Tiannina: vanligvis tar jeg med Sam på badet og lar ham løpe rundt mens jeg dusjer, uten å prøve å bade ham. Innbiller meg at det har gjort at han ikke er så redd for dusjen.
Jeg tar Sam med inn i dusjen kanskje annenhver uke. Da setter jeg dusjen på lunken, svak stråle, holder Sam i et godt tak og skyller fort under dusjen (unngår å væte hodet/ørene). Såper inn magen med en liten mengde Asan (!), skyller fort vekk etterpå. Det er viktig at du holder fast rotta slik at den ikke kan sprelle seg løs og falle i gulvet. Jeg setter meg på huk i tilfellet han skulle klare å komme seg løs,da er ikke veien ned til gulvet så lang.
Nå er Sam ganske robust og spreller ganske lite, og piper aldri. En gang begynte han til og med å gnisse tenner og lukket øynene andektig...varmt vann på magen var visst litt godt..
Tips! Når jeg vasker buret fyller jeg burbunnen med passe varmt vann og lar ham vasse rundt i den og "fange" erter; dette liker han veldig godt så han er nok ikke veldig redd for vann.
Når Sam er ferdig vasket lar jeg ham krype inn i en håndklehaug og lar ham stelle seg til han er helt tørr. Jeg setter alltid opp varmen på baderomsgulvet litt ekstra når jeg skal bade Sam, slik at han har et varmt rom å tørke i.
Som presisert tidligere i tråden er det ingen rotter som MÅ vaskes, men jeg er litt allergisk mot rottetiss og reagerer mer når Sam har sauset seg inn i tiss et par uker.
Har ingen schnuskier for tiden

..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.