ikke det vi sier. Men Ntf er en forening som har som en del av jobben å informere, så er ikke så rart at man da rettet litt på ting her og der. Og jeg tror alle prøver å gjøre det på en hyggelig måte ;) Og har man ikke lyst å bruke de ordene vi informerer om så er det jo bare å si ifra om det, men vi kan ikke vite hvem som er nærtagene eller ikke, så derfor sier vi det til alle :) Er faktisk mange som ønsker å riktig info og lære litt ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

Okei, da forstår jeg. Jeg syntes bare det er dumt å måtte forklare deg hvorfor jeg syntes det er bra med å ha samme navn på samme variant, når du mener det ikke burde være varianter i det hele tatt ;) derfor mener jeg også at det ikke er vits å fortsette denne diskusjonen når du ikke bryr deg om variantene, når tråden handler om varianter og behovet for å ha samme navn på dem.

Jeg selv syntes det er utrolig interresant med tegninger og farger og måten de påvirker hverandre, det er ikke snakk om å avle bare etter farger.

heidiii
Betarotte

Post by heidiii »

Jeg er ikke uenig i at man kan si i fra, men enkelte ganger skulle jeg ønske man kunne gjort det på en litt mer (i mangel av et bedre ord) romslig måte. Ikke at dette er noe som kun foregår i NTF heller. Jeg vet at mange med dyr vegrer seg for å bli aktive på diverse dyreforeningers forum fordi enkelte opplever at de kan bli litt krasst mottatt i div. spørsmål. Jeg opplever ikke det selv, men jeg har sett tilfeller som kanskje ikke har vært helt heldig, og jeg har sikkert vært skyldig der selv også. (Merker at jeg selv gjerne blir en surpomp når det er snakk om "hobbyavl".) Dette tror jeg er noe som er veldig viktig for foreninger å være bevisst på, for hvis nye mulige medlemmer ofte føler at de blir pirka på for mindre feil, kan foreningene miste mange eksisterende eller potensielle medlemmer - og det er det ingen som tjener på :)

Og skal jeg være helt ærlig, selv om jeg opplever folk her som hyggelige og jeg ikke føler at jeg har blitt møtt negativt, følte jeg at det var en ganske høy terskel for å bli aktiv her på forumet.
Last edited by heidiii on 03 Mar 2008, 15:49, edited 1 time in total.

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

Ja det er det som har og er problemet med NTF man blir lettere aggressive her inne. Jeg vet jeg blir det, kanskje fordi jeg har vært her inne noen år nå og begynner å ta informasjon for gitt, jeg er absoulutt ikke flink til å få fram mine meninger på en koselig og snill måte, jeg er desverre ganske direkte. Jeg er bare opptatt av det beste for dyrene i mine øyne og ikke personens følelser der og da.

heidiii
Betarotte

Post by heidiii »

Jeg er helt klart skyldig der også, så kritikken inkluderer også meg selv, men jeg mener fortsatt at det er noe man kan bli mer bevisst å (hver enkelt og som forening) for hvis folk føler seg "kjefta på" e.l. kan de gjerne bli så sure eller lei seg at de bevisst går inn for å ikke gjøre det de er råda til. Jeg tror jeg har forårsaka noen slike reaksjoner, og da hjalp jeg jo ikke dyra...

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Det heter vel NTFs Diskusjonsforum for en grunn?

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

En del av oss som skriver på NTF's forum kan være ganske høylytte - men det er ikke dermed sagt at vi er representative for hverken medlemsmassen i NTF eller tamrottemiljøet i Norge. Å si at "hetterotte" ikke kan brukes om rotter med hettetegninger i Norge, er å frata en stor del av rottefolket her til lands en naturlig del av ordforrådet :shock: Og når man nekter folk å bruke innarbeidede ord, pleier det å bety at man har en politisk agenda. Jeg liker ikke å bli pådyttet andres politiske agendaer...

Det finnes folk som kaller alle tamrotter for hetterotter, og det finnes folk som kaller alle måker for hettemåker. Hvis de tilbringer en del tid i tamrottemiljø eller ornitologkretser, slutter de fort med det. Men jeg ser ingen grunn til at ornitologer skal gå rundt å rette på alle andre som ikke bruker latinske navn, eller at noen folk på NTF-lista skal insistere på at alle bruker europeisk-engelske navneregler :?: Å fortelle folk på en høffelig måte hvordan de kan skille en svartbak for en hettemåke, eller en Amerikansk Berkshire (for å ta den helt ut) fra en hetterotte, er noe helt annet enn å si/skrive eller "For noe tull, det der er en Larus marinus!" / "Det heter ikke hetterotte men hooded!"

Jeg synes også det er best å skrive norsk så lenge vi har dekkende ord. Folk som behersker engelsk godt nok til å lese engelske nettsider om avl, burde vite at "hooded" betyr "med hette". Motsatt forventer jeg ikke at alle som leser på et norskt forum skal vite hva "hooded" betyr. Derfor synes jeg meningen blir klarere av å bruke det norske ordet - og jeg er overbevist om at nye folk i rottemiljøet lærer det raskere ved å snakke norsk, enn ved å tvinges over på engelsk. De ser jo raskt når en rotte har hette eller ikke! At vi ikke har norske ord for alle termene synes jeg er en dårlig unnskyldning for å la være å bruke norske ord når misforståelser ikke er mulig. Engelsk terminologi er da heller ikke entydig. Bare tenk på husky, som betyr forskjellige ting i Europa og i USA ;)

tore
Sover i do

Post by tore »

Jeg synes man burde sagt brunrotter, jeg .. så vet folk hvilken art det er. :)

Post Reply