Hei.
Jeg overtok min lillesøsters rotter ved juletider da hun ikke kunne ha dem mer på hybelen hvor hun studerer. Det har gått over all forventning, og vi har blitt veldig glade i de to små. Etter at en venninne av søsteren min måtte avlive en av rottene sine, har vi nå overtatt hennes andre rotte også. Det går veldig fint med de tre, men mine/våre rotter har aldri tisset i hengekøyen sin, de går på do i doen og de gnager ikke på ting de ikke skal gnage på. Nyrotten derimot tisser masse i hengekøyen, har enda ikke lært seg til å gå på do, og gnager mye. Jeg er litt bekymret for hvordan dette skal gå. Kommer nyrotten til å lære seg det de andre kan, eller kommer den til å lære alle disse nye uvanene til mine rotter.
Jeg får bare håpe at det går seg til, men dersom noen har gode råd setter jeg stor pris på det.
På forhånd takk fra meg og rottene.
Ny rotte, nye uvaner
Moderator: Moderatorer
Det er ikke godt å si hvor lette det blir å lære den nye av med uvanene. Gnaging kan være på grunn av stress - selv om rotta ellers virker rolig, er det jo en belastning å komme til et nytt sted med nye rotter. Jeg vet ikke om du har noen tre-saker i buret (grener, f.eks.) den kan gnage på - det kan kanskje spare hengekøyen litt
Og hvis det er stress, går det nok over.
Rottetoalett er visst noen som enkelte rotter synes er en god idé, og andre rotter saboterer. Du kan forsøke å plukke opp rosinene og legge dem i toalettet i en periode. Hvis det hjelper er det jo flott. Mine herremenn har bare bestemt seg for at de ikke VIL ha toalett, dessverre. Jeg laget toalett til dem, og noen av dem begynte å bruke det. Men etter et par dager var det noen andre som fant ut at toalettet var et ypperlig sted å sove, så de slengte alle rosinene ut gjennom gitteret og la seg godt til... Etter at jeg fjernet doen har de begynt å bruke den ene hengekøyen som toalett. Derfor sørger jeg alltid for at de har to køyer (eller mer) i buret, og så fjerner jeg rosiner en gang om dagen som om det var den vanlig rottedo.
Tissing i hengekøye derimot vet jeg ikke hvordan man stopper. Dessuten er det vanlig at eldre rotter som har holdt køyene tørre før, blir litt inkontinente med alderen.

Rottetoalett er visst noen som enkelte rotter synes er en god idé, og andre rotter saboterer. Du kan forsøke å plukke opp rosinene og legge dem i toalettet i en periode. Hvis det hjelper er det jo flott. Mine herremenn har bare bestemt seg for at de ikke VIL ha toalett, dessverre. Jeg laget toalett til dem, og noen av dem begynte å bruke det. Men etter et par dager var det noen andre som fant ut at toalettet var et ypperlig sted å sove, så de slengte alle rosinene ut gjennom gitteret og la seg godt til... Etter at jeg fjernet doen har de begynt å bruke den ene hengekøyen som toalett. Derfor sørger jeg alltid for at de har to køyer (eller mer) i buret, og så fjerner jeg rosiner en gang om dagen som om det var den vanlig rottedo.
Tissing i hengekøye derimot vet jeg ikke hvordan man stopper. Dessuten er det vanlig at eldre rotter som har holdt køyene tørre før, blir litt inkontinente med alderen.

-
- Betarotte
Huff det skal ikke være lett. Nå har jeg byttet ut pelletsene med kattesand i doen, og har oppdaget til min store glede at begge de gamle rottene også tisser i doen, de har drevet og tisset i hjørnene for å markere, men nå ser jeg at de bruker kassen. Den nye rotta tisser utenfor, helt vilkårlig over alt i buret. Men hun er nå søt da om ikke annet.
Huset vi fikk med henne var også nedtisset, så nå har jeg skurt det og håper på bedre vaner i framtiden. Er irriterende når man har jobbet og lykkes med to, og så ikke få til den siste. Kan være et spørsmål om tid, men de to vi har har vært så flinke. Tok to dager med to så funket det som gull.
Har dere ellers noen tips for å lære bort rottene fra å krype under tvbordet. Har prøvd å skremme dem med å lage bråk, men det ser ut til at de nå har funnet ut at det ikke er farlig. Vil jo ikke at de skal skade seg eller ødelegge noe. Har ikke noe sikkert rom, og den ene rotten har ikke før kommet i sofaen før hun hopper ned på gulvet. Jeg klarer ikke følge med hele tiden.
Huset vi fikk med henne var også nedtisset, så nå har jeg skurt det og håper på bedre vaner i framtiden. Er irriterende når man har jobbet og lykkes med to, og så ikke få til den siste. Kan være et spørsmål om tid, men de to vi har har vært så flinke. Tok to dager med to så funket det som gull.
Har dere ellers noen tips for å lære bort rottene fra å krype under tvbordet. Har prøvd å skremme dem med å lage bråk, men det ser ut til at de nå har funnet ut at det ikke er farlig. Vil jo ikke at de skal skade seg eller ødelegge noe. Har ikke noe sikkert rom, og den ene rotten har ikke før kommet i sofaen før hun hopper ned på gulvet. Jeg klarer ikke følge med hele tiden.
Hm! Hun er kanskje litt stressa hvis hun gnager mye? Eller? Det kan jo hende også at det bare er fordi hun er ny og usikker og legger av seg tissingen og sånt etterhvert når hun blir litt mere vant til ting 

Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09
Nå går det mye bedre, rottene har det veldig fint, nyrotta er fortsatt litt svinete, og tisser utenfor doen, men størstedelen av rosinene havner i doen så det er vi veldig fornøyde med. Men da hun fortsatt tisser i hengekøyen, og rottene blir usjarmerende gule av å ligge i den, lurer jeg på om det er noe jeg kan gjøre for at de skal lukte bedre, eventuelt se bedre ut. Bading er lite pop og jeg tror ikke det er veldig bra for dem heller.