hun har blitt slem

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
siv
River avispapir

hun har blitt slem

Post by siv »

hjelp sharon har blitt slem mot roxy :| jeg har lakt merke til at sharon er slem mot roxy når hun ikke får vært i fred :hm: roxy flyr hele tiden bak i rompa til sharon, å etter hundre advarsler så er hun slem å biter roxy i siden :| hun er snill så lenge ikke roxy følger henne overalt å går i rompa på henne, men nå har hun blitt dritt lei å flyr på henne eller sparker henne så fort roxy er i helt i nærheten av henne :| de sover sammen, men når de begge er våkne å full av energier så slåss de ofte forde ikke roxy kjønner hintene sharon slenger ut :hm: , hva kan jeg gjøre :hm:
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

Christi
Bygger bol

Post by Christi »

Rotter er smarte dyr. Hvis Roxy hadde bitt Sharon så hardt at hun fikk skikkelig vondt, ville Sharon ha lært leksa si og sluttet med plagingen. Men siden hun fortsetter plagingen, betyr det at hun ikke bryr seg om at Sharon er sinna på henne. Jeg tror de fremdeles slåss om hvem som skal være sjefen i buret.
Sålenge de sover sammen om natta, og ingen av dem får synlige skader (blodige rifter, osv.) tror jeg ikke du trenger å bekymre deg, rottene trenger å få etablert hierarkiet sitt.
Jeg vet, det er fælt å se på, men husk at dyr tåler mer enn mennesker når det gjelder slåssing dem i mellom, og når de kommer over den verste tenåringsfasen så roer de seg nok snart.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Spørsmålet er om det er Sharon eller Roxy som er "slem" fra et rottesynspunkt... Det er forresten rart om ikke Roxy tar hintet hvis hun er blitt skikkelig bitt flere ganger. Blør det av bittene, eller er det snakk om løse skinndotter og røde merker på huden?

Det er veldig vanskelig å hindre den adferden hvis den først og fremst foregår om natten eller når du ikke er til stede. Hvis de gjør det når du er der, kan du forsøke å spraye Roxy med en dusjeflaske før Sharon blir møkklei. Det er faktisk Roxy som går over streken ved å "mase" på den andre, slik du beskriver det. ;)

siv
River avispapir

Post by siv »

ja jeg kjønner ikke helt hvorfor hun hele tiden flyr bak i rompa på sharon :hm: ofte hopper sharon opp på fanget mitt for å få et pusterom, noen ganger virker det som sharon er dritt lei henne å vil bare være i fred enten det er i buret eller når de er ute på lufting

jeg har sett hun har blødd litt en gang etter at sharon har bitt roxy, jeg fjernet forsiktig en skorpe i sta som bare hang helt løst, har fundert på om jeg skal la de få bo en liten stund i hvert sitt bur så sharon får litt tid alene :hm: men i grunn så er det roxy sin egen feil at hun blir bitt så lenge hun driter i om sharon blir forbannet å bare fortsetter. men nå de to siste gangene så blir roxy jaget vekk så fort hun nermer seg av sharon når de har vært på lufting, så jeg har mått ta inn sharon litt tidligere en roxy.
pazuza06@live.no.

Christi
Bygger bol

Post by Christi »

Hmm.. :hm: Nei dette var ikke lett. Mine to smågutter pleide å plage hverandre ganske mye, Harry var ram på å konstant løpe etter Sam og yppe - med det resultat at Sam la Harry i bakken og "powergroomet" ham - aldri biting til det ble sår.
Så jeg vet faktisk ikke, det er jo litt bekymringsverdig at rottene dine faktisk biter hverandre til blods. Vannflaske-trikset høres ut som en ide du kanskje kan prøve ut, har vendt av mine rotter mange uvaner ved hjelp av en velrettet sprut. Den siste utveien blir jo å skille dem, men skjønner at du vil prøve alt før du gjør det.
Lykke til!
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

siv
River avispapir

Post by siv »

ja jeg synes det er vanskelig selv, før sharon begynte å bite så bare dyttet hun vekk roxy med bena å la henne i bakken gang på gang, men det hjalp ikke på roxy i det heletatt, det er kun etter de siste dagene nå som hun biter, men da etter utallige advarsler med piping, dytting, stå oppreist på bakbena, å tvangs sitting å nedlegging i bakken :| skal prøve vannflasken når de er ute, men er vanskelig om natten da :hm:

det som jeg har lakt merke til med roxy er at hvis jeg tar inn sharon så roxy får være ute alene så klattrer hun opp på buret å strekker seg med fram bena opp på armen min, som om det er noe hun vil :hm: rare greier.
pazuza06@live.no.

Christi
Bygger bol

Post by Christi »

Hehe, Roxy er nok ikke enig med Sharon om hvem som er sjef i buret, og vil nok fortsette å yppe til de finner ut at en av dem er sterkere enn den andre. Hvis de er jevnsterke vil nok slåssingen pågå en stund.
skal prøve vannflasken når de er ute, men er vanskelig om natten da
- sa du ikke at de sover sammen om natta? Hvis de er gode nok venner til å sove sammen tror jeg ikke du skal bekymre deg altfor mye.

At Roxy strekker seg frem med forlabbene på armen din høres bare ut som nysgjerrighet :) Mine gjør det de også, støtter seg til et eller annet for å komme så høyt opp som mulig når de står oppreist på bakbeina; ofte står de på to bein og lener seg oppetter buksebeinet. Nå har jeg lært dem å klatre opp på skuldra fra gulvet - superkoselig og veldig søtt å se på når de klamrer seg rundt buksebeinet og kaver seg oppover :)

siv
River avispapir

Post by siv »

hmm ja du kan nok ha noe rett i det, at det fortsatt er krangling om sjef rangen, de er vel 7 mnd ca begge to, å jeg kan jo i grunn kjønne sharon, jeg hadde vel blitt møk lei jeg oxo hvis noen fløy etter meg overalt hele tiden :lol: i ikke gadd bry seg med hva jeg mente.

jo de sover sammen hele tiden, å det er to henge køyer ved siden av hverandre så en kan flytte seg hvis den vil ligge alene :)

i grunn har roxy lært mye av sharon, roxy var både skvetten å nervøs da jeg kjøpte henne, var helt stiv når jeg ville stryke henne over hode å ryggen å ørene lå bakover, hun var redd for hver minste bevegelse jeg gjorde i nærheten av henne å sprang bare å gjemte seg, :| så fikk hun se hva sharon gjorde, lærte at jeg ikke var farlig osv ved å se at sharon klatret opp på meg hele tiden osv å sakte men sikkert så begynte roxy å gjøre det samme :P nå går hun opp på skulderen min å inn i hette å genser å hermer etter nesten alt sharon gjør :lol:
pazuza06@live.no.

Christi
Bygger bol

Post by Christi »

nå går hun opp på skulderen min å inn i hette å genser å hermer etter nesten alt sharon gjør
- Så koselig! :) Rotter er flinke til å lære av hverandre.

7 mnd gamle er vel rottene fremdeles i en tenåringsfase der de sloss mye. Rotter som er veldig like i størrelse vil muligens sloss mer fordi de bruker lenger tid på å finne ut hvem som er størst og sterkest.

Jeg synes det høres lovende ut at rottene dine sover sammen! Du får fortsette å prøve å sprute på Roxy når hun klenger for mye på Sharon, sjekke begge rottene for blodige bitesår daglig og ellers bare smøre deg med tålmodighet...
Da mine to sloss som mest gjemte Harry seg i huset, stoppet til inngangshullene med avispapir og nektet Sam å komme inn i huset. Da jeg hilste på dem om morgenen sov stakkars Samsen rett på tresponet, utenfor huset!

siv
River avispapir

Post by siv »

hehe såpass ja, ja de er mye klokere en mange tror :) jeg hadde de ute på lufting nå å prøvde sprute flasken på roxy, den virket ganske effektiv på henne hun skvatt til å gikk sin vei så gikk det en liten stund før hun prøvde seg på nytt å da fikk hun ny sprut å hun trakk seg vekk :D oxo sharon biter den på når hun selv ypper til bråk, men hun finnes ikke redd for noe omtrent.

jeg har faktisk sett ett par ganger at roxy har sittet å furtet i ett hjørne nede i bunn på buret :lol: da tenker jeg alltid at de har vært uvenner :)

skal bli spennede se hvordan det går i natt.
pazuza06@live.no.

Post Reply