marsvin-sele er for stor, hamster-sele for liten og de fleste rotteseler har elendig passform og er ubehagelige for rotta. jeg prøvde leeeeenge å både finne den perfekte sele og å venne rottene til å bruke den, men jeg måtte gi opp hele prosjektet. Mest fordi rottene hata det, og det er egentlig helt unødvendig med sele. Når jeg har med rottene rundt så fraktes de i en fancy bag som egentlig er til små hunder og katter, den elsker de over alt på jord. ellers sitter de på skuldern min eller inni genser/hette. mine kunne aldri finne på å stikke av når de er med rundt, det er de for pysete til
Men hvis man veldig gjerne vil ha sele så er 8-tallssele det beste ja. Da kan man enten kjøpe en hamstersele (den passer noen måneder, avhengig av hvor stor rotta er så klart). 8-talls vil da si at den går rundt halsen, og så i kryss over ryggen/under magen og så rundt magen igjen. Altså som et 8-tall rundt rotta. Til dette kan man også bruke tynne utstillingsbånd til hunder, som består av en lang tynn snor som ender i en regulerbar sirkel som kan dandere i et 8-tall rundt rotta si.