Avls veiledningen.

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Locked
Siva

Avls veiledningen.

Post by Siva »

Hei, nå synes dere alle at jeg er en skikkerlig dritt, men jeg sier meningen min likevel jeg.

jeg synea at avlsveiledningen er bare no kjederlige greier, jeg synes det er helt greit å avle med dem rottene man vil ha unger på!
Ikke skyld på meg i noe som helst for jeg avler ikke rotter, jeg bare kjøper dem og har dem.Men jeg tenkte at dere kansje hadde noen formening om at dere kansje mange ganger har hatt lyst til å avle på to som dere sier IKKE kan avles på, men gjør det likevell, det er det sikkert mange av dere som har tenkt på men ikke har gjort, for rottenes beste på grunn av gener og gemytt så klart, men jeg liker ikke avls veiledningen. Beklager,men ikke kjeft fordi jeg skrev dette nå, jeg har bare en tanke nå, men som sagt,jeg avler ikke på rotter, og har aldri gjort det! :wink:

Ragnhild
Betarotte

Post by Ragnhild »

Jeg synes ikke det du skriver høres særlig gjennomtenkt ut, Siva. Siden du måtte skrive din mening om dette her i forumet, tenkte jeg at det må være fordi du ønsker å diskutere dette og høre andres synspunkter.

Det er gode grunner til å følge avlsveiledningen, og det gjør meg vondt å høre deg si at du synes den er teit og ønsker å ignorere den. Det er mange syke rotter som lever et veldig kort liv med mye sykdom og smerter i Norge idag, nettopp fordi de som sørget for at ungene ble til (oppdretterne) ikke har tenkt igjennom hvilke rotter de burde parre for å få sunnest avkom. Hvis du synes rotter skal ha et langt og sykdomsfritt liv (som jeg håper du vil!), så bør du revurdere ditt syn på avlsveiledningen... Den er til nettopp for å hjelpe oppdrettere med å gjøre kloke valg slik at rottene våre skal ha gode, lange liv.
Mvh Ragnhild

Topolinis
Stjeler søppel

Post by Topolinis »

Det er gode grunner til å følge avlsveiledningen, og det gjør meg vondt å høre deg si at du synes den er teit og ønsker å ignorere den. Det er mange syke rotter som lever et veldig kort liv med mye sykdom og smerter i Norge idag, nettopp fordi de som sørget for at ungene ble til (oppdretterne) ikke har tenkt igjennom hvilke rotter de burde parre for å få sunnest avkom. Hvis du synes rotter skal ha et langt og sykdomsfritt liv (som jeg håper du vil!), så bør du revurdere ditt syn på avlsveiledningen... Den er til nettopp for å hjelpe oppdrettere med å gjøre kloke valg slik at rottene våre skal ha gode, lange liv
Selv akter jeg å følge avlsveiledningen til punkt og prikke ved eventuelle kull, da jeg mener det er SVÆRT viktig å bedre helsen på de tamrottene vi har i Norge i dag. Jeg synes det er svært trist at du ikke respekterer avlsveiledningen Siva, og jeg håper du vil forandre mening etter at du har tenkt grundig igjennom hva du faktisk mener... :)
Last edited by Topolinis on 19 Jul 2004, 15:58, edited 1 time in total.
Mvh Ida S. Eggen

Melody
Alfatryne

Post by Melody »

Det er helt greit å ha meninger, men man må kunne stå for dem og begrunne dem, for ellers har de liten verdi! :wink:
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Siva

Post by Siva »

Jeg fårstår deres mening men dette var bare en liten ettertanke hos meg, jeg skal ikke avle fordi jeg ikke vil følge avlsveiledningen her så da lar jeg være med å avle :wink:

Og ja, forresten, det var jo en anen grunn til at jeg tok opp tema her også, det var jo som Emidarja sa:At det var for å se andres syndspunkter på avlsveiledningen.
:P

Siva

Post by Siva »

Ragnhild: det stemmer sikkert at jeg ikke har tenkt meg særlig om her, men jeg mener det som står øverst forde. Sorry men det er min mening, og jeg ville bare se hva dere mener om veiledningen her på www.Tamrotter.com :wink:

9na

Post by 9na »

Jeg avler ikke på rotter selv,og har ingen planer om å gjøre det,så jeg kan nok ikke mest når det gjelder avl,men jeg synes avlsveiledningen høres veldig fornuftig ut,man vil jo bare få frem best mulig gemytt,og prøve å minske sjansene for at rotta får mange sykdommer..kan vel ikke være dårlig det?

Siva

Post by Siva »

9na det er selfølgerlig ikke dårlig det er ikke det jeg sier, men jeg mener at man skal få kunne avle som man vil istedenfor å følge den veldig kompliserte måten å avle på.

9na

Post by 9na »

men hadde man avlet som man selv ville,er jo risikoen for at man avler på rotter med dårlige gener mye større...

Topolinis
Stjeler søppel

Post by Topolinis »

Hadde man avlet uten regler ville man ha til slutt hatt bare syke, svakelige, aggressive rotter. Mødre, unger og begge deler kan dø under graviditet/fødsel. Rottene ville lide svært under dette. Og tenker en på rottenes beste - foran egen fornøyelse - så mener man at avlsveiledningen er utrolig god å ha - og jeg håper alle som avler vil følge den.
Mvh Ida S. Eggen

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

jeg skal ikke avle fordi jeg ikke vil følge avlsveiledningen her så da lar jeg være med å avle
Det synes jeg er et veldig fornuftig og gjennomtenkt valg. 8)

Locked