Værn av ledninger m.m.

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Biamora
Hamstrer mat

Værn av ledninger m.m.

Post by Biamora »

Vi er fryktelig glade i vår små og ønsker veldig gjerne at de skal kunne farte rundt på kvelden som de selv ønsker, men, de er og blir gnagere som da naturligvis gnager på alt, også ledninger, isolasjon m.m. De har pr nå gnagd i stykker en god del, så spørsmålet mitt blir da:
Er det noen som har råd og tips i forbindelse med dette?

Finnes det foreksempel sprey man kan bruke på ledninger o.l, som rottene da holder seg unna?

Kan man stimulere gnage trangen effektift i buret slik at de da ikke har samme behov når de er ute? Noen tanker og ideer her?

Er det andre effektive metoder som forhindrer gnaging på uønskede ting?

Trenger hjelp! :shock:
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Her er link til en tidligere diskusjon:
viewtopic.php?t=6545&highlight=ledninger

Det hjelper noe å la dem ha tilgang på et eller annet de liker å gnage på, som de får lov til å ødelegge. Og de bør absolutt ha noe å gnage på i buret - grener av bjørk for eksempel. Men hvis de plutselig finner ut av at de skal gnaske på noe nytt, så gjør de det. I alle fall er det min erfaring :(

Jeg trodde for eksempel at rotter lot eikematerialer i fred. De gjorde det på badet vårt (hvor de spiste på fugemassen i stedet.) Men da vi oljet spisestuebordet med linolje ble bordet plutselig interessant likevel. Nå har det interessante tann-merker i alle hjørner, og vi må begynne med duk når vi har gjester... De har også tatt for seg av en uglassert terrakottakrukke de fikk til å sove i.

Noen rotter er MYE verre enn andre til å bite på ting. For rotter er den bitingen en måte å redusere stress (og kanskje kjedsomhet) på.

heidiii
Betarotte

Post by heidiii »

Jeg har hørt snakk om noen rør som gjerne kaninfolk samler løse ledninger i, men jeg aner ikke hva de heter eller hvor man får fatt på slike.
Ellers har jeg hørt om mange som sverger til (klar/ufarga) skokrem på ledninger - som det ble nevnt i tråden Matmor viste til. Det er i hvert fall billig nok til at det er verdt er forsøk.

Jeg tenker uansett at det ikke kan skade om de får et utvalg av saker og ting i buret som de kan ødelegge.

Jeg hadde en hamster som var veldig til å gnage under lufteturene sine, og det hjalp faktisk når jeg begynte å sette henne tilbake i buret hver gang hun begynte å gnage. Hvis hun hadde vært flink fikk hun yoghurtdrops når jeg satte henne inn i buret, hvis hun hadde gnagd ble hun bare satt inn (hun fikk alltid godbit en stund etterpå da). Noen kvelder var det mye inn og ut av buret, men hun skjønte det etter hvert. Jeg aner ikke om det samme kan fungere med rotter.

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Hehe,artig! :lol:

pepinoo
Pinky

Post by pepinoo »

Som heidiii sa, så skal det også hjelpe på rotter. De er intelligente dyr og blir sikkert og forstå det etterhvert. Ser du at de gnager, sett dem inn i buret.

miroxx
Sofaspiser

Post by miroxx »

Vil tro rottene tar trikset med å sette den tilbake i buret når den ganger fortere enn hamstere:)
_ Kaja _ :D

Biamora
Hamstrer mat

Post by Biamora »

Problemet har løst seg nå. Vi har rotteburene i stua, hvor de løper fritt. Og det er ikke bare bare å få tatt dem inn når de gnager, er ikke alle gangene man ser dem. Men, jeg fant ut at det var bedre å sikre det jeg kunne sikre, snarere en å satse på å putte dem i buret hver gang de finner på sprell. Nå er det en ledning som ligger åpent, men den ser jeg fra sofaen å trenger bare knipse så lar de den ligge i fred. Nå er alt som er dyrt å erstatte pakket bort eller flyttet (telefon o.s.v). De ser ikke lenger ut til å ha samme gnagebehov ute av buret, de gnager på trebruer og trehuset sitt, og har et spesielt ikea bord i stua de kan gå løs på. :)
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

BlackNenne
Betarotte

Post by BlackNenne »

Har ikke prøvd, men dette burde kanskje funke http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... d=13772247
Så blir det mer å måtte bite igjennom...

Litjabeth

Post by Litjabeth »

Sånn som man har ledninger inni kalles ledningssamlere. Man får kjøpt billige i plast på ikea og jeg tipper clas olson og biltema har. Man får det sikkert flere plasser men regner med prisen er derretter. De på ikea er i alle fall lett å bruke. Skal også gå ann å få tak i ledningssamlere i metall hvis de gnager gjennom de i plast

Rottefluffen
Hamstrer mat

Re: Værn av ledninger m.m.

Post by Rottefluffen »

EN lur måte er å spraye fjærplukkingsspray på ting du ikke vil de skal gnage på :akt:
Smoothie<3 Candking<3

R.I.P Kim<33

Post Reply