apropos glupe....

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
nisse567
Sofaspiser

apropos glupe....

Post by nisse567 »

Vi har ett sånn Brio bur som egentlig er beregnet på fugler, tror jeg...

Dette har to store dører på fremsiden som egentlig ble åpnet nede, men jeg har snudd dem slik at det blir lettere både for oss og tusselassene når de skal inn/ut.

Problemet er bare det at siste ankomne i flokken, Juni, klarte på mystifistisk vis å åpne døra! Hun pleier å bite litt på sprinklene når hun er engasjert og vil ut, men plutselig smalt det i stua, og 5 sjokkerte bartefjes stirret på oss og skjønte ingenting de heller. Juni løp og godtet seg på gulvet.

Vet ikke helt om jeg liker den intelligensen... :lol:
- R.I.P -
Molly 20.09.08
Mina 19.04.09
Juni 19.04.09
Missy 10.08.09
Suzie 23.08.09
Punky 23.08.09

http://rats.nisse567.com

Christi
Bygger bol

Post by Christi »

Hahaha! :D Det er med blandete følelser man oppdager at rottene er smartere enn forventet - litt stolt over det intelligente rottebarnet og litt flau over man har blitt "lurt" av de små krekene!
Min Harry har fått etternavnet Houdini, fordi han mang en gang har klart å smette ut av buret når jeg setter inn mat o.l., selv om jeg holder øye med ham og prøver å være forberedt på eventuelle fluktforsøk ;)

Ang fugleburet du har rottene i; papegøyen til en venninne kommer seg lett ut av samme type bur; kanskje det er noe med låsemekanismen?
- Lett å komme seg ut av for småtasser som er over gjennomsnittet smarte ?
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

nisse567
Sofaspiser

Post by nisse567 »

Døren blir bare "presset" på plass, hvis du skjønner.
Men man må bruke litt kraft, mer enn jeg trodde lille tassen min hadde.

Nå har vi i alle fall sikret litt bedre da.
- R.I.P -
Molly 20.09.08
Mina 19.04.09
Juni 19.04.09
Missy 10.08.09
Suzie 23.08.09
Punky 23.08.09

heidiii
Betarotte

Post by heidiii »

Jeg har en hamster som gjorde akkurat det, enda jeg i tillegg hadde sikra døra med ei klype.

nisse567
Sofaspiser

Post by nisse567 »

Jeg har hengt på sånne "fester" som man fikk kjøpt på nettbutikken. Det har fungert helt greit.

Samme dag som dette skjedd hadde Punky et lyst øyeblikk også forresten.

Vi har jentene ute i gangen (grunnet krangling om hva som er lov å bite på eller ikke i stua), og inngangsdøra vår har en litt løs gummilist nederst. Denne er uhyre morsom å bite på! Min fru holdt hånda foran slik at de ikke skulle bite, da Punky kom på en glup ide. Hun bet forsiktig tak i neglen hennes og dro hånden bort. Så slikket hun fingeren for å vise at hun ikke mente noe vondt, før hun kastet seg over lista.

Tror jeg skal ha dem ute en hel dag en gang og observere dem. Tror det kan bli gøy
- R.I.P -
Molly 20.09.08
Mina 19.04.09
Juni 19.04.09
Missy 10.08.09
Suzie 23.08.09
Punky 23.08.09

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

I dag fant jeg en snuppe lure uten for buret, hun hadde dytta ned ene luka på buret :? så nå er den sikra med klype ;)

siv
River avispapir

Post by siv »

haha utrolig hvor smarte de rakkerene kan bli :lol:

kikki:
har du noen gode råd angående tilvenning med å bli holdt å håndtert :hm: har holdt på i 3 dager nå etter den første å vanskeligeste gangen gikk det fram over, men nå i ettermiddag så var det 2 steg tilbake igjen :|
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

spriker hun med armer og ben når du løfter? hun er bare usikker så dette vil ta tid. alltid løft rolig med begge hender gjerne gi godis når du setter henne tilbake i buret. aldri ta tak i rotta på rømmen eller brått. men det vil nok ta tid så man må være tolmodig.

det kan hjelpe å ha på lang ermet genser så hun kan klatre opp selv, hvis hun viser interresse for dette da :)

siv
River avispapir

Post by siv »

kikky wrote:spriker hun med armer og ben når du løfter? hun er bare usikker så dette vil ta tid. alltid løft rolig med begge hender gjerne gi godis når du setter henne tilbake i buret. aldri ta tak i rotta på rømmen eller brått. men det vil nok ta tid så man må være tolmodig.

det kan hjelpe å ha på lang ermet genser så hun kan klatre opp selv, hvis hun viser interresse for dette da :)
ja hun spriker med bakbena sine å vil kun bli løftet dirkete rett under frambena, prøver jeg å ta forsiktig rundt resten av kroppen så piper hun høyt å hopper ut av hendene mine, å hvis jeg så vidt flytter litt på en hånd når jeg holder henne, så skjer det samme så jeg må holde ett godt grep om henne men varsomt så slipper jeg henne når hun er rolig å da piper hun i gjen å hopper ned på gulvet
pazuza06@live.no.

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

okei, har hun falt i gulvet noen gang? blitt holdt fast mens hun har fått medisin? eneste tipset jeg har å komme med er trening. Jeg ville prøvd å se om det fungerer bedre å la henne klatre opp på deg i begynnelsen for så å bare løfte henne 5-10 cm med begge hender unger magen løst inn i buret for så å gi godis. så kan har hun ikke langt å stikke hvis hun bestemmer seg for å løpeunna hendene dine. ikke hold henne fast, men støtt henne under magen så hun står i henda, vil hun løs så slipp hun løs.

siv
River avispapir

Post by siv »

ja en gang helt på førsten etter jeg kjøpte henne, når jeg tok henne opp så ble hun redd, å bet meg å hoppet ned på gulvet, hun har ikke bitt meg etter det, å hun er ikke redd for meg ellers, bare hater å bli løftet rundt kroppen :hm: når jeg jobber med henne så løfter jeg henne forsiktig opp der hun godtar at jeg løfter henne å tar henne helt inntil meg, snakker rolig med henne, å sitter helt rolig, jeg har økt gradivis hver gang med forlenge tiden med 3-4 seck, hun har vært veldig flink helt til i sta da tror jeg hun ble veldig lei å ble vanskelig igjen

jeg har prøvd det som du foreslo det med å prøve å løfte henne så vidt når hun er på fanget mitt eller inne i buret, sån under maven å da bare stikker hun av :hm: :|
men er framgang på det andre da, fra å bare holde henne i max 5 seck før hun blir krapylsk kan jeg nå holde henne i 35 seck tilsammen
pazuza06@live.no.

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

ja men da syntes jeg du skal være fornøyd med det. store fremskritt på kort tid :D er bare å fortsette, men du må nok forvente at hun kan bli litt redd uten tydlig grunn.

siv
River avispapir

Post by siv »

ja jeg er egentlig litt stolt, men er litt usikker på metoden min, men har ikke tenkt å gi meg, det er sikkert, skal prøve en litt annen metode i morgen, skal holde henne i 2 seck lengere til å begynne med en det jeg gjorde i dag, å så skal hun få fri en liten stund på gulvet å få leke med sharon, før jeg tar de inn i buret, så går jeg tilbake litt senere å forlenger med enda 2-3 seck før hun får leke igjen å så får hun fri resten av dagen, tror det holder lenge for henne da slipper hun å slite seg helt ut å bli dritt lei, :)
pazuza06@live.no.

h3gzi
Hamstrer mat

Post by h3gzi »

og dere prater om utbryterrotter?! Jeg har en innbryter rotte. Skulle vaske buret og hadde stengt dørene så rottene ikke skulle komme seg inn.. Men, så har jeg gamlemor Navara, som ikke liker å være ute så lenge. Jeg gikk ut på badet for å hente vann, og når jeg kommer inn igjen, så sitter navara søtt på gulvet i buret og vasker seg!
http://www.h3gzistamrotteri.de H3gzi's og Anexet's oppdrett.
- oppdatert 2 desember 2009
- sjekk på velkomstsiden

Mail: h3gzis@h3gzistamrotteri.de

siv
River avispapir

Post by siv »

:lol: stakars narvara, hun følte seg tryggest innenfor gitteret hun da :D de er jo gode oxo da, å slutter aldri med å overaske oss :bravo:
pazuza06@live.no.

Post Reply