Jeg synes ikke at manglende stamtavle er god nok grunn for å utelukke en rotte for avl. Og skal man bruke stamtavleløse rotter, er det en del fordeler ved å bruke hanner, siden man da kan se an helsen deres lenger.
Nå har jeg ikke vært inne på hjemmesidene til Tinkerbell, så jeg forholder meg bare til Tigergutt. Hvis jeg skulle bruke en hanrotte uten stamtavle ville det vært en del spørsmål jeg ville ha likt å finne svar på først. Jeg går da ut fra at rotta er frisk, uten kjente arvelige skavanker, kontaktsøkende, er snill mot mennesker og mot burkameraten(e).
1) Er det mulig å få noen opplysning om søsken? Selv om foreldrene er ukjente, kunne det tenkes at du kjente noen som hadde kjøpt søsknene, eller kunne komme i kontakt med dem.
2) Hvordan fungerer hannen i flokk, og var det noen spesielle problemer i forbindelse med puberteten?
3) Hvordan reagerer rotta på introduksjoner med rotteunger og voksne hanner?
4) Hvordan reagerer rotta på brå lyder, nye situasjoner, andre mennesker enn nærmeste familie?
Hvis rotta består "trausthets-testene", pkt. 2-4 ville jeg se på ham som en kandidat til avl. Det går ikke an å vurdere ut fra nettsidene dine om Tigergutt fyller de kriteriene. Det jeg derimot la merke til var vekten hans. Den ligger betydelig under gjennomsnittsvekt for hanner hvis den stemmer. Hvis man skal velge å avle på en rotte som avviker betydelig fra standard, ville det være naturlig å finne en hun som kunne kompensere for størrelsen. Det vil si en hunrotte som er godt over gjennomsnittlig stor uten å være fet.