Unge rotter

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Christi
Bygger bol

Post by Christi »

Nå får du mye "pepper" Oda, men det er bare fordi vi tenker på rottenes beste. Kjempebra at du spør om hjelp her på forumet!

Det er veldig mange ting å tenke på når man skal bli "rottebestemor".
Som Ailani sa; hvis mor er liten, er det stor mulighet for at bebisene blir små. Små kjælerotter er ikke noe problem, men da utelukker du eventuelle kjøpere som vil bruke rotter til avl.
- Det er forresten også en viktig ting å tenke på - har du opptil 20 potensielle kjøpere av rottebarna (ja, det kan bli så mange)?
Hvis du følger avlsreglene som står her på forumet og fremstår som en ansvarlig avler, er det større sjanse for at folk i NTF har lyst til å kjøpe rottene dine.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Oda---
River avispapir
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by Oda--- »

Ja, skjønner...
Men et til, litt rart spørsmål; Kan en rotte ta keisersnitt hvis det går galt under fødselen? :rottehode:
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

Christi
Bygger bol

Post by Christi »

Jeg leste om en rotte som fikk keisersnitt for ikke så lenge siden, men det er uvanlig.Operasjon vil dessuten ofte medføre komplikasjoner som at rotta blir steril og/eller at ungene ikke er til å reddes.
Det er dessverre ikke mange veterinærer som er eksperter på rotter og de vil kanskje heller anbefale avlivning enn å gi seg ut på en komplisert haste-operasjon de ikke har erfaring med. Keisersnitt, selv utført av en god veterinær, medfører myyee stress for en allerede stresset rottemor. Veterinærklinikker er ikke åpne døgnet rundt, og man kan dessverre ikke bestemme når rottemor skal føde ungene sine. Uansett; det er ikke verdt å "ta sjansen" på at du får rotta til dyrlegen fort nok hvis det oppstår komplikasjoner, det er mye bedre å sørge for best mulige forutsetninger, nemlig kun sette hunnrotter i avl som følger NTF's anbefalinger :
- Minimumvekt 300 gr, minimum 5 mnd., maks 10 mnd gammel. Smale og små hunnrotter bør ikke avles på siden de kan få fødselskomplikasjoner.
En frisk rottemor, med god størrelse (50 gram fra eller til KAN gjøre en forskjell her, ja) pleier å greie fødselen fint på egenhånd.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Oda---
River avispapir

Post by Oda--- »

Takk for svar :D
Kan prøve å legge på hun litt :geek: Men jeg vil selvfølgelig ikke gjøre noe som vil skade henne. Er foresten veldig fornøyd med den ene dyrlegen på Nesodden. Hun er veldig flink med både rotter og hunder :D
Oda

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

Den avdøde Rotta mi har tatt keisersnitt.
Ungene var døde,men rotta levde lenge til hun døde i en alder av 2 1/2 år!
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

hjelper ikke med fett på kroppen når det er bekkenet som er for smalt. så det hjelper desverre ikke å fôre rotta de noe mer. men i Danmark har de minste vekten på 250g, og det går som oftest bra :)

Christi
Bygger bol

Post by Christi »

Du har selvfølgelig rett Kikky, jeg burde presisert mer punktet om at
Smale og små hunnrotter bør ikke avles
enn det argumentet om vekt ;)
Etter en viss alder blir ikke rotta større i kroppen, dvs. at skjelettet slutter å vokse, etter det er det bare fett og muskler som øker i vekt.

Oda---
River avispapir

Post by Oda--- »

Nå har jeg tengt litt på det. Hvis jeg finner en stor og god hanrotte til Stella vil jeg at hun skal få unger :lol:
Oda

Post Reply