Hei!
Jeg har et spørsmål ang innavl som jeg gjerne vil ha svar på.
hvordan kan resultatet bli hvis man da skulle (evt!!!) avle på en unge hvor broren er faren (???)? altså, ettervirkninger av innavl på de barna som er født sånn..
Vet om noen som hadde ei hunnrotte som blei gravid med sønnen sin i et ubevoktet øyeblikk og fikk 13 unger. Ungene er tilsynelatende friske, men vi vet jo alle hvordan innalvl kan påvirke gener og slikt!
innavl
Moderator: Moderatorer
I de fleste tilfeller får ikke rottene synlige feil og mangler som resultat av innavl... Jeg har ikke hørt om rotter som blir født med manglende tær eller et eller annet slikt som ofte skjer med kaniner, men det er likevel ikke anbefalt å innavle så lenge man ikke har kunnskaper til å forklare hvorfor det ville vært et godt valg. Dessuten bør jo ikke prosessen gjentas for mange ganger i samme linje, da.
Men det svaret du sikkert er ute etter er: ingen synlige feil.
Men det svaret du sikkert er ute etter er: ingen synlige feil.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz
Superratz
Rotter er ganske "resistente" mot innavlsproblemer i forhold til mange andre dyr, så som oftest ser man ikke ytre deformiteter eller andre synlige feil, og en enkelt generasjons innavl utgjør ikke noe stort problem dersom det ikke ligger skjulte (recessive) problemgener i slekten. Det som derimot utgjør et problem, er at både fruktbarhet, livslengde og immunforsvar ser ut til å ha blitt gradvis svekket hos tamrottene, muligvis delvis pga innavl og delvis pga avl på ikke-optimale gener. Tamrottene vi har nå har vært utsatt for ganske høyt selektivt press for å få frem de mange forskjellige farger og varianter, og det har dermed ofte ikke blitt tatt hensyn til om rottene var i slekt, eller om de har hatt svakt immunforsvar og/eller mye sykdom. Hva som har vært den verste synderen kan vi bare spekulere i, men hvis vi skal kunne snu trenden med stadig flere syke rotter og rotter som dør yngre og yngre, må vi være litt påpasselige.
Jeg har to piger fra en bror-søster parringen, og de er nogle fantastiske tøser. Den ene af mine piger og enkelte af deres søstre har været brugt i avl, og kuldene har bestået af henholdsvis 13, 16, 12 og 11 unger, så i det tilfælde har frugtbarheden ikke taget skade 
På mormoderens/farmoderens side er slægten kendt helt ud til 15 led, og der har både været indavlet og udavlet før da...
Jeg er ikke helt klar over, hvorfor denne parring blev foretaget, men jeg vil mene, at den var vellykket

På mormoderens/farmoderens side er slægten kendt helt ud til 15 led, og der har både været indavlet og udavlet før da...
Jeg er ikke helt klar over, hvorfor denne parring blev foretaget, men jeg vil mene, at den var vellykket

Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk
www.tamrotten.dk