Hvorfor?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Lilly-Marie
Markeringsbehov

Post by Lilly-Marie »

brunrotter ja :lol: denne diskusjonen blir jo bare bedre og bedre. poenget med at vi har satt navn på variantene er jo som sagt her litt om genetikken, og det at rotter skal bli sett på som et seriøst kjeledyr. også er det en del av avlsarbeidet som gjøres for å få friske og kanjse lenge levende dyr.

folk må jo få mene hva de vil, men nå er det jo slik, og da blir det å feilinformere når dyrebutikken kaller alle rottene de har for hetterotter.
Image MVH Koala Jenta & Koala`s Rotter Image
http://www.geocities.com/koalajenta/rottene.html

heidiii
Betarotte

Post by heidiii »

Lilly-Marie wrote: folk må jo få mene hva de vil, men nå er det jo slik, og da blir det å feilinformere når dyrebutikken kaller alle rottene de har for hetterotter.
Det er ikke på noen som helst måte. At en liten gruppe spesielt interesserte (mht genetikk) rotteeiere* har satt seg ned og lagd sin egen kategorisering for kartlegging av rotters fysisk-estetiske egenskaper, betyr ikke at disse har noe som helst autoritet på området rotte, og kan ei heller vente at andre skal føye seg under deres forsøk på begrepshegemoni.

Vil også legge til at det er i hvert fall èn klar fordel med dyrearter (kjæledyr) som ikke anses for å være "seriøse". Det er at de ganske lenge slipper unna rase/skjønnhetstyranniet som råder i miljøet til kjæledyr som er tatt "seriøst". Jo mer innarbeidet de ulike begreper for fysisk-estetiske egenskaper er (enten innen rasekategorier eller bare fargekategorier) jo flere muligheter er der for å finne avvik. Særlig når det er utstillinger i disse miljøene også. Slik blir det gjerne også et hierarki, og noen av dyra blir alltid sett på som mindreverdige - de blir degradert til "bare" å være til kos, de koster gjerne mindre, de omtales med mindre respekt osv.
Jeg sier ikke nødvendigvis at dette vil skje her, men hvis man studerer enkelte andre kjæledyrmiljøer, er dette retningen de har tatt, og det kan være et lite tankekors for oss her.

*Er klar over at det er en kraftig forenkling ja ;)

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

Hvis dyrebutikker får lov til å fortsette å kalle alle rottene sine for hetterotter, så søker eiere på hetterotter på nettet og der er det utrolig mye feilinformasjon. dette vet jeg for det var det jeg gjorde når jeg fikk min første.

jeg bryr meg lite om hva andre kaller rottene i dagliglivet, men jeg syntes man her inne kan kalle tegningen det navnet den har blitt gitt på engelsk hvis man vet dette.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Helt enig ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

heidiii
Betarotte

Post by heidiii »

Hvordan har så folk som bruker ordet hetterotte (og enten ikke kjenner til eller tror ordet tamrotte betegner noe annet) funnet fram til denne foreningen med forumet da?
Da jeg nå nettopp søkte å hetterotte gjennom google, var det første treffet Wikipedias artikkel om tamrotter!!
Nå vet jeg ikke hvor lenge siden det er du fikk din første rotte Kikky, men av erfaring med hamstere vet jeg at mye har skjedd på veldig få år når det gjelder informasjon som er tilgjengelig. Fortsatt masse feilinformasjon, men det bedrer seg hele tiden. Det kan derfor tenkes at situasjonen med informasjon om hetterotter er annerledes nå en tidligere. Nå får man i hvert fall opp Wikipedias artikkel om tamrotter, med link til foreningen, ved søk på hetterotter. Så den argumentasjonen er noe tynn med hensyn til dagens situasjon.

Hvorfor skal det være forskjell på hvilke ord man kan bruke her og de man kan bruke i dagliglivet?
Jeg for min del kommer til å beskrive mine rotter som hvite med et henholdsvis mørkebrunt og beige område på ryggen - selv om jeg ved anledning skulle fått de "riktige" termene. Fargene er ikke noe annet enn hva vi selv kaller dem - eller blir fortalt at vi må kalle dem. Kanskje jeg skal begynne å kalle dem hetterotter uten hetter :pir:

torasrotter
Gammelrotte

åhh...

Post by torasrotter »

Det er jo faktisk ganske mange grunner til at man "deler" rotter inn etter farger, og ikke alle disse grunnene er "kosmetiske".

Som sagt tidligere, er det viktig fordi noen av disse variantene bærer med seg gen for sykdom.. og for å kunne være presis i det du mener, så det ikke blir misforståelser. Det står jo tydelig alle steder her på forumet, at temp og personlighet skal være det som teller mest, og fargene er bare en bonus.

Og hvis jeg sa prikkehund, kunne det vert mange andre hunder en dalmantiner.. Det kunne vert pointer, setter og andre hunder med "spot" markering.. Man må ikke tro at fargene er det viktige, men så lenge det ikke skader dyret, så gjør det jo ingenting om vi nevnsetter genvariantene.. som heidii skrev, så sa hun at det var ingen som døde av at rottene ble kalt hettrotter, men det er jo heller ingen som dør av at vi forklarer at det faktisk er en Husky... selvsagt på en svært høflig måte :D
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

heidiii
Betarotte

Post by heidiii »

Nei, det er ingen som dør av å bli retta på, men fytterakker'n så nedlatende det blir gjort noen ganger. Det er det evinnelige "det heter ikke hetterotte men hooded". Hmm, ja kanskje vedkommende har lyst på en jobb som oversetter for å få utløp for dette behovet, i stedet for å skulle oversette andres begreper på diverse dyrefora? Jeg sier ikke at det alltid er slik, men noen ganger er det så (som nevnt) nedlatende og frekt, og jeg merker klare innslag av hersketeknikk.

Jeg har også sagt at hvis man ikke hadde slike "satte" kategorier for å beskrive utseendet hadde man funnet kategorier for kun det helsemessige, og det er i mine øyne det eneste som teller. Farge er ikke bonus, fordi jeg foretrekker ingen framfor andre.
Det jeg er redd for er at denne kategoriseringen utvikler seg til et hierarki, for det finnes det tonnevis av eksempler på i andre miljøer. Og det skader dyret! Trenger ikke å se lengre enn til kaninmiljøet i Norge eller hamstermiljøet i Sverige.
Last edited by heidiii on 04 Mar 2008, 14:06, edited 1 time in total.

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

uff, denne diskusjonen går ingen vei :lol: jeg bryr meg egentlig ikke om hva du kaller dine rotter, kos deg med det. men jeg vil at du skal forstå trangen vår til å få frem den "riktige" betegningen, uten å måtte være enig.

heidiii
Betarotte

Post by heidiii »

Jeg syns det er litt morsomt at du mener diskusjonen ikke går noen vei bare fordi du/dere ikke klarer å overbevise meg om deres standpunkt :?

Jeg har vanskelig for å forstå trangen til å rette på ubetydeligheter, og ja "det heter ikke hetterotte men hooded" når det er snakk om ei rotte med hette er det veldig mange som vil være enig i at er meningsløst. Heller ikke oppfordrer det til videre deltakelse på et forum.
Jeg stiller også spørsmålstegn ved denne selvutnevnte "rotteeliten" som skal få lov til å bestemme hva alle rotteeiere skal kalle sine eksemplarer for.
Last edited by heidiii on 04 Mar 2008, 14:13, edited 1 time in total.

ssilje89
Betarotte

Post by ssilje89 »

jeg har aldri brydd meg noe om rotte typer osv, men nå begynner jeg å brey meg prøver å lære, å det er faktisk gøy :) men nei, men skal ikke bare avle på farger osv, det er HELT feil.

enig med heidi om at det ikke er lett her inne.
veldig kjedelig å være ny her :( man føler folk rotter seg sammen når man får personlig melding om at en person skriver: her inne er det mange som ikke kunne skjønne noe når jeg sa du var 18år får du skriver og oppfører deg som en 14åring eller noe sånn, da begynner man å lure på hvem som "baksnakker" deg her inne osv, man må jo kunne diskutere her inne! det er det dette er til. å lære å ha egnemeninger osv
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

Ja selvfølgelig er det lov å diskutere, men når denne tråden ikke går noen vei, dt mener jeg siden ingen av partene kan overbevise den andre, eller få den andre til å forstå hva man mener.

og når man diskuterer og skriver sine meninger åpent må man kunne takle at ikke alle er like glad i en etterpå.

heidiii
Betarotte

Post by heidiii »

Det var bare en observasjon, som jeg nå har følelsen av at var mer treffende enn jeg i utgangspnktet tenkte, og jeg er fullt klar over at jeg ikke er veldig mange menneskers yndlingsperson :geek:

Jeg har absoulutt ingenting i mot deg og er glad i en god diskusjon, som man jo kan se fordi jeg ikke kalrer å holde meg borte :lol:
men når man strander på et sted, så ser jeg ikke den altfor store grunnen til å fortsette å skrive mine meninger når den andre parten som jo er deg står like fast på sine meninger ;) Og å stå fast ved sine meninger har man jo absoulutt lov til, det er jo det jeg selv gjør.

ssilje: Det er jo ingen hemmlighet at jeg ikke er så stor fan av deg, og jeg følte desverre jeg var nødt til å skrive en mer direkte pm til deg for at du skulle forstå, beklager hvis du tok denne så hardt. men som man kan se i min kull tråd så tok du ingen av hintene jeg av deg og fortsatte å være uhøflig.

torasrotter
Gammelrotte

helt enig...

Post by torasrotter »

jeg er helt enig i at en hooded rotte, kan kalles en hetterotte uten at det er noen krise...

men jeg mener at det ikke er riktig å si at alle rotter er hetterotter, slik som det ofte står i dyrebutikker.. de er jo tross alt tamrotter.. men vi skal jo selfølgelig si ifra på en høflig måte å ikke drive å herse med folk, bare fordi de tok feil.. alle må jo begynne et sted, så det er ikke så rart at ikke alle vet sånne ting..

Jeg sa ifra til ei som skreiv at hun solgte en hvit hetterotte med røde øyne, og jeg forklarte at hun sikker mente en PEW og at det egentlig hette tamrotte..

Da fikk jeg igjen et svar om at det var feil, fordi Tamrotter var en betegnelse på alle tamme rottelignende dyr, altså Degus, Chinchilla osv... og at det var jeg som måtte lære meg hva som var riktig.. så der kan du jo se hvor feil noen mennesker kan ta.. Jeg skrev da en høflig Mail tilbake, der jeg forklarte det grundig og refererte til NTF sine hjemmesider..

men det er sant at det er synd å avle på farger og hvis man ser på hundemiljøet, er det tydelig der at feil avl har gjort mye skader.. men jeg synest at fargene er en bonus, fordi det er gøy å ha litt variasjon, men linjene og gemyttet kommer alltid først.. fargene er iallefall for meg en bonus :D
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

ssilje89
Betarotte

Post by ssilje89 »

kikky du skeiver man ikke er like glad alletid etter på, nei det kan jo ikke alle være, men fordiom er det jo viktig å ikke baksnakke folk. jeg merket det er veldig mange som setter spørsmåls tengn til deg om man ikke kan alt med rotter eller har "gale" meninger. men som jeg sa, vi er jo her får å løre å dele meningen, greit å bli sur om noen er små frekke osv. men er ikke noe gøy når man føler man ikke blir likt her..sånn som heidi...
jeg føler meg heller ikke så godt likt etter jeg fikk den personlige meldingen om at det var flere som syntes sånn om meg..

det er viktig å ha meninger, men vis noen har feil om noe som det er "fasit" på så selvfølgelig gjør "alt" får å lær denne personen det
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Kjære ssilje89<3 Syns det er veldig trist at du har opplevd noe slikt!Men husk at medlemmene er spredd over hele landet,er i alle aldersgrupper og veldig forskjellige.Om noen er "dumme" så se på det som en person og ikke at folk rotter seg sammen.De fleste har ikke mer kontakt seg imellom enn det du ser her inne.Vi andre kan ha det kjekt og dele rottebegeistringen vår.Jeg syns det er veldig kjekt at du er her! :D :sol:

Post Reply