Farger og adtferd????

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

melody: tja de fleste rotter jeg har vert bortig har vert kjempe tamme og kosete..men de fleste huskyene har vert reserverte , skye og ville...umulige å få ut av burene sine ikke engang med rottegoderi eller ost eller annent smakfullt......har bare vert borti en tamm husky rotte..
Ikke vet jeg de er vel folk som har avla dem slik da

Melody
Alfatryne

Post by Melody »

Tviler på at det har noe med huskytegningene å gjøre. Det er nok mer naturlige tilfeldigheter som har gjort at de huskyene du har sett har vært slik.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Melody: ja det har du rett i det...Men jeg skjønner alikevel ikke hvorfor de fleste huskyer som jeg har vert bortig har vært så ville??? og få hetterotter er slik...jeg skjønner det bare ikke..det må vere noen som bare avler på fargen da og ikke adtferd.. :?

Jorunn
Klatrer på møblene

Post by Jorunn »

De 3 huskyene jeg hadde tidligere hadde bra temperement. Det eneste jeg la merke til var at de var større enn de andre og hadde en lengre kroppsfasong...+ at øynene var mer utstående.

piopio

Post by piopio »

Eg hadde to huskybrødre, de var like forskjellige både i størrelse og temperament. Den ene er snill som dagen er lang, gnager ikkje og kanskje litt skvetten, men likevel menneskekjær. Den andre var uredd og hisseg, og gnog på alt, tissa overalt og kunne bite skikkelig. Dei var søsken, men to forskjellige personligheter, Har bare den ene idag. Og den jomper fornøyd rundt. Døra er nesten altid open når vi er tilstede. Og det er vi ofte. :)

kriztin

Post by kriztin »

Rottene har jo hjernen som ligner mest på en menneskehjerne. Da vil jeg *anta* at det går like mye på tegninger hos rottene som hudfarge hos menneskene, nemlig at oppførsel og tegninger ikke har noen sammenheng. ..

Kristin

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

hhmmm joa...de fleste rotter blir tamme det vet jeg selv...men jeg bare lurte siden det er slik men andre dyr av fargen er over atferden

Siva

Post by Siva »

jeg tror at fargen sier hvor mye av rotte atferden er..enig med alues

collaitz

Post by collaitz »

Der er ikke sammenhæng mellem nogen dyrs temperament og deres farver - heller ikke ved hunde, katte osv.

Grunden til at man kan opleve at f.eks nogle typer hunde er mindre omgængelige end andre går tilbage til det, der er avlet efter.

Hvis man f.eks gerne vil have grønne hunde med røde striber, så avler man efter de farver, uden at kigge på temperament og adfærd. Og når en ny farve/variant dukker op laver de fleste avlere indavl for at få denne frem. Så man forstærker altså de negative tendenser, som dyret har i tilgift til at få farven/varianten frem. Altså de tendenser man ser vil ligge i linien, men ikke have noget at gøre med farven.

Det er det samme for sygdomme. Man kan ikke linke en bestemt sygdom til en besteme race/type, men til de linier de kommer fra. F.eks skulle schæfere være disponeret for HD (hofte dysplasi), men det har ikke noget at gøre med, at de er schæfere. Derimod hænger det sammen med, at nogle avlere tidligere har prøvet at fremme bestemte træk, hvorved de gik på kompromis med dyrets velvære.

Locked