haleløse rotter i norge

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

-TamRotten-

Post by -TamRotten- »

Forkert avl på haleløse ved jeg, kan resultere i deforme rygsøjler og andre rigtigt grimme ting :|
Bare fordi der er nogen der har valgt at avle på haleløse rotter synes jeg ikke gør det i orden!

jeg synes virkeligt man må sige at haleløse er på grænsen til dyreplageri, når man tænker på hvordan rotten bruger halen til at balancere med
og til at regulere kropsvarmen..

Hvis ikke man kan lide rotternes hale synes jeg egentligt man burde finde sig et andet kæledyr.. måske en hamster..
Hvis man ikke kan lide rotternes størrelse kan man købe sig et par mus..

Men det er bare min mening :)

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

jeg sa ingen ting om at det var ok å avle på disse hale løse, jeg sa det var på lik linje med naken rotter og dverg rotter. Og jeg mener man ikke burde avle på disse heller, og sikal man gå nærmere innpå det burde man ikke avle dobbelt rex, rex, dumbo eller rotter i annen farge eller avtegning enn en agouti self.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Bare lurer her jeg sitter, ;) Kan enkelte farger i seg selv være hemmende/belastende for en tammrotte?F.eks er det noen sykdomsgener som følger med fargen? :?: (Kan tenke meg at rødøyde har dårligere syn,f.eks.)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

pearl genet er dødlig i dobbeltform, pew rotter er visst mer utsatt for sykdommer og noen farver gir rosa, røde eller ruby øyne som kan virke hemmende for rotter.

av tegninger har vi down under som har blitt dødlig i dobbelt form etter mye ukritisk avl på varianten. man har tegninger med mye hvitt hvor det ikke skal være hvitt som kan føre med seg megacolon.

mer kom jeg ikke på i farta, men rex/dobbelt rex/naken rotte har det vært diskusjoner om tidligere.

MiljamJenta
River avispapir

Post by MiljamJenta »

Kan jeg få spørre hva dvergrotter er ? :hm:
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

det er en mutasjon som har oppstått slik at en ny "rase" innenfor tamrotter har fått mindre ben bygning.

søk på dwarf rats.

tore
Sover i do

Post by tore »

Jeg kan si meg enig i at jeg synes det er uetisk å avle haleløse rotter samt en del andre mutasjoner. Fra et eier-synspunkt så skjønner jeg heller liksom ikke helt hvorfor det skal være så stas å ha kjæledyr med handicap. Kan det ikke heller være stas å ha friske dyr med fungerende pels, øyne, ører, haler osv?

Kirameki
Stjeler mat

Post by Kirameki »

tore wrote:Jeg kan si meg enig i at jeg synes det er uetisk å avle haleløse rotter samt en del andre mutasjoner. Fra et eier-synspunkt så skjønner jeg heller liksom ikke helt hvorfor det skal være så stas å ha kjæledyr med handicap. Kan det ikke heller være stas å ha friske dyr med fungerende pels, øyne, ører, haler osv?
Well spoken ;)
Vega, Kummin, Timian og bruktrotten Stina <3

† Luna 13/11-2007 - 05/08-2009 <3
† Minerva 13/11-2008 - 05/11-2009 <3
† Manti 25/04-2008 - 19/02-2010 <3
† Karla 9/1-2008 - 5/3-2010 <3
† Bellatrix 13/11-2008 - 25/5-2010 <3

Post Reply