Berkshire mismarked?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Siw.M.

Berkshire mismarked?

Post by Siw.M. »

Atter en gang et spørsmål om min Kaiser :)

Jeg er litt usikker på hva jeg skal kalle avtegningen hans.
Han er nemlig helt sort uten noe hvitt på magen (ikke en bitteliten flekk engang), men han har alle tærne hvite på alle potene. Det hvite strekker seg ikke lenger enn til akkurat der tærne slutter seg til potene.

Noen av søsknene hans er self og resten er berkshire. Alle agouti og black. En av søstrene hans har bare en hvit sokk på en pote, ikke noe hvitt ellers.

Moren er black berkshire og faren var agouti husky berkshire.

Er Kaiser og søsteren hans bare berkshire- eller self mismarked?
Noen forslag?

Her er link til bilde av Kaiser (kanskje ikke så lett å se siden hårene på tærne er så få):
http://i289.photobucket.com/albums/ll20 ... ra5077.jpg

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Jeg vil si han er self .... mer self mismarked enn berkshire mismarked...

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Det var ikke så lett å se nei.. :lol: jeg klarer ikke helt å se det
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Lilly-Marie
Markeringsbehov

Post by Lilly-Marie »

enig med alvrina, så å si self, men en liten mis nydlig da, helt unik he he
Image MVH Koala Jenta & Koala`s Rotter Image
http://www.geocities.com/koalajenta/rottene.html

Siw.M.

Post by Siw.M. »

Ailani wrote:Det var ikke så lett å se nei.. :lol: jeg klarer ikke helt å se det
Nei, jeg har gått igjennom bildene mine for å se om jeg har et tydeligere bilde av ham da han var bebi, men jeg klarer ikke å finne det :roll: Det syntes mye bedre når han var liten.
Men tærne hadde nok hatt en litt mørkere nyanse hvis han ikke hadde hvitt der. Jeg ser tydelig forskjell hvis jeg setter ham ved siden av en av søsknene som er black self.

Siw.M.

Post by Siw.M. »

Takk for raske svar forresten :bravo:

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

kan jo være irish også. Irish er selfbasert så..

Siw.M.

Post by Siw.M. »

Blir det irish mismarked da i så fall? Siden han ikke har noen hvite avtegn hverken på bryst eller mage :?:

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

hihi det vet jeg ikke :lol:

har en gutte bass hjemme som er helt sort men med hvite lanker, jeg har valgt å se på han som self mismarked jeg :)

Siw.M.

Post by Siw.M. »

Haha, han er visst både silvered, mismarked og rusten denne karen jeg har her :lol:

Men da går jeg for self mismarked ;) Det hvite er jo knapt synlig uansett.

tore
Sover i do

Post by tore »

Jeg pleier å kalle alt av berkshire-varianter og irish for berkshire av vane. Det er ufullstendig dominant forhold mellom allelene som forårsaker fenotypen og uttrykket av genotypen (de har jo alle samme genotype) blir da veldig variabelt. (Vi har altså mange fenotype-navn på samme genotypen!)

Hvis rotta har hvite flekker, uansett hvor de er, så ville nok jeg kalle den for berkshire eller noe i den dur fordi dette er arvelig og hvis du parrer denne med en hooded rotte og får hooded i kullet, da er det vanskelig å vri seg unna med at det egentlig var en self.

(Self HH + hooded hh = kan bare få berkshire Hh)

Post Reply