Hjerneskade?
Moderator: Moderatorer
Hjerneskade?
Hva slags symptomer bør man se etter i forbindelse med hjerneskade? Er hjerneskade alltid en grunn til avlivning, eller kan rotter ha det greit med hjerneskade også?
Jeg syns Harald har begynt å oppføre seg så merkelig. Han fikk en ørebetennelse, som følge av langvarig lvi, ble bedre med antibiotika, men nå er hodet skakkere enn noen sinne. Han har også begynt å løpe etter halen sin, og han virker veldig virrete. Nå ser han grulig dårlig (røde øyne), så han har alltid virra litt med hodet, men han gjør det så veldig nå, og har problemer med å "treffe" maten hvis jeg holder en godbit helt framfor han.
Jeg syns Harald har begynt å oppføre seg så merkelig. Han fikk en ørebetennelse, som følge av langvarig lvi, ble bedre med antibiotika, men nå er hodet skakkere enn noen sinne. Han har også begynt å løpe etter halen sin, og han virker veldig virrete. Nå ser han grulig dårlig (røde øyne), så han har alltid virra litt med hodet, men han gjør det så veldig nå, og har problemer med å "treffe" maten hvis jeg holder en godbit helt framfor han.
Ja, skal det, men jeg syns alltid det er greit å ha noen forslag når jeg kommer dit, så blir jeg ikke overkjørt hvis det kommer fram noe jeg mener ikke stemmer. Også litt fordi noen dyrleger har det med å foreslå/råde avlivning i situasjoner der det ikke er nødvendg. Jeg er helt med på at noen ganger det det det beste for rotta, men jeg vil være så sikker jeg kan på at det er det rette, og ikke bare en enkel utvei for min egen del.
Ser at det også er en mulighet for hjerneslag.
Han har problemer med å klatre og å holde seg på beina. I går satte jeg han ned på badegulvet og da gikk han etter halen i flere minutter, det var helt umulig å stoppe han, og han ville ikke gjøre noe annet - eller kunne ikke, jeg vet ikke.
Jeg er så redd for at Harald ikke kan hjelpes og må avlives, både fordi han er utrolig søt og god, og fordi Frank også er helt avhengig av Harald. Uten Harald må Frank bli en alenerotte, stakkar. Om ikke ensomhet kan gjøre ham til mer kontaktsøkende, men jeg vet ikke hvor stor sannsynlighet det er for det.
Han har problemer med å klatre og å holde seg på beina. I går satte jeg han ned på badegulvet og da gikk han etter halen i flere minutter, det var helt umulig å stoppe han, og han ville ikke gjøre noe annet - eller kunne ikke, jeg vet ikke.
Jeg er så redd for at Harald ikke kan hjelpes og må avlives, både fordi han er utrolig søt og god, og fordi Frank også er helt avhengig av Harald. Uten Harald må Frank bli en alenerotte, stakkar. Om ikke ensomhet kan gjøre ham til mer kontaktsøkende, men jeg vet ikke hvor stor sannsynlighet det er for det.
huff da høres ikke mye bra ut synes jeg, men hvis han har det vondt så er det kanskje bedre han får slippe en å gå å ha det sån, det kan jo ikke være noe behagelig for han heller å gå rundt på denne måten stakars 

har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.
pazuza06@live.no.
nei det kjønner jeg veldig godt huff, det er ulempen med å ha dyr, men de gir oss heldigvis mye mere glede en sorg i sitt korte liv, jeg må til dyrlegen selv med min sharon, hun lager klukke lyder, å jeg har gått her å trodd at hun pratet forde hun ikke har vist noe annet tegn på sykdom, men leste her at det kan være luftvei infeksjon eller begynnede lunge betennelse
å i går ville hun ikke løpe på gulvet å hadde ikke lyst på egg som hun ellers er så glad i, så jeg må ringe i morgen tidlig 

pazuza06@live.no.
pazuza06@live.no.
ja det håper jeg oxo hun er opplakt i dag igjen, spist egg å nå koser hun seg med tomat
kanskje hun hadde en dårlig dag i går, men ringer vetrinæren likevel i morgen

pazuza06@live.no.
pazuza06@live.no.
Hei, jenta mi har nesten helt like symptomer, men hun har kramper også. Var hos veterinæren og fikk vite at hun hadde en hjernesvulst, som mest sannsynlig var medfødt.
Vi fikk endel medisiner sm hun skal ha hver dag, for å holde svulsten i sjakk, og hun sa at det ikke er noe problem at rotter kunne leve med det, så lenge di har det bra.
Vi startet hvertfall på medisiner på fredag, og jeg ser at hun er bedere allerede, hun er ikke like skakk, og har begynt å få bedre balanse.
Hun veterinæren fortalte meg også at hvis en rotte har hjernesvulst, så svekker det imunforsvaret, så den blir fortere utsatt for infeksjoner, som feks ørebetennelse.
Håper alt går fint for deg å rotta di, og at du slipper å avlive ham
Vi fikk endel medisiner sm hun skal ha hver dag, for å holde svulsten i sjakk, og hun sa at det ikke er noe problem at rotter kunne leve med det, så lenge di har det bra.
Vi startet hvertfall på medisiner på fredag, og jeg ser at hun er bedere allerede, hun er ikke like skakk, og har begynt å få bedre balanse.
Hun veterinæren fortalte meg også at hvis en rotte har hjernesvulst, så svekker det imunforsvaret, så den blir fortere utsatt for infeksjoner, som feks ørebetennelse.
Håper alt går fint for deg å rotta di, og at du slipper å avlive ham

R.I.P Sara, Bolla og Turbo