Dere som har Venezia..

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Mister
Stjeler mat

Dere som har Venezia..

Post by Mister »

Har noen spørsmål om Venezia Chinchillaburet. :)

- Er det billigst å bestille det på burexperten.no?
- Hvor har dere det plassert?
- Hva kostet buret, med porto/toll og alt til sammen?
- Hvilke underlag bruker dere i buret?
- Hvilke leker/utstyr har dere i buret?
Trenger ei lita oversikt over hva jeg kan bestille som garantert kommer til å passe, slik at jeg slipper å bruke masse penger på innredning som ikke passer i buret. (Feks. hengekøye.)

Og en ting jeg har lurt litt på. Er det lurt å bruke håndklær som underlag? Kan jeg bruke det som underlag i Veneziaburet? Hva er positivt/negativt med å bruke håndklær?

Noe annet til slutt som jeg burde vite om buret? Tips? :mrgreen:

Takk på forhånd.
:sol:

Randi
Betarotte

Re: Dere som har Venezia..

Post by Randi »

- Det billigste er jo hvis du finner det brukt. :pir: Hvis ikke tror jeg burexperetene er det billigste alternativet(selv om prisene der har steget, kjøpte venezian for 2000 kr for 2 år siden).
- Jeg har buret i gangen vår.
- Se på www.burexperten.no Buret koster 2795 kr, frakt 349 altså totalt 3144 kr.
- Jeg bruker avispapir og -stimler i bunnene og har en ilderdo med Yesterdays news i ett hjørne.
- Jeg har Jennyhyller, fat, kurver og bokser jeg har borret hull i og henger opp med strips, termoser, hus, hengekøyer som er putetrekk el. Har en del gardinstoff og håndklær i buret som kos. Jeg er veldig fornøyd med å ordne utsyret selv, synes mye av det i dyrebutikkene ikke er så fint og det blir uansett fort ødelagt så dumt å betale så mye for det. Og så er det gøy å lage ting selv. :rottehode:

Det er mulig å bruke håndklær, men disse må du vaske minst én gang i uka. Jeg bruker en del stoff i buret i kurvene ol men på bunnen har jeg avispapisr da rottene liker å lage reder med det.

Jeg er fornøyd med buret. Synes det er lett å vaske og det er lett å demontere. Etter to årsbruk er det blitt noe rust i ramma, men ikke noe som er farlig for rottene eller som ødelegger inntrykket.

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Så vidt jeg husker fulgte det med et sovehus i tre til Chinchilaburet? Med min Venezia kom det også en matskål som jeg aldri fant ut hvordan skulle festes (jeg prøvde heller ikke så lenge, siden jeg hadde nok skåler). Trehyllene som kom med tok jeg ikke i bruk. De må behandles med mange lag maling eller lakk for å ikke lukte etter kort tid - og da fikser jeg heller noen hengekøyer.

Den største utfordringen med Venezia'en hos meg er å hindre at rottene faller langt hvis de faller utfor en hengekøye. Jeg har funnet ut at bordløpere er store og gode hengekøyer som tar av for fall. To slike i hele burets bredde hjelper godt på :)

heidiii
Betarotte

Post by heidiii »

Jeg har ikke dette buret, men ang. håndklær er det det vi bruker hos meg (og avisstrimler i kurver og slikt for moro). Vi bytter på buret ett par ganger i uka, og særlig om sommeren blir det en del vask, men siden jeg for det meste har brukt våre gamle, slitte håndklær og billige hvite fra IKEA, har jeg for lengst begynt å spare penger på dette i forhold til kjøpestrø - jeg begynte å huse rotter i januar/februar i år. (Bruker man aviser sparer man jo også). Det viktigste blir uansett at mine gutter liker håndklærne.

Andre positive ting er at det absorberer lukt veldig bra, i forhold til enkelte typer strø er det mykt å trå på og dermed bra for fotsålene, som gjenbruk er det relativt miljøvennlig, det støver veldig lite og hvis du bruker lyse håndklær får du lett øye på eventuelt blod.

Mister
Stjeler mat

Post by Mister »

Tusen takk for svar alle sammen! :bravo:
Tror jeg går for et Venezia Chinchillabur i fremtiden når jeg skal skaffe meg rotter.

Dette med håndklær skal jeg også teste ut! Her i huset har vi ikke akkurat mangel på gamle håndklær, så om rottene blir fornøyd går jeg for det. :) Eventuelt ha litt avispapir, annet strø og stoff oppi kurver ol. :)

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Jeg liker buret veldig godt.Tidligere brukte jeg GNAVZ i bunnen men nå bruker jeg det bare i doen,en isboks med to sider avklipt.Nå har jeg aviser og håndklær i bunnen.Slenger også inn noe dopapir som de får ordne med som de vil.Det absorberer mye tiss og er lett å ta ut.Ellers har jeg en hylle til maten og hengekøyer av oppklipte fleecepledd,som jeg fester med klesklyper i taket.Har også tykke greiner stående i buret.På taket har jeg håndklær/tepper.Burdøren står for det meste åpen så de tilbringer mye tid på taket.Buret står i en "bakkrok" på kjøkkenet.Passer på at det er varmt og godt der siden buret er så lavt i bunnen. :rottehode:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply