Vekt på ungene?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rottatouille

Vekt på ungene?

Post by Rottatouille »

Har ikke veid ungene så masse, veide de litt i starten, for å se at de fikk mat fra mammaen. De la fint på seg, fra 5 til 8 gram på få dager. Men nå ble jeg litt bekymra... Tenkte jeg for moro skyld skulle veie den ene ungen og den var 56 gram. Jøss, tenkte jeg, så mye de har gått opp, fra 5 gram til 56.
Men så leser jeg på de andre kullene her inne, og da er de jo bare halvparten av det deres kull ligger på? Huff da, det var ikke noe moro. De spiser jo masse, drikker både fra flaske og mor, og blir større og større dag for dag.

Nå er jo ikke mødrene store rotter, men jeg aner jo ikke hvor store de blir, siden de langt fra er utvokst selv. Noen store rotter blir de nok ikke.

Men hva synes dere om ungene? Er de for små? Er det genetikk som gjør det, eller er de underernærte? :?

(Og dette innlegget aner jeg ikke hvor jeg skulle poste, ble her, rottekull eller generelle rottespørsmål...)

Rottatouille

Post by Rottatouille »

Eller kanskje den skulle vært på for og ernæring :oops:

Rottatouille

Post by Rottatouille »

Mor veide forøvrig 235 gram nå, rett etter hun hadde spist biff...

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

hmm, hvor gamle er barna nå? de skal jo helst veie 80g før de forlater mor. Du ser jo best om de er små av vekst eller underernærte, men kanskje litt mer proteiner i fôret til ungene kan hjelpe?

Jeg tilsatte valpe hundefôr til mine.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

De ble født 19. og 20 mai, så de er (11+14 og 10+14) = 25 og 24 dager gamle. Veldig store er de jo ikke, men i forhold til det de fleste avlere her opererer med (tror jeg), er en rotte stor nok til å få et nytt hjem når den er 5 uker og minst 80 g. Jeg tipper dine vil nå 80g før de blir 5 uker, men du kan følge med vekten de neste dagene for å se hvor mye den endrer seg. Det er stor forskjell på rotter i den alderen - og senere - på størrelsen.

Hvis rottene ser ut til å være i godt hold ville jeg ikke bekymre meg så mye om akkurat hva vekten stod på nå. Hvis de er slanke så er babymat og grøt på laktoseredusert melk fin legge-på-seg-kost :)

renya
Webmaster
Kjønn: Kvinne

Post by renya »

Dette er forsåvidt innom eit tema eg veit minimalt om ( som det meste anna. )
Den erfaring med avl eg har, er stort sett frå sau. Söyer som blir para allerede först haust, får mindre lamb enn dei som venter eit år, og om du gjör det samme med deira lamb igjen så får du eit betraktelig mindre lamb enn hos eldre söyer. Men sauer som får fleire lamb har ofte mindre i störrelsen enn sauer som får eitt lamb, osv.

I utgangspunktet vil eg altså tru at det er forholdsvis normalt at dei er "mindre" enn "vanlig", men vekt på rotter varierer jo eindel og. Det er jo fullt mulig at det har vore eindel innavl lenger oppover i familien til dine små, og om dei generellt sett er "små" så virker vel det inn? ( Trur eg? Make-up science ! )

Mine jenter på ca 6mnd veger hendholdsvis 245 og 280 gram, eg synes dei er små :)

Rottatouille

Post by Rottatouille »

Arrrh, skrev et langt innlegg, men så ble det ikke lagret...
Prøver igjen:
De spiser godt, men er litt kresne :roll: Men de får godt med proteiner i kylling og biff, grønnsaker, eggerøre osv. Kattungefor er de ikke sånn videre begeistret for, men valpefor har jeg ikke prøvd. Skal se om vi har litt igjen etter siste hunden.
Men som Renya sier, det har kanskje noe med at de er mange (så jo på Kikky sitt kull, der de var 6 unger, og veeldig store), at mødrene er unge (bare 10 uker selv når ungene kom).
Får fore de det beste jeg kan, så skal jeg nok veie de og se de legger på seg (som matmora som spiser hele døgnet)

Takk for råd og trøst :pir: :konge:

Rottatouille

Post by Rottatouille »

Da var det valpefor, kattungefor og rottefor i burene :P
Blandet med litt gulrøtter, erter og mais. Så er det på vekta i morgen, både for rotter og matmor, må jo spise i solidaritet, ikke sant? :bravo:

Rottatouille

Post by Rottatouille »

Pippi sine er litt tyngre, veide noen, og de ligger på 64-68 gram. De er ett døgn eldre enn Dolly sine, så da er kanskje Dolly sine tyngre i morgen. Får håpe på det.

Nattinatt, nå er det senga neste

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

De blir nok over 80g når de er 5 uker, de var jo en del barn og med unge mødre. tror ikke du skal bekymre deg så mye med hva de veier, emen at de er aktive og i godt hold :)

mine 6 barn er ikke noe å sammenligne med, de var noen kjemper :oops:

Rottatouille

Post by Rottatouille »

Dere skulle ha sett hvordan burene så ut i dag når vi stod opp.. :mrgreen:
Valpeforet var regelrett kastet ut av burene, lå fint på gulvet i stua. Kattematen var fortært, med påfølgende illeluktende bæsjer. :spy:
Dette ville de jo ikke bo i, så avispapiret i bunnen av burene var revet opp, og flyttet opp på en hylle, noe var stappet ut av buret. :lol:

Men lagt på seg hadde de, den som var 56 i går, var 63 i dag :bravo:
Noen jenter er små enda, men det kommer seg.

:sol:

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

Hehe, rampete små barn :lol:

Men godt at de legger på seg, de blir nok store og gode :D

Karen---
Alfatryne

Post by Karen--- »

Så fint at de kommer seg! :D
Men det er vel sånn at de vokser i perioder, noen ganger mer enn andre ganger, sånn som barn gjør ;)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Post Reply