Stakkars rotter
Moderator: Moderatorer
-
- Stjeler mat
Ja men har man et høyt bur med gravevennlig bunn så kan jeg ikke se problemet, hva er det f.eks ørkenrotter (eller rotter) skal ha å spise som den andre ikke kan spise
:
Syns egentlig det høres litt "rasistisk" ut. Rotte og ørkenrotte nei fysj da så ekkelt
Kjenner forresten flere marsvin som har bodd lykkelig sammen med kaniner hele sitt liv uten at noen av dem har tatt skade av det

Syns egentlig det høres litt "rasistisk" ut. Rotte og ørkenrotte nei fysj da så ekkelt

Kjenner forresten flere marsvin som har bodd lykkelig sammen med kaniner hele sitt liv uten at noen av dem har tatt skade av det

-
- Stjeler mat
Ja men disse har jo bodd sammen lenge så da gjelder jo ikke det.
Man kan ikke bare si at to arter skal ikke bo sammen, punktum.
Og ihvertfall ikke kontakte en person som har to arter sammen hvor det fungerer fint for begge dyrene BARE for å si at de ikke skal bo sammen uten at det er noen skadelig grunn til det.
Jeg vil tro at så lenge begge trives med samboerskapet så må det jo i bunn og grunn være bedre enn at de sitter alene i hvert sitt bur og sturer.
Syns enkelte ganger at det er litt lettvint å si at sånn skal det ikke være bare fordi det ikke er det optimale
Man kan ikke bare si at to arter skal ikke bo sammen, punktum.
Og ihvertfall ikke kontakte en person som har to arter sammen hvor det fungerer fint for begge dyrene BARE for å si at de ikke skal bo sammen uten at det er noen skadelig grunn til det.
Jeg vil tro at så lenge begge trives med samboerskapet så må det jo i bunn og grunn være bedre enn at de sitter alene i hvert sitt bur og sturer.
Syns enkelte ganger at det er litt lettvint å si at sånn skal det ikke være bare fordi det ikke er det optimale
Jeg har egentlig litt delte meninger; Jeg hadde ikke satt to arter sammen selv - på grunn av slåssfare, ulike behov, ulike kommunikasjonsformer og dermed en situasjon hvor man kan være to i å være alene- men det finnes tilfeller hvor alt tyder på at to ulike arter ikke bare kan bo fredelig sammen, men også vise tegn på at de har det svært godt og utvikle flokkatferd.
En vinterhvit dverghamster jeg tok inn for ett år siden var gravid, og en av ungene hennes ble omplassert til et hjem hvor han ble satt sammen med en mus, og de viser alle tegn på å virkelig være bestevenner og stortrives sammen: De spiser sammen, løper i løpehjulet sammen, sover sammen, pusser hverandre (flokkatferd!), leker og har aldri vist en smule av aggresjon overfor hverandre. Musa viste tegn på depresjon og sorg etter tapet av den forrige burkameraten, men det endret seg etter raskt etter introduksjonen. Jeg vil ikke si at det er galt at de to bor sammen.
En vinterhvit dverghamster jeg tok inn for ett år siden var gravid, og en av ungene hennes ble omplassert til et hjem hvor han ble satt sammen med en mus, og de viser alle tegn på å virkelig være bestevenner og stortrives sammen: De spiser sammen, løper i løpehjulet sammen, sover sammen, pusser hverandre (flokkatferd!), leker og har aldri vist en smule av aggresjon overfor hverandre. Musa viste tegn på depresjon og sorg etter tapet av den forrige burkameraten, men det endret seg etter raskt etter introduksjonen. Jeg vil ikke si at det er galt at de to bor sammen.
-
- Gammelrotte
Det er en veldig stor forskjell på mus og dverg hamster og på rotte og ørken rotte.. Noe av det som er viktigst for meg er at de har totalt forkjelige næringsbehov..En ørkenrotte er en gnager (etter som jeg har forstått) og en rotte er altetende akkurat som oss mennesker. Så hvis disse to dyrne går sammen kan de faktisk bli direkte syke..
Enten vil rotta få mangelsykdommer pågrunnav den kun har fått "gnager fôr" eller så kan ørenrotta bli syk fordi den har spist maten til rotta, der det er mange mineraler og vitaminer som den ikke trenger.. Og det er også grunnen til at marsvin og kanin ikke skal stå sammen.. Selv om de begge er gnagere, trenge feks marsvinet ekstra C-vitamin da den ikke produserer nok sjøl, mens en kanin derimot kan faktisk bli syk av for mye C-vitamin å få C-vitamin sjokk!! Det er jo helt innlysende at alle dyr har forskjelige behov.. Det er nettop derfor jeg synst det er idiotisk at det på gnagerblandiger er bilder ( og det står skrevet at det passer for) marvin, mus, kanin, hamster, og rotter!! Et elsempel er at i de fleste blandingene er det hakket/kuttet høy, noe som kan punktere posene til hamstrene og føre til en smertefull død!!
(men det er jo en helt annen diskusjo da
)
Og buret i seg selv er jo helt forferdelig!!
Det har egentlig ingeting å si hviilket dyr som har stått i det.. Jeg ville ikke satt frosken min i det
.. Det er fult av skarpe kanter, og det trekker, og jeg tvilder sterkt på at det er vanntett.. Jeg hadde vært flau hvis jeg hadde hatt et slik bur!! og jeg kan ikke fatte at hun turde å legge det ut på nettet!!
Biamora: Supert at du sa ifra!! Det er lov å si ifra når man reagerer på sånne ting.. Og uansett om dyrene bare sto i det om dagen er det også en forferdelig tanke.. Og hun la veldig mye opp til de konklusjonene vi trakk selv da hun skrev "rotterbur" i overskriften..

Og buret i seg selv er jo helt forferdelig!!

Biamora: Supert at du sa ifra!! Det er lov å si ifra når man reagerer på sånne ting.. Og uansett om dyrene bare sto i det om dagen er det også en forferdelig tanke.. Og hun la veldig mye opp til de konklusjonene vi trakk selv da hun skrev "rotterbur" i overskriften..
Last edited by torasrotter on 19 Aug 2008, 02:56, edited 1 time in total.
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon
-
- Gammelrotte
Hvorfor ikke bare skaffe seg to av samme art i utgangspunktet?? Jeg blir irritert når folk er sånn at jaja, jeg har jo lyst på begge deler, så da setter vi de sammen.. Man tenker ikke mye på dyrenes beste da.. (ikke ment noe personlig mot deg smittogsmule!! Svarer bare på det jeg "reagerer" på)smittogsmule wrote:Jeg vil tro at så lenge begge trives med samboerskapet så må det jo i bunn og grunn være bedre enn at de sitter alene i hvert sitt bur og sturer.
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
Det er ikke noe større forskjell på en mus og en dverghamster enn en brunrotte og ørkenrotte - og alle er gnagere! (Noe kaniner ikke er!)
Jeg har ikke sagt at dette er noe jeg ville gjort, men jeg vil heller ikke være så snever som å bastant si at det aldri kan gå heller. Hvis vi er villig til å anerkjenne våre rotter som individer må vi også anerkjenne at det er så mange individuelle forskjeller at hovedregelen ikke alltid passer de gjeldende individer. Jeg har mange ganger måttet "bryte reglene" med mine pelssamboere, rett og slett for å imøtekomme deres behov.
Og verken ørkenrotter eller rotter skal ha "gnagerfôr"!
Jeg ville heller ikke brukt det buret, men hvor mange var det som tenkte på å spørre om den faktiske situasjonen før man buste ut med akk og sukk? Rottene har ikke stått ute siden mai, de har stått ute på lufting av og til siden mai. Det er mye jeg reagerer på av tvilsomt stell, men det gjelder da sannelig her inne på forumet også - selv hos de mest selvhøytidelige her inne.
Jeg har ikke sagt at dette er noe jeg ville gjort, men jeg vil heller ikke være så snever som å bastant si at det aldri kan gå heller. Hvis vi er villig til å anerkjenne våre rotter som individer må vi også anerkjenne at det er så mange individuelle forskjeller at hovedregelen ikke alltid passer de gjeldende individer. Jeg har mange ganger måttet "bryte reglene" med mine pelssamboere, rett og slett for å imøtekomme deres behov.
Og verken ørkenrotter eller rotter skal ha "gnagerfôr"!
Jeg ville heller ikke brukt det buret, men hvor mange var det som tenkte på å spørre om den faktiske situasjonen før man buste ut med akk og sukk? Rottene har ikke stått ute siden mai, de har stått ute på lufting av og til siden mai. Det er mye jeg reagerer på av tvilsomt stell, men det gjelder da sannelig her inne på forumet også - selv hos de mest selvhøytidelige her inne.
Jeg syns det var bra at du ringte! Fikk lyst selv. Syns det var helt på trynet å legge det ut på finn.no "buret" så jo helt falle ferdig ut. Kunne vel hell ha kasta buret en å gi det bort. Så ikke ut som et dyr hadde hat godt ut av å være i det buret..
Ble nesten litt sur på hun.. Må nesten si meg enig i at det nesten ser litt dyreplageri akti ut.
Er foresten enig med Kikky hær. En tamrotte å en ørkenrotte skal jo ikke ha det samma å spise. Er jo en grunn for at det er forskellig mat til forskellige dyr. Pluss at det er 2 forskellige arter. Rotter skal være sammen med rotter. Å en ørkenrotte skal være sammen med en ørkenrotte. Er nå min mening da.
Ble nesten litt sur på hun.. Må nesten si meg enig i at det nesten ser litt dyreplageri akti ut.
Er foresten enig med Kikky hær. En tamrotte å en ørkenrotte skal jo ikke ha det samma å spise. Er jo en grunn for at det er forskellig mat til forskellige dyr. Pluss at det er 2 forskellige arter. Rotter skal være sammen med rotter. Å en ørkenrotte skal være sammen med en ørkenrotte. Er nå min mening da.
Last edited by Vimsa on 19 Aug 2008, 15:45, edited 1 time in total.
Hun har faktisk laget en NY anonse på finn.no
MEN nå har hun ikke lakt ut bilde av buret.
http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... .svl=Bilde
MEN nå har hun ikke lakt ut bilde av buret.
http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... .svl=Bilde
Nå har jeg spurt min lillesøster, som da har ørkenrotter, om forholde rotte/ørkenrotte. Konklusjonen er vel at det kan være en overhengende fare for at ørkenrotta blir syk av å stå lenge sammen med en rotte, noe som i grunnen skriver seg fra maten. Ørkenrotter er mye mer sårbar i forhold til sukker og sukkerarter og utvikler raskt sukkersyke, eller rett og slett går i sjokk om de får for som ikke er spesialtilpasset nettopp denne arten. Det er ikke bare sukker og sukkerarter som er problematisk, men nå gjorde ikke jeg et dypdykk i dette, trakk bare konklusjonen at det er uheldig for ørkenrotta spesiellt. En annen ting er jo at ørkenrotta lever gjerne opp til 8-10 år, noe som vil si at dette individet vil stå alene resterende 6-8 år om den ikke blir satt sammen med en artsfrend eller nye rotter hvert annet år. Og ørkenrotter krever mer omgang og stell for å få tamme, og er mer ømtålelig for store endringer i omgivelsene.
Uff! Også bor den med ørkenrotter også! Huff, huff...
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09
Jeg er i grunn enig at det i de fleste tilfeller er heldigst å holde burdyr av samme art sammen, spesielt når det gjelder ørkenrotter, chinchillaer og andre smådyr som har spesielle ernæringsbehov. Selv ville jeg aldri holdt mus, rotter eller hamster sammen med andre arter.
MEN.
Jeg har aldri helt sett problemet med å holde marsvin og kanin sammen. Jeg vet mange mener det er uforsvarlig, noen går så langt som å kalle det dyreplageri, og kikky nevnte i et tidligere innlegg at det var dumt gjort.
Det jeg har erfart fra å jobbe i dyrebutikk der vi i mange tilfeller holdt marsvin og kaniner sammen, er at så lenge individene går overens stortrives de som burkamerater! De koser og leker og vasker hverandre. Hos oss fikk alle marsvinene c-vitaminer gjennom drikkevannet, og det har vi fått bekreftet av flere veterinærer at ikke er farlig for kaninene. Av fór fikk de det vi kaller en kaninblanding, men som i kombinasjon med ekstra c-vitamin også er fullverdig marsvinfor.
Sålklart ville det ikke fungert å holde to forskjellige dyr sammen om de trengte forskjellig mat, men akkurat med marsvin og kanin går jo det bra.
Så jeg lurer på om noen vil utdype hva de mener om saken?
MEN.
Jeg har aldri helt sett problemet med å holde marsvin og kanin sammen. Jeg vet mange mener det er uforsvarlig, noen går så langt som å kalle det dyreplageri, og kikky nevnte i et tidligere innlegg at det var dumt gjort.
Det jeg har erfart fra å jobbe i dyrebutikk der vi i mange tilfeller holdt marsvin og kaniner sammen, er at så lenge individene går overens stortrives de som burkamerater! De koser og leker og vasker hverandre. Hos oss fikk alle marsvinene c-vitaminer gjennom drikkevannet, og det har vi fått bekreftet av flere veterinærer at ikke er farlig for kaninene. Av fór fikk de det vi kaller en kaninblanding, men som i kombinasjon med ekstra c-vitamin også er fullverdig marsvinfor.
Sålklart ville det ikke fungert å holde to forskjellige dyr sammen om de trengte forskjellig mat, men akkurat med marsvin og kanin går jo det bra.
Så jeg lurer på om noen vil utdype hva de mener om saken?
MacGyver og Chuck Norris - Lillerott og Storerott<3