Mooq swings hos rotter?
Moderator: Moderatorer
Mooq swings hos rotter?
Jeg har en nydelig, snill, veldig kosete og rampete liten rottejente som heter Skade, på nå snart 7 måneder. Hun stortrives og er kanskje litt bortskjemt, men er normalt i et veldig godt og lekent humør - uansett tid på døgnet.
Men i dag var Skade litt rar. Hun lå og sov i kurven sin (et fulglerede med noen tøybiter oppi) hele dagen, og bare så vidt kikket opp og gjespet når jeg snakket til henne. Så ut på kvelden i kveld så overtalte jeg henne til å komme ut, hvis man kan si det på den måten. Jeg gjorde ikke noe annet enn å åpne døren og spørre om hun hadde lyst til å komme ut. Uansett, hun kom ut og ble med ut i stua og i sofaen. Der virket det plutselig som om hun klikket på en eller annen måte. Plutselig ville hun ikke kose, eller leke eller noe av det hun vanligvis gjør. Men hun skulle løpe veldig fort over alt, hoppe til som om noe skremte henne, og ellers være helt vill. I tillegg til det, begynte hun å klype. Jeg er igrunn vant til at hun klyper i føttene og sokkene når hun leker i teppetunneller og sånt, men nå kløp hun i albuen min og i siden på magen min.
Hun var helt vill, så etter en stund tok jeg henne med tilbake til buret hennes, der hun klatret opp til kurven og la seg ned.
Det jeg lurte på, var om det forekommer sånt som humørsvingninger hos rotter? Eller er hun syk, som moren min foreslo.. Hun virker helt frisk, utenom det "anfallet" eller hva det er jeg skal kalle det.. Er det andre som har opplevd noe lignende?
Men i dag var Skade litt rar. Hun lå og sov i kurven sin (et fulglerede med noen tøybiter oppi) hele dagen, og bare så vidt kikket opp og gjespet når jeg snakket til henne. Så ut på kvelden i kveld så overtalte jeg henne til å komme ut, hvis man kan si det på den måten. Jeg gjorde ikke noe annet enn å åpne døren og spørre om hun hadde lyst til å komme ut. Uansett, hun kom ut og ble med ut i stua og i sofaen. Der virket det plutselig som om hun klikket på en eller annen måte. Plutselig ville hun ikke kose, eller leke eller noe av det hun vanligvis gjør. Men hun skulle løpe veldig fort over alt, hoppe til som om noe skremte henne, og ellers være helt vill. I tillegg til det, begynte hun å klype. Jeg er igrunn vant til at hun klyper i føttene og sokkene når hun leker i teppetunneller og sånt, men nå kløp hun i albuen min og i siden på magen min.
Hun var helt vill, så etter en stund tok jeg henne med tilbake til buret hennes, der hun klatret opp til kurven og la seg ned.
Det jeg lurte på, var om det forekommer sånt som humørsvingninger hos rotter? Eller er hun syk, som moren min foreslo.. Hun virker helt frisk, utenom det "anfallet" eller hva det er jeg skal kalle det.. Er det andre som har opplevd noe lignende?
Innlegget ovenfor..
.. om Skades merkelige oppførsel, ble altså skrevet av meg..
Glemte å logge meg inn..
Glemte å logge meg inn..

Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com
Dette kan godt bare være humøret slik du foreslår, men det høres litt merkelig ut uansett. Hvis denne oppførselen gjentar seg eller vedvarer i mer enn 1-2 døgn til, ville jeg fått henne undersøkt for å være sikker på at det ikke er noe galt. Se ekstra nøye nå etter andre tegn på sykdom, som unormale spise-/drikkevaner, unormal avføring/urin, slapphet, uvanlige pustelyder, unormal adferd m.m. Hvis alt går tilbake til det normale nå, er det nok humøret eller noe lignende. Eller kan det være andre ting som har stresset henne? Nye omgivelser, eller nye tider du står opp og legger deg, er du mer eller mindre hjemme med henne enn vanlig osv? Dette kan påvirke rottene, og føre til at de oppfører seg annerledes. Håper alt viser seg å være i orden! 

Mvh Ragnhild
Dette er mine tanker også... Kanskje hun sårt savner en rottevenn å leke med? Du, som menneske forstår jo ikke hennes lekesignaler og hun forstår ikke dine signaler om at du vil at hun skal sitte stille og kose.Annbritt wrote:Går hun alene?
Siden rotter er meget sosiale flokkdyr, anbefales det alltid at man har flere dyr av samme kjønn sammen!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz
Superratz
Endring til det bedre.
Et par timer etter at jeg skrev innlegget, var Skades oppførsel tilbake til det normale, hvis man kan si det på den måten. Like kosete, like nysgjerrig og trampet rundt på tastaturet med den sedvanlige glede. Mest sannsynlig overreagerte vi begge to - jeg fordi hun oppførte seg rart, hun fordi besteforeldrene mine hadde hatt med hunden inn. Ny lukt på hennes territorium. Men det er vel lett å overreagere noen ganger? Better safe then sorry.
Hun bor alene, for tiden, da vi ikke har funnet en lekekamerat til henne, men jeg håper og regner med at det ordner seg om en stund.
Hun bor alene, for tiden, da vi ikke har funnet en lekekamerat til henne, men jeg håper og regner med at det ordner seg om en stund.
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com
Fint at det går bra med din Skade, Jeg savner min Meela veldig mye og vil ikke skaffe en ny kammerat til Siva, jeg vil ha henne for meg selv ;-)
Meela døde for 2 måneder siden, veldig trist,savner henne alt og føler med alle som har mistet en eller flere elsklinger gjenom årene.
Hilsen Sivee og meg.
Meela døde for 2 måneder siden, veldig trist,savner henne alt og føler med alle som har mistet en eller flere elsklinger gjenom årene.
Hilsen Sivee og meg.
Siva: Nu spørger jeg nok dumt, men er det ikke vigtigere at tænke på rotten, end på dig selv?
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk
www.tamrotten.dk
Ok, jeg blev helt nervøs... Ja, du kan selvfølgelig ikke gøre for, at dine forældre er umedgørlige 

Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk
www.tamrotten.dk
Kan man rettferdiggjøre det at man ikke er i stand til å følge opp rottas basisbehov ved at foreldrene ikke liker rotter? Hvis foreldrene til en person som ikke er myndig har latt barnet sitt få et dyr, er det hovedsaklig dem som har ansvaret for at ting går riktig for seg.Annbritt wrote:Ok, jeg blev helt nervøs... Ja, du kan selvfølgelig ikke gøre for, at dine forældre er umedgørlige
Folk som ikke kan gi dyrene sine det de har behov for, burde ikke ha dyr - helt enkelt!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz
Superratz
Melody: Nej, det kan man ikke. Men det er forældrene der så burde have skæld ud og en endefuld, og ikke Siva, hvis du forstår hvad jeg mener?
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk
www.tamrotten.dk