Om å levere til dyrebutikker

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Babbett
Sover i do

Post by Babbett »

Med tanke på hvor mye tid mange oppdrettere bruker på å bygge opp en bra kontakt med sine kjöpere FÖR de blir "godkjendt" så föles det å levere til dyrebutikk som en lettvint lösning der rottene lett kan bli impulskjöp.
De fleste omplasseringrotter kommer fra dyrebutikk, bare det i seg selv er grunn nok til å väre i mot noe sånt.
Mvh. Ann E.

MiljamJenta
River avispapir

Post by MiljamJenta »

Fin ordning, men er du ikke redd for at rottene eventuelt må stå alene hele livet etter de har vert hos dyrebutikken? :?:
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

Karen---
Alfatryne

Post by Karen--- »

Får du vite hvem de kommer til forresten? :?: Etter som at det var privat og sånn!
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Hvis jeg var i den situasjonen at jeg hadde noen rotteunger jeg ikke kunne finne kjøpere til, ville jeg heller ha spurt om å få lov til å sette opp en plakat i dyrebutikken. Da ville salget ha gått via meg, dyrebutikken hadde sluppet å betale for stell av rottene, og de ville antagelig fortsatt få salget av bur og mat :)
De fleste omplasseringrotter kommer fra dyrebutikk, bare det i seg selv er grunn nok til å väre i mot noe sånt.
Uh, det tror jeg er misforstått statistikk...
De fleste omplasseringsrotter i Norge kommer vel fra dyrebutikk fordi de fleste tamrotter i Norge kommer fra dyrebutikk ;) Prosentvis tror jeg ikke det er så stor forskjell - og så skal man tenke på hva forskjellen kommer av! Blant annet er det ikke så mange førstegangskjøpere som kjøper fra avler. Siden allergi som oftest melder seg i løpet av de første to årene, vil det være en siling av folk som aldri skaffer seg rotter fra avler, fordi de måtte omplassere dyrebutikkrottene pga. allergi. Har man hatt rotte før, vet man også bedre hvor mye arbeid det er med dem og hva det faktisk koster - så jeg regner med at den gruppen som skaffer seg et kjæledyr som de går lei av er silt vekk før de tenker på å kjøpe en stamtavlerotte.

Babbett
Sover i do

Post by Babbett »

Matmor wrote:
Uh, det tror jeg er misforstått statistikk...
De fleste omplasseringsrotter i Norge kommer vel fra dyrebutikk fordi de fleste tamrotter i Norge kommer fra dyrebutikk ;) Prosentvis tror jeg ikke det er så stor forskjell - og så skal man tenke på hva forskjellen kommer av! Blant annet er det ikke så mange førstegangskjøpere som kjøper fra avler. Siden allergi som oftest melder seg i løpet av de første to årene, vil det være en siling av folk som aldri skaffer seg rotter fra avler, fordi de måtte omplassere dyrebutikkrottene pga. allergi. Har man hatt rotte før, vet man også bedre hvor mye arbeid det er med dem og hva det faktisk koster - så jeg regner med at den gruppen som skaffer seg et kjæledyr som de går lei av er silt vekk før de tenker på å kjøpe en stamtavlerotte.
Jeg forstår ikke helt, jeg syns det du skriver understryker det jeg mener 8) ...at risikoen for at rottene ikke får et varigt hjem er större om en leverer rottene til en dyrebutikk enn om en leter etter kjöpere selv og "siler vekk" div. kjöpere.
Mvh. Ann E.

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Så vidt jeg kan se sitter trådstarter sitter med et OBS-kull hun ikke tror hun klarer å finne hjem til på egenhånd. Hvis hun ikke føler hun har mulighet til å beholde rottene mens hun leter, har hun svært begrensede mulighet til å sile kjøpere :(

Post Reply