Vegansk diett

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

heidiii
Betarotte

Vegansk diett

Post by heidiii »

Særlig i de engelsktalende landene er det mange i dyrerettighetsbevegelsen som gir dyrene de huser en vegansk diett med stor suksess. (God vekt, lite sykdom, lang levetid etc.) Er det noen her som har erfaring med veganske rotter?

http://glutenfreevegan.wordpress.com/20 ... /rat-diet/

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Jeg fórer guttene mine med veganermat 6 dager i uken, og så får de litt egg, fisk eller kjøtt på søndager :spise: Så det teller vel ikke helt... (Smårottene får mer middagsrester enn fullt utvokste.) Hadde jeg vært vegetarianer ville nok rottene mine fått vegetardiett. Men i naturen spiser rotter kjøtt når de kommer over det, så jeg kan ikke tro at litt kjøtt en gang i blant skader dem. Det er alltid snakk om mengder!

Men jeg ser at "aldri-listen" i artikkelen inneholder appelsinjuice og rå peanøtter, med hensyn til nyreskader og muggsopper. Appelsiner har vi diskutert før, og grensen for nyreskade er så høy at rottene skal gumle appelsinskall daglig i ukevis for å nå opp i merkbar effekt. Juice inneholder vesentlig mindre nyreskadelige stoffer. Muggsoppene det er snakk om på peanøtter er aflatoksiner, og jeg tror ikke de utgjør noe problem i Norge. Om kasein sies det at stoffet øker sjansen for tumorer. Det er for så vidt riktig at en gruppe forskere kom fram til dette, men andre har konkludert med at høyt kaseininntak beskytter mot brysttumorer hos hunnrotter...det er vel den vanligste tumorformen, og den som gir størst helsegevinst å redusere.
http://cancerres.aacrjournals.org/cgi/r ... 12/905.pdf

Jeg ville tippe at det som slår sterkest ut helse i på denne rottedietten er varierte bær og grønnsaker :)

heidiii
Betarotte

Post by heidiii »

Det er ikke det at jeg tror kjøtt er skadelig for rottene men for de dyrene kjøttet kommer fra ;) Jeg er nesten veganer nå, og syns det hadde vært greit å også holde rottene på en vegansk diett. Men jeg ville på forhånd undersøke om det er forsvarlig, så jeg har lest en del på nettet. Samboeren min er kjøtteter, så det vil nok ikke bli 100% vegansk uansett, men så godt som alle middagsrestene og snacksen er vegansk nå.

Bruker du pellets/rottefôr eller gir du bare vanlig mat?

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Jeg bruker en blanding av forskjellige tørrfór til rotte, litt avhengig av hva jeg får tak i. Så får de ferske grønnsaker eller bær hver dag i tillegg.

-TamRotten-

Post by -TamRotten- »

Dyr skal have det foder der svarer til deres behov! ikke til behovet for de mennesker der ejer dem :-x

Rotter har fx. brug for Protein i deres foder, det kan man ikke lave om bare fordi man selv er veganer :|
Så må man købe sig et dyr der lever af grønnsaker, hvis man ikke vil fodre med protein :)

heidiii
Betarotte

Post by heidiii »

Rotter er ikke kjøttetere, de er omnivorer som oss mennesker. Vi mennesker kan leve godt på en vegansk diett og det kan jeg se at også rotter kan. Det handler ikke om at jeg skal prakke på dem min diett heller, det var et spørsmål om de kan leve godt på det, og når det så er mulig ser jeg ikke hva problemet er. Og hvis du tror det er et problem å få i seg nok aminosyrer/protein på en vegansk diett forelår jeg at du leser deg litt opp på ernæring ;)

-TamRotten-

Post by -TamRotten- »

heidiii wrote:Rotter er ikke kjøttetere, de er omnivorer som oss mennesker. Vi mennesker kan leve godt på en vegansk diett og det kan jeg se at også rotter kan. Det handler ikke om at jeg skal prakke på dem min diett heller, det var et spørsmål om de kan leve godt på det, og når det så er mulig ser jeg ikke hva problemet er. Og hvis du tror det er et problem å få i seg nok aminosyrer/protein på en vegansk diett forelår jeg at du leser deg litt opp på ernæring ;)
Rotter har et større behov for protein end mennesker :)

Jeg synes ikke at det er en optimal kostplan for rotter, det er så bare min mening, og du har din :)

Men spørgsmålet er så også om man gør det for rotternes skyld eller ens egen?
Rotter er nemlig ligeglade, de tænker ikke over hvad der er etisk korrekt at spise :)

heidiii
Betarotte

Post by heidiii »

-TamRotten- wrote:
heidiii wrote:Rotter er ikke kjøttetere, de er omnivorer som oss mennesker. Vi mennesker kan leve godt på en vegansk diett og det kan jeg se at også rotter kan. Det handler ikke om at jeg skal prakke på dem min diett heller, det var et spørsmål om de kan leve godt på det, og når det så er mulig ser jeg ikke hva problemet er. Og hvis du tror det er et problem å få i seg nok aminosyrer/protein på en vegansk diett forelår jeg at du leser deg litt opp på ernæring ;)
Rotter har et større behov for protein end mennesker :)

Jeg synes ikke at det er en optimal kostplan for rotter, det er så bare min mening, og du har din :)

Men spørgsmålet er så også om man gør det for rotternes skyld eller ens egen?
Rotter er nemlig ligeglade, de tænker ikke over hvad der er etisk korrekt at spise :)
Det vet jeg, men det betyr bare at de da kan få mer mat med høyere konsentrasjoner av aminosyrer enn det jeg trenger å tenke på til meg selv. Dette er ikke noe jeg ville tenkt på om det ikke var mulig å holde sunne vegane rotter, jeg er ikke uansvarlig :)

Jeg vet også at rottene ikke vil bry seg fra eller til, men etter mitt syn er det da desto større grunn til å ikke la deres kost bidra til den torturen vi påfører dyr i kjøttproduksjonen. Jeg hjelper rottene ved å gi dem et godt hjem når de ellers var valgt bort av andre (jeg er egentlig mot kjæledyrhold), og rottene kan så hjelpe andre dyr ved å ikke spise dem. I naturen er det selvfølgelig annerledes, men så holder heller ikke rottene i vill tilstand slaver slik vi mennesker gjør.

Når du spør meg om jeg ønsker å holde rottene på en vegansk diett for min eller deres del, kan jeg spørre deg om du holder rotter for din eller deres del...

-TamRotten-

Post by -TamRotten- »

Jeg holder rotter for min egen skyld, alt andet ville jo være løgn :D
Og netop fordi vi holder rotter i bur (for vores skyld) kan jeg personligt godt lide at efterligne deres naturlige forhold så meget som mulig, deriblandt deres foder :)
Mine får fx. kogte æg, melorme, græshopper og biller og selvfølgeligt også en masse grønnt :)

Jeg synes det er en meget interresant artikel du har fundet, og hvis man virkeligt kan få det til at fungere uden at det skader dyrene synes jeg egentligt at det er okay. Så længe man gør det for dyrenes skyld og ikke for ens egen :)

heidiii
Betarotte

Post by heidiii »

Selv om jeg ikke synes vi bør holde kjæledyr i det hele tatt, er jeg enig i at de som nå lever i bur bør få leve et så godt liv som mulig, men så må vi alle gjøre avveininger og finne den måten som gjør mest godt og minst skade :)

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

ikke spor helt av nå da dere, vi har vel en annen tråd med akkurat samme innhold?(for/imot burdyr)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

heidiii
Betarotte

Post by heidiii »

Det er jo egentlig det samme, altså, grunnen til å bli veganer er den samme som til å ikke se på kjæledyrhold som moralsk forsvarlig, det henger sammen og utgangspunktet er det samme.

macgyver
Stjeler mat

Post by macgyver »

jeg trodde rotter trengte animalske proteiner? som de i naturen får gjennom enten kjøtt eller f eks insekter. eller fugleegg. nå har ikke jeg lest artikkelen du henviser til (jeg er lat i dag), men hvis rotter er avhengige av animalks protein går jo ikke det helt overens med å leve på vegandiett.
MacGyver og Chuck Norris - Lillerott og Storerott<3

Karen---
Alfatryne

Post by Karen--- »

ja, enig! skal de ikke ha litt av hvert?
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

heidiii
Betarotte

Post by heidiii »

Vi deler jo protein inn i animalsk og vegetabilsk, men det skillet er egentlig litt villedende. Proteiner er jo sammensatt av aminosyrer, og de gruppene av aminosyrer vi finner i animalske varer er annerledes enn de vi finner i vegetabilske. Men det betyr ikke at veganisme er usunt, og at vi ikke får alle de aminosyrene (som kroppen vår setter sammen til proteiner), det betyr bare at maten vi spiser (med aminosyrene derfra)komplementerer hverandre i litt andre sammensetninger. Så egentlig er et protein et protein.
Men så er det selvfølgelig snakk om mengde, og det er mer proteiner i animalsk "mat" enn i det meste av vegetarmat. Unntaket er selvfølgelig soya, og så kommer ulike nøtter, frø og belgfrukter. Men det betyr egentlig bare at man må sette sammen dietten på en litt annen måte enn til f.eks. mennesker. Veganske hunder får gjerne mye linser og soya - selvfølgelig sammen med annen mat.

Post Reply