Om 2 uker er ungene til Dolly og Pippi kjønnsmodne (sprøtt )
Hva gjør jeg da? Kan jo ikke ha jentene og guttene i samme bur lenger da : Må jeg da ha 4 bur? To til hver mor, ett til jenter og ett til gutter, og putte mammaen over fra bur til bur?
For her skal IKKE flere rottekull i hus, iallefall ikke på lenge. Misforstå meg rett, de er herlige, men det var ikke det vi hadde planlagt.
Da må vel alle gutter i ett bur,og mammaer + jenter i ett.Syns jo det er trist for de små guttene at de ikke får være sammen med mamma lengre,men når de er så uskikkelige så......
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN
Wow er de 3 uker allerede? når de er 3 uker, så kan du begynne å ha begge mødre + barn ute samtdidg så de blir vant til hverandre. Da er det lettere å sette de to mødrene og jentene sammen mens gutte barna i et annet
kikky wrote:Wow er de 3 uker allerede? når de er 3 uker, så kan du begynne å ha begge mødre + barn ute samtdidg så de blir vant til hverandre. Da er det lettere å sette de to mødrene og jentene sammen mens gutte barna i et annet
Nei, de er bare 2 uker. Men er de ikke kjønnsmodne fra 4-5 uker alder?
Mødre og barn ute samtidig, ja. Hmmm, klarer jeg å holde styr på 26 rotter? Synes jeg ser meg selv, stormer fra ene hjørnet til det andre, hehe
De trenger ikke skilles før 5 uker, hvis du da ikke ser parring så klart. Er mange oppdrettere som har avlet rotter i mange år som sier de aldri skiller før 5 uker, gjerne venter til helgen etter de har blitt 5 uker også.
Når du har de ute kan du jo starte med en mindre gruppe, kanskje smart å se om begge mammene kjenner hverandre igjen og går godt sammen før du tar ut noen unger. Alle trenger jo ikke være ute samtidig
Får prøve med noen om gangen ja
Kan ikke vente med å skille de til helga etter de er fylt 5 uker, da de er født en helg. Det vil si at de er 6 uker, og da er nok løpet kjørt
Får se vente til de er 5, og så skille de.
Tenkte de skulle få beholde hver sin datter, at vi har 4 igjen.
Oi! Så store de har blitt! Det er jo super morro Når du skiller guttene fra mor er det gjerne sånn at man må vende moren fra guttene, sakte men sikkert! Prøv å sette moren inn til dem litt og litt og flytt hun tilbake til jentene igjen!(Dette har jeg i hvertfall lest i en bok om tamrotter jeg har...) Sånn at det ikke blir et "sjokk" for guttaboys og gå fra mamma
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09