Og man må tenke på om de rottene man har kan gi gode kull? Er mye graving og planlegging av et kull, jeg driver selv med bakgrunnsgraving av ene hua mi, ganske vansklig da hun har forfedre fra mange land og oppdrettere, som man da må ta kontakt med. Jeg gikk med stor underskudd på mitt første kull, så penger er noe man virkelig trenger.
Skal du ha både kjønn, jenter og gutter? for da ville jeg startet med å skaffe et par avls hanner som du kan ha 1 år, før du går til anskaffelse av huer som kan brukes i avl. Der får du også et problem da de fleste oppdrettere er kresne på hvem de velger å selge til for videre avl.
Det er ikke bare å ha et par fine rotter som man setter sammen, dette går også og det kan komme de flotteste unger, men det beste hadde vært med rotter som har stamtavle med info om linjen. Jeg syntes at hvis man først skal begynne å avle seriøst burde man se etter rotter som kan forbedre den Norske rottebestanden, både i størrelse, helse og gemytt.
Alder er ikke det store hinderet hvis man har allt i orden, man lærer mye på noen år uansett om man er 15 eller 30, det kommer ann på hvor mange rotter man har hatt over hvor lang tid og hvor god man er til å vurdere rotter for avl.
Man må også være i stand til å takle slitsomme kjøpere, konkurranse, negativ/positiv vinkling av oppdrettet ditt. Jeg hadde en periode rett før mitt første kull hvor jeg ikke lenger hadde lyst til å ha kull, var ikke noe som virket positivt ved det lengre. men når barna ble født var allt glemt, det er utrolig lærerikt og spennendes å ha kull.
Jeg syntes ikke andre kan fortelle deg at du burde vente til du blir eldre, det kommer helt ann på deg, er du moden nok til å ha så mye ansvar, kan du nok? masse en må tenke på ja, hvis man skal gjøre dette "riktig".
dette ble litt mye gitt