Står så rart

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Linda
Markeringsbehov

Står så rart

Post by Linda »

Bare lurte på en ting når det gjelder atferd til Sniff og Stanley. Ofte så står de rett mot hverandre på bakbeina og strekker seg høyt opp med hodet og står sånn mot hverandre lenge. Nesten som de måler hvem som er høyest av dem(?) De står helt stille når de står sånn. De står bare sånn ansikt mot ansikt. Til slutt så "gir" den ene seg og legger seg da sakte ned på rygg og så holder den som vant den andre nede med labbene sine. Så må den som tapte bare ligge sånn lenge.. Til slutt tar den som vant å gnager i pelsen til taperen, og så er det over.. Da kan taperen få gå.. Dette skjer mange ganger i løpet av dagen.. Jeg kan tenke meg at det er underkastelse, men er det også tegn på underkastelse at vinneren gnager i pelsen til den som tapte? Aldri den som taper som har lov å gnage i pelsen.. Hehe, ble dette en tungvindt forklaring? ;) Håper dere skjønte!

Elisabeth
Betarotte

Post by Elisabeth »

Ja, sånn bryting, hvis jeg kan kalle det det, har med dominans å gjøre. Noen av jentene mine gjør litt sånn av og til. Men de gjør det ikke så rolig som dine da. Der blir den som taper fort dyttet ned og legger seg pent på bakken og vet at hun har tapt. Har ikke helt skjønt hva de har kommet fram til i rangordningen i buret mitt enda. Det er masse spetakkel og jaging sånn innimellom. Hun som er størst og eldst er egentlig ikke interessert nok i å være sjef, så det er hun som er nest størst som jeg tror fungerer som alfa i buret. Hun tar seg av å holde nede og stelle pelsen på minste bøllefrøet på snart 3 mnd som tror hun er kongen på haugen og kan gjøre alt. Men det er sånn at det er umulig å være sikker på hvordan rangordningen er blant de 4, fordi det er ikke de samme som "vinner" hver gang. Jentene mine er også veldig vokale, tror jeg. Det er massevis av piping og rare lyder, og jeg har sett at de ofte piper uten at de egentlig er særlig mye borti hverandre. De har vel kanskje funnet ut at det hjelper å pipe på forhånd?
Men det som skjer hos deg høres ut som en rolig og fin form for dominans og underkastelse. I hvert fall mindre bråkete enn her hos meg. Og buret står på soverommet.

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Du har observert dem nøye, ser jeg :) Det de holder på med har mange forskjellige navn.
Guttene starter med det jeg kaller bartefekting, eller nose-off på engelsk. Det kan foregå på fire ben eller på to. Når de står på bakbena er det litt mere alvor enn hvis de bare står mot hverandre på alle fire bena. De bruker værhårene til å føle om den andre rotta skal til å angripe eller ikke.

Rottene prøver å psyke hverandre ut ved å stå slik og true. Noen ganger kan det eskalere til boksing eller sparking, men vanligvis gjør det det ikke. Den rotta som gir seg må regne med en eller annen form for dominansmarkering fra den andre. Så lenge den ene gir seg frivillig og legger seg på rygg er det veldig liten fare for at det blir voldsomheter ut av det.

Rotta som "vinner" demonstrerer ved å tråkke på brystet eller mage av den andre. Det kan være en form for duftmarkering involvert - hanrottene har duftkjertler i potene. Og en av grunnene til at den underste rotta ligger stille så lenge, kan være en refleks. Rotter som ligger på ryggen får trykk på ryggraden. Jeg har lest at hvis man trykker på riktig sted, "fryser" rotta. Jeg vet ikke om det fungerer 100%, for i så tilfelle har jeg bare funnet punktet for noen av rottene mine... Men i alle fall er det god skikk blant rotter å ikke stikke av fra en slik dominansoppvisning.

Vinneren avslutter med å "powergroome" taperen. Den steller pelsen til den andre nokså hardhendt. Av og til kan det gå hardere for seg enn den underlegne rotta setter pris på, slik at den kommer med noen små, korte pip for å si hva den mener. Den underlegne må likevel vente til den andre rotta er ferdig. Når det hele er over hender det at den underlegne begynner å stelle pelsen til den sterkeste - men ikke like hardt :)

Linda
Markeringsbehov

Post by Linda »

Dette var interessant å lese! akuratt sånn du beskriver det matmor at det er! Det er som regel Sniff som underlegger seg, og piper hver gang gnaginga i pelsen blir for hardhendt! Jeg syns det er spennende å følge med på atferden dems, og studerer ganske så nøye ja.. hehe :D Men noen ganger så "powergroomer" Stanley hodebunnen min og, håper ikke han tror han er sjefen over meg og da, hehe ;)

Linda
Markeringsbehov

Post by Linda »

Elisabeth: Noen ganger så piper Sniff også på forhånd selv om ingen har rørt han, men det er bare hvis han møter Didrik. Han er nemlig ganske redd for han. Så da står han ofte i et hjørne eller ligger i armkroken min og piper når Didrik nærmer seg.. Regner med at han sier ifra; "Ikke kom et skritt nærmere!"

Post Reply