Avl på stamtavleløse rotter

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Matmor
Gammelrotte

Avl på stamtavleløse rotter

Post by Matmor »

En tråd for stamtavleløs avl, takk :)
Jeg har lyst til å starte med å definere "grader av" stamtavle/stamtavleløs ;)

Pseudo-stamtavleløse: rotten har stamtavle, men det er ikke mulig å komme i kontakt med avler eller andre som har opplysninger om rottens slektninger
Hvis jeg for eksempel fikk importtillatelse fra Finland til å importere et par avlshanner, og jeg ikke kunne få kontakt med avler eller noen andre som kjente linjene før jeg ville bruke en av rottehannene, ville det ikke hjelpe det spor at de hadde en 6 generasjoners stamtavle bakover. Det eneste den kunne brukes til var å redusere innavlsgrad - men det er ikke så mange finske rottene som har havnet her de siste årene...
Det er slektsskapsopplysninger koblet med informasjon om sykdom og aggresjon (og jeg begynner så smått å tenke fertilitet som en tredje faktor) som gjør at man kan planlegge avl.

Papirløse: Stamtavle aldri utstedt, men mulig å samle opplysninger fra ¨
eiere av slektninger

Maksimalt stamtavleløs: ingen opplysninger tilgjengelig om foreldre og søsken
Eks: "rotte funnet", dyrebutikk-kjøp,

Foreldreløse: ingen opplysninger om foreldre, men opplysninger om søsken
eks. rottekull dumpet hos rotteelsker, kull solgt til dyrebutikk og kjøpt opp av vennegjeng

Gressenkebarn: ingen opplysninger om far, eller far en av flere mulige, opplysninger om mor og søsken

1.generasjons stamtavlerotte: mor og far kjent, søsken kjent

Så hvilken versjon av stamtavleløs snakker vi om?

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Rottelooover skrev:
Ja, hun har en stamtavle, men jeg har den ikke. Jeg mener det av de som har stamtavle har man jo mulighet for å sjekke. Høre hva folk vet om de i slekten osv...
Hvis stamtavlen eksisterer burde det vært mulig å rekonstruere en del. Og det går sikkert an å spørre på forumet etter opplysninger om slektninger. Men er det noen grunn til at du ikke kan få stamtavlen? Hvis avler ikke er tilgjengelig er det mye informasjon som går tapt.

Jeg ser ikke noe galt i å prøve å rekonstruere en stamtavle, så lenge man oppgir hvor opplysningene kommer fra og gir folk en sjanse til å kommentere.

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Kopi av larms inlegg.

Post by kikky »

Dette innlegget har blitt kopiert fra tråden" har rottene blitt bedre eller har vi blitt sløvere*
Larm wrote:Mitt mål med avl er at vi skal få friske rotter med veldig godt gemytt. Dvs. at de ikke er aggressive, at de er kontaktsøkende både overfor mennesker og andre rotter, snill mot nye rotter, at de minst blir over 2 år, at de ikke får noen sykdommer (herunder LVI og svulster) og derfor dør av alderdom, at de er av god størrelse (jenter i avl min. 350 gram, gutter min. 600 gram) og at alle rettningslinjer med tanke på alder og belastning på rottene følges.
Det er ikke godt nok å skulle avle på en hann eller hunn som ikke oppfyller alle kriteriene bare fordi man syns han/hun er skjønn. Det er veldig viktig å tenke helhetlig på helse og adferd og følge de retningslinjer som finnes for best å beskytte rottestammen.
Dersom det finnes rotter uten stamtavle som oppfyller alle kriteriene (med unntak av å vite stamtavlen) syns jeg at disse kan inngå i avlen og bli opphav til en ny generasjon rotter, med stamtavle.
Last edited by kikky on 14 Oct 2008, 13:17, edited 2 times in total.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

*Flyttet fra tråden"har rottene blitt bedre eller har vi blitt sløvere?"*

utyske wrote:
Larm wrote:Dersom det finnes rotter uten stamtavle som oppfyller alle kriteriene (med unntak av å vite stamtavlen) syns jeg at disse kan inngå i avlen og bli opphav til en ny generasjon rotter, med stamtavle.
Vil bare si meg enig i dette, og stamtavlen må jo ha et sted å begynne, på en måte. I det tilfellet det skulle være nødvendig å dra inn rotter uten stamtalve, må de i alle fall fylle resten av kravene.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

H+B+S
Betarotte

Post by H+B+S »

Enig med larm og utyske :)
Rotteløs ! ;o
Savner Boss, Søppel og Lavendel ! :/

http://sites.google.com/site/kiddosrats/
Ny = Under oppbygging

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Jeg synes det interessante spørsmålet ikke er om man bør avle på rotter uten kjent bakgrunn (det være seg helt ukjent eller bare delvis kjent), men om hva man velger å gjøre med den informasjonen man har eller klarer å grave frem. Det hjelper lite med en lang og flott stamtavle hvis det bare er navn på en liste og ingen informasjon bak. Det hjelper også lite dersom man ikke tar hensyn til de eventuelle fakta som finnes om en rottes akgrunn og lager seg en begrunnelse for hvorfor den bør brukes i avl. Såklart BØR en avlsrottes bakgrunn være kjent OG god, men det finnes for få slike (i min mening) til at norsk avl kan baseres utelukkende på disse.

utyske
Sofaspiser

Post by utyske »

Jeg syns du har et veldig godt poeng, Heidi, jeg er enig med deg. Personlig mangler jeg alt for mye kunnskap til å kunne starte noe som helst oppdrett, når det gjelder å analysere rottenes egenskaper. Jeg kan sette navn på hver av rottene mine, og beskrive det jeg ser av farger og oppførsel, men noe mer genetisk veit jeg for lite om til å uttale meg om. Dette er grunnen til at jeg ikke velger å starte et oppdrett, sjøl om jeg har aldri så mange rotter med godt gemytt.
Men vil veldig gjerne lære meg alt som er å lære, da jeg er veldig engasjert i å få sunne og friske rotter rundt om i landet.
Nå skal ikke jeg prøve å fremstå som noe prakteksemplar, men syns at flere med eksempelvis "obs-kull" burde ha denne holdningen. Som Heidi også tyder til, det handler ikke kun om at mor og far har et godt gemytt og flotte farger, det handler om resten av slekta for å vite hvordan avkommene blir.

Beklager om det ble noe rotete innlegg.

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Ja jeg synes også det er veldig viktig å vite noe om slekten. Så i mitt oppdrett ville jeg nok ikke brukt en rotte jeg ikke visste noen ting om. Man trenger jo ikke å ha flere sider lange stamtavler, men litt utover bør man kjenne til. Jeg kommer ikke til å lage et kull hvor jeg ikke har en stamtavle med info om forfedre å vise til. Jo mer man vet, jo mer kan man forutse ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Babbett
Sover i do

Post by Babbett »

Jeg syns det er ok å avle på hanner med ukjendt bakgrunn men der en har mulighet å samle info om sösken.
Når det gjelder hunner så er jeg mer skeptisk...
Jeg har brukt en hunn uten kjendt bakgrunn der jeg ikke kunne få noen info i det hele tatt, det skulle jeg ikke gjöre idag.
Jeg har brukt en hunn som har halv stamtavle (på fars side) og der det finns halvsösken på mors side. Det skulle jeg kunne gjöre igjen....

Som Heidi skrev, en stamtavle er ingenting verd om en ikke vet hva den betyr og hvordan en skal bruke den.
Siden jeg er "svensk" og registrerer rottene mine så syns jeg jo at en stamtavle uten registreringnr. er ganske lite verd også 8)
Men det blir det sikkert orden på i Norge snart med så mange engasjerte rottemennesker :D
Mvh. Ann E.

Post Reply